Gå til innhold

NÅ: Apple har lansert en syltynn MacBook


Anbefalte innlegg

Her jeg sitter nå har jeg faktisk kablet nett på pulten, men har valgt å ha det koblet fra da det gir null fordeler og masser av ulemper.

Kanskje ikke alt for relevant, men likevel. Null fordeler og bare ulemper? Høyere hastighet, selv om du ikke trenger den, inngår som en ulempe??? Nå klarer jeg ikke å ikke spørre deg om dine grunner bak et slikt utsagn.

Altså, jeg har en laptop jeg også, med ethernetport, og jeg gidder som regel ikke å koble til ethernet pga da må jeg finne frem en kabel og koble til. Jeg bruker den ikke mye hjemme, og da heller ikke lenge, så jeg finner det ikke bryet verdt å begynne å rote med en kabel. Ved filoverføringer og RDC liker jeg å bruke kabel, samt online spilling.

 

Litt mer relevant. Jeg klarer ikke å bruke en touchpad særlig lenge da jeg får vondt i håndleddet av det. Det er riktig nok ikke så portabelt, men nå tar jeg ikke med meg laptop uten sekken min, som selvsagt har plass til mye annet enn en laptop. Jeg vil anta at de fleste har noe de kan bære med seg lader og eventuelle adaptere i, så sånn sett er det ikke noe problem i mine øyne. Jeg vil likevel nevne at dersom mange trenger en slik adapter så har det skjedd en feil et sted. At ladekontakten er integrert i USB-kontakten synes jeg ikke noe om heller.

 

Formfaktoren er flott den og små, lette og tynne laptopper med hinsides batteritid er fltt når man er på farten. Men er det virkelig behov for en slik lang batterikapasitet? Jeg vil tro at i de aller fleste situasjoner så vil man være i nærheten av en stikkontakt nok ganger per dag til å kunne lade litt innimellom? Nå tenker jeg mest på studiesteder osv. Det siste er jeg usikker på, og jeg får heller se om jeg tar feil til neste år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg nok valgt en time mindre batteritid til fordel for en ekstra USB f.eks.

 

Jeg har på følelsen at dette blir som den første MacBook Air, altså at oppfølgerne gir langt mer for pengene og retter opp feilene til forløperen. F.eks. kan jeg se for meg en 15"-versjon hvor man får ekstra plass til både batteri og utganger neste år.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke alt for relevant, men likevel. Null fordeler og bare ulemper? Høyere hastighet, selv om du ikke trenger den, inngår som en ulempe??? Nå klarer jeg ikke å ikke spørre deg om dine grunner bak et slikt utsagn.

 

(...)

 

Formfaktoren er flott den og små, lette og tynne laptopper med hinsides batteritid er fltt når man er på farten. Men er det virkelig behov for en slik lang batterikapasitet? Jeg vil tro at i de aller fleste situasjoner så vil man være i nærheten av en stikkontakt nok ganger per dag til å kunne lade litt innimellom? Nå tenker jeg mest på studiesteder osv. Det siste er jeg usikker på, og jeg får heller se om jeg tar feil til neste år.

For meg er det null fordeler med ekstra nettverksfart. De 25mb/sek jeg får lokalt og 10mb/sek mot internett holder. Litt raskere fart lokalt er ikke en relevant endring, men selvsagt ingen ulempe heller.

 

Men ulempene med wired er store - Windows klarer forsatt ikke handoveren mellom trådet og trådløst på en god måte, og når man da docker og avdocker maskinen ofte er det skikkelig pain in the ass med trådet nett. Mye bedre å kjøre på det samme hele tiden.

 

Når det gjelder batterilevetid er jeg uening. Jo mer jo bedre, og 10-12 timer i spekk tilsvarer gjerne en arbeidsdag med litt tyngre bruk. Eller en full dag på reise, eller en skikkelig lang togtur. Det er også forskjellen på å måtte ha med power brick på kundemøte eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

+1

 

Personlig har jeg en MBPr fra 2014, med en forventet batterilevetid på 8 timer, og jeg synes det helt klart er i minste laget. Sammenlikner en dette med den nye Macbooken som har "up to 9 hours", så ville jeg antakelig vært litt misfornøyd med dette også.

 

Et av hovedpoengene med en portabel laptop (som Macbook og Macbook Air) er å kunne ha den med seg på farten uten å måtte bekymre seg for lading. Men det er først når batteriene begynner å vare like lenge som på dagens smarttelefoner at denne "bekymringen" vil forsvinne for min del.

 

Mange lesesalplasser mangler lett tilgjengelige stikkontakter, og i enda større grad gjelder dette i forelesningsrom. På busser er det sjeldent strømuttak, NSB har komfort - men jeg vil gjerne unngå å betale ekstra for dette, og på flyplasser er generelt et h****** å finne uttak. (Fikk meg til å tenke på Samsung sin reklamefilm "Wall Huggers", blir ikke noe bedre når en må gjøre dette med sin laptop...). Hjemme synes jeg også det er greit å kunne veksle mellom å sitte i stua, på soverommet, ved kjøkkenbordet, eller ved dockingen til den stasjonære, uten at jeg trenger å tenke på å drasse med meg laderen. Videre så taper batteriet seg ganske kraftig ila 1-2 år, så 9 timer blir fort til 4-5...

 

Med dagens teknologi: Den "perfekte" portable Macbook ville for min del vært en med to usb-c porter (en på hver side, gjerne slik at det blir irrelevant hvilken side en setter inn laderen), kombinert med at den var 2-3mm tykkere. (Dette tilsvarer minst 30-40% mer batteriplass, altså en batterilevetid på 12-13 timer).

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imponerende liten sak, men jeg får meg ikke til å rettferdiggjøre å kjøpe en da MacBook Proen min fungerer strålende og gjør alt jeg vil.

 

Merkelig hvor lite de har klart å lage hovedkortet, det er bare dobbelt så stort som det i iPhone 6:

http://www.cultofmac.com/315469/new-macbook-logic-board-is-only-twice-the-size-of-iphone-6s/

 

Ikke rart det er plass til mye batteri :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...