Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reise i jobben

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal reise i jobben og skal overnatte ett sted jeg sover gratis (jobben har fikset ett rom i ett kontorbygg jeg kan sove (Dette er ett fullvedig soverom)) å jeg lurer dermed på hvilken godtgjørelse jeg har krav på. Jeg vet jeg får kjøregodtgjørelse for kjøringen, og får igjen for mat ved fremvisning av kvittering men hva mer er jeg usikker på da dette blir førstegang.

Det er snakk om reise og jobb på dagtid -> soveover på aktuelle stedet og jobbe og reise hjem på dagen etterpå.

Anonymous poster hash: a7314...57a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Jeg skal reise i jobben og skal overnatte ett sted jeg sover gratis (jobben har fikset ett rom i ett kontorbygg jeg kan sove (Dette er ett fullvedig soverom)) å jeg lurer dermed på hvilken godtgjørelse jeg har krav på. Jeg vet jeg får kjøregodtgjørelse for kjøringen, og får igjen for mat ved fremvisning av kvittering men hva mer er jeg usikker på da dette blir førstegang. Det er snakk om reise og jobb på dagtid -> soveover på aktuelle stedet og jobbe og reise hjem på dagen etterpå. Anonymous poster hash: a7314...57a

Om du får igjen for mat ved innlevering av kvittering får du ikke mer godtgjørelse utover det som står i arbeidsavtalen din.

Hos oss leverer vi ikke kvittering og får diettgodtgjørelse etter statenssatser

Lenke til kommentar

Hei, Jeg skal reise i jobben og skal overnatte ett sted jeg sover gratis (jobben har fikset ett rom i ett kontorbygg jeg kan sove (Dette er ett fullvedig soverom)) å jeg lurer dermed på hvilken godtgjørelse jeg har krav på. Jeg vet jeg får kjøregodtgjørelse for kjøringen, og får igjen for mat ved fremvisning av kvittering men hva mer er jeg usikker på da dette blir førstegang. Det er snakk om reise og jobb på dagtid -> soveover på aktuelle stedet og jobbe og reise hjem på dagen etterpå. Anonymous poster hash: a7314...57a

Om du får igjen for mat ved innlevering av kvittering får du ikke mer godtgjørelse utover det som står i arbeidsavtalen din.

Hos oss leverer vi ikke kvittering og får diettgodtgjørelse etter statenssatser

Gikk litt fort der.

Jeg er lærling så har ingenting spessifisert i avtalen. - Får jeg altså ingenting for at jeg er borte fra hjemmet og mister 8 timer av min fritid annet enn dekt mat?

Lenke til kommentar

Om du får igjen for mat ved innlevering av kvittering får du ikke mer godtgjørelse utover det som står i arbeidsavtalen din.Hos oss leverer vi ikke kvittering og får diettgodtgjørelse etter statenssatser

Gikk litt fort der. Jeg er lærling så har ingenting spessifisert i avtalen. - Får jeg altså ingenting for at jeg er borte fra hjemmet og mister 8 timer av min fritid annet enn dekt mat? Anonymous poster hash: a7314...57a
Det kommer An på avtalen deres, er dere under en tariff avtale? Men det blir da i form av tillegg, ikke godtgjørelse

Edit: ift spørsmålet ditt, ja det er helt normalt. Slik har jeg det i min stilling i dag. Kun diett satsen. Men bytter jobb i mai og da får jeg 15-35% ekstra pr time og 10-12 timer minimum pr dag. Altså en må sjekke den aktuelle avtalen hvor en jobber.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Om du får igjen for mat ved innlevering av kvittering får du ikke mer godtgjørelse utover det som står i arbeidsavtalen din.Hos oss leverer vi ikke kvittering og får diettgodtgjørelse etter statenssatser
Gikk litt fort der. Jeg er lærling så har ingenting spessifisert i avtalen. - Får jeg altså ingenting for at jeg er borte fra hjemmet og mister 8 timer av min fritid annet enn dekt mat? Anonymous poster hash: a7314...57a
Det kommer An på avtalen deres, er dere under en tariff avtale? Men det blir da i form av tillegg, ikke godtgjørelse

Edit: ift spørsmålet ditt, ja det er helt normalt. Slik har jeg det i min stilling i dag. Kun diett satsen. Men bytter jobb i mai og da får jeg 15-35% ekstra pr time og 10-12 timer minimum pr dag. Altså en må sjekke den aktuelle avtalen hvor en jobber.

Får du vanlig lønn de timene du ikke jobber men sitter på hotel rommet?

Lenke til kommentar

Får du vanlig lønn de timene du ikke jobber men sitter på hotel rommet?

Nei da har jeg jo fri? Vet ikke om mange som får lønn når de har fri :)

Unntaket er helger der jeg ikke jobber, da får jeg 8 timer vanlig lønn(i nåværende jobb).

Lenke til kommentar

Får jeg altså ingenting for at jeg er borte fra hjemmet og mister 8 timer av min fritid annet enn dekt mat?

Du mister ikke 8 timer fritid, du må bare tilbringe den på et annet sted enn hjemme. Og nei, det er det såvidt jeg vet ikke særlig vanlig å få ekstra betalt for.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Får jeg altså ingenting for at jeg er borte fra hjemmet og mister 8 timer av min fritid annet enn dekt mat?

Du mister ikke 8 timer fritid, du må bare tilbringe den på et annet sted enn hjemme. Og nei, det er det såvidt jeg vet ikke særlig vanlig å få ekstra betalt for.

Utenbystillegg er vel ikke så uvanlig? (Nå har jeg bare hatt en jobb der det har vært aktuelt og da fikk vi det.)

Lenke til kommentar

Utenbystillegg er vel ikke så uvanlig? (Nå har jeg bare hatt en jobb der det har vært aktuelt og da fikk vi det.)

For de timene man arbeider, men ikke i hviletiden?

• Liker 1
Lenke til kommentar

For de timene man arbeider, men ikke i hviletiden?

Det er sikkert rett, men jeg mener å huske at man ikke fikk det om man kunne sove hjemme. Så da blir jo overnattingen kompensert.

Lenke til kommentar

En "normal" forretningsreise foregår på enten regning eller diett.

På regning;

- Du legger ut(evt fra et forskudd) for alle utgifter, inkl hotell og mat.

- Kjører du privat bil får du statens satser pr km.

- Du kommer hjem og skriver reiseregning, inkl alle utgifter utenom typisk tobakk/alkohol(ikke lov). Det er vanlig å få dekket også kaffe/kaffemat gjennom en dag, samt for noen også avis.

- Du leverer kvitteringer for nevnte utgifter og reiseregningen.

- Refusjon utbetales

---------------------------------------

På diett;

- Du kommer hjem og skriver reiseregning. Du fører opp diett etter statens regulativer, samt alle utgifter utenom kost. Dette inkluderer f.eks ferjer og parkering, hotell, bompenger osv. viktig å huske at den typen bilutgifter IKKE skal gå av km-godtgjørelse.

- Du leverer kvitteringer for eventuelle utgifter og reiseregningen.

- Refusjon utbetales

Utover dette vil du normalt skrive overtid etter vanlige regler dersom ikke det er inkl. i fastlønn. Kjøring til/fra arbeidssted/overnattingssted er jobb, opphold på hotellet/overnattingssted er ikke jobb.

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En "normal" forretningsreise foregår på regning eller diett.

På regning;

- Du kommer hjem og skriver reiseregning, inkl alle utgifter utenom typisk tobakk/alkohol(ikke lov). Det er vanlig å få dekket også kaffe/kaffemat gjennom en dag, samt for noen også avis.

- Refusjon utbetales

På diett;

- Du kommer hjem og skriver reiseregning. Du fører opp diett etter statens regulativer, samt alle utgifter utenom kost. Dette inkluderer f.eks ferjer og parkering, hotell, bompenger osv. viktig å huske at den typen bilutgifter IKKE skal gå av km-godtgjørelse.

- Refusjon utbetales

Utover dette vil du normalt skrive overtid etter vanlige regler dersom ikke det er inkl. i fastlønn. Kjøring til/fra arbeidssted/overnattingssted er jobb, opphold på hotellet/overnattingssted er ikke jobb.

Takk for utfyllende svar. Har ikke overtidsbetalt uansett.

Er det altså slik at hvis jeg fører diett så skal jeg få 710(?) som er statens satser + utgiftene jeg har hatt? (mat, + reiseregning på bil)

Lenke til kommentar

Er det altså slik at hvis jeg fører diett så skal jeg få 710(?) som er statens satser + utgiftene jeg har hatt? (mat, + reiseregning på bil)

Du får ikke dekt både diett og mat etter regning, nei. Men bil/reiseutgifter ihht km-sats og regning, i tillegg til fast sats for diett, skal du ha.

Lenke til kommentar

En "normal" forretningsreise foregår på regning eller diett.

På regning;

- Refusjon utbetales

På diett;

- Refusjon utbetales

Takk for utfyllende svar. Har ikke overtidsbetalt uansett.

Som sagt er det enten eller - et fast diettbeløp, og du velger selv om du bruker det på mat eller gambling - _eller_ levere kvitteringer for mat og få refundert eksakt beløp.

Det er ikke opp til deg å velge hvilken løsning som benyttes, det må du avtale med arbeidsgiver.

For de fleste vil diett være litt win-win - du kan spise litt kostnadsbevisst og gå i overskudd, og arbeidsgiver slipper å dekke dyre hotellmiddager(når man ikke betaler selv bryr man seg ikke så mye om prisen).

Selv gikk jeg fort 6-7000(medregnet øyeblikkelig overskudd på km(dekk og verditap etc ikke medregnet)) i pluss på en mnd i mine verste reisedager, og diett er skattefritt.

Det er også i lengden behagelig å slippe å tenke på kvitteringer og splittede regninger(skille ut pilsen etc).

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også i lengden behagelig å slippe å tenke på kvitteringer og splittede regninger(skille ut pilsen etc).

Trenger ikke splitte regningen for å skille ut alkohol, du bare utelater det beløpet når du krever refusjon.

Fortsatt stress å tenke på alle kvitteringer, økonomisk er det heller ikke da satsene i utlandet somregel er latterlig høye ift kost av mat. Iallefall om en jobber i en slik bransje som meg der reisen går med til jobb og ikke mat og kultur :-)

Lenke til kommentar

Trenger ikke splitte regningen for å skille ut alkohol, du bare utelater det beløpet når du krever refusjon.

Var det jeg mente med "splittede regninger", altså man må selv splitte når man fører regningen. Ser at det kan misforstås til å be om to kvitteringer(noe mange også gjør, f.eks når de gjør opp hotellet).

Lenke til kommentar

Var det jeg mente med "splittede regninger", altså man må selv splitte når man fører regningen. Ser at det kan misforstås til å be om to kvitteringer(noe mange også gjør, f.eks når de gjør opp hotellet).

Hvorfor kan man ikke få dekt øl? Hvordan blir det ved feks julebord eller når jobben er ute å spiser sammen og det blir drukket øl?

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke få dekt øl? Hvordan blir det ved feks julebord eller når jobben er ute å spiser sammen og det blir drukket øl?

Det er ganske strenge regler for når, og når ikke, arbeidsgiver kan spandere alkohol. Det er godt mulig du KAN avtale å få dekket dette uten å gjøre noe galt, men hovedregel er at alkohol må unntas. Cola til middag = greit å få refundert, pils = ikke greit.

EDIT: Det ser ut til å være opp til avtalen. Her er legeforeningens retningslinjer:

http://legeforeningen.no/Emner/Andre-emner/Medlem/reisepolicy-retningslinjer/Reise/retningslinjer-ved-reiser-for-medlemmer-i-den-norske-legeforening-og-ansatte-i-sekretariatet1/

6.7. Ved ordinær møtevirksomhet, representasjon og tjenestereiser vil kostnader til alkohol som hovedregel ikke bli refundert. Kostnader til alkohol refunderes kun for drikke i tilknytning til måltid og forutsatt begrenset mengde og rimelig pris.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...