Gå til innhold

Excel hjelp - slå opp i flere faner

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to regneark med 55 faner++ i hvert regneark . Alle fanene har tabeller som er helt like, bortsett fra overskrift med et navn og et nummer.

Er ute etter to typer formler. Har lest meg gjennom noen forslag på nett, men ikke klart å finne noe som dekker det jeg er ute etter.

Den ene formelen jeg er ute etter er følgende:

• I en av disse 55 fanene, ønsker jeg å lage en standard formel jeg kan kopiere i alle fanene. Cellen skal ha en formel som gjør et oppslag mot det unike nummeret jeg har på toppen i fanen (feks regneark1 fane 4 D1). Deretter skal den finne dette nummeret igjen i toppen i en av fanene i det andre regnearket, for deretter å returnere en verdi som da er i en celle i den fanen (feks regneark2 fane 8 H37).

Andre formelen jeg prøver å få laget er:

• Et ark (regneark3) har jeg listet opp en rekke navn nedover (feks kolonne B). Noen av disse navnene har et nummer i egen celle ved siden av navnet (feks i kolonne A). Jeg ønsker å gjøre et oppslag som sjekker nummeret i kolonne A, gjøre oppslag i et av regnearkene hvor en av fanene har dette nummeret i toppen, og returnere en verdi som da er litt lenger ned i denne fanen. (feks regneark2 fane 4 E43)

Er det noen kloke Excel-hoder her som klarer å peke meg i retningen av en formel jeg kan bruke ?

Mvh,
Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om jeg skjønte hva du skulle få til, men ser for meg at kombinasjonen indirekte(adresse()) kan komme til nytte. Ikke umulig at finn.rad også kan bli nyttig.

Hvis du vil ha mer presise svar, så tror jeg du bør være mer presis selv. Beste forslag er nok å legge ut et eksempel eller tre, hvor du forklarer nøyaktig hva du ønsker å få til.

Husk også å fortelle hvilken versjon (nummer og språk) av Excel du bruker.

Lenke til kommentar

Hei!

Skjønner det ikke er så lett å forstå 100% hva jeg var ute etter. Har laget to eksempler. Test fil 1 og 2 som ligger her:

https://www.dropbox.com/s/aijthwbykomoefc/Testfil%201.xlsx?dl=0

https://www.dropbox.com/s/0e9eb0xctzmt4qy/Testfil%202.xlsx?dl=0

Testfil 2 er et dokument som flere verdier fra målinger legges inn per lokasjon, hvor tall legges i forskjellige celler.

Testfil 1 er dokument som skal hente ut verdier fra testfil 2 inn i enkelte celler

Det jeg ønsker er en formel som gjør følgende:

I arket Testfil 1: i hvilken som helst fane. I Celle D10 ønsker jeg formel som slår opp nummeret i Celle A3 => leter gjennom alle fanene i Testfil2, for å finne fanen som har samme nummer i sin celle D1. Når rett fane er funnet, skal den returnere verdien som er i Celle E22

Jeg bruker forøvrig Excel 2013 på norsk

Håper det er enklere å skjønne hva jeg er ute etter nå :)

Endret av Bartur
Lenke til kommentar

Tror dette blir vrient å få til uten bruk av makro (vba), i hvert fall hvis strukturen skal se ut slik du har lagt det opp.

Kan være at man ved bruk av pivottabell kan få til noe smart, hvor du slipper makro - kan sågar være at du slipper formler helt.

Når det er sagt, så mistenker jeg at en ordentlig database hadde vært et bedre utgangspunkt enn Excel i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Dette kan fungere.

I celle B1 oppgir jeg navnet på fanen jeg skal søke i.

I celle A3 har jeg gitt opp verdien som referer til tallet som skal finnes i en annen fane.

Da blir formelen: =FINN.RAD(A3;INDIREKTE(KJEDE.SAMMEN(B1;"!a1")):INDIREKTE(KJEDE.SAMMEN(B1;"!b12"));2;USANN)

Håper dette hjelper deg.

Hilsen

Knut

Lenke til kommentar

Dette kan fungere.

Ja, min første innskytelse var også at en variant krydret med indirekte og finn.rad kunne gjøre susen.

Den potensielle showstopperen er at formelen skal _lete gjennom_ arkene i den andre filen. Dersom dette er et ufravikelig krav (altså at navnet på "riktig" ark ikke er kjent, og således ikke bare kan skrives inn i B1), så ser jeg ikke helt hvordan du skal få det til uten makro. =/

Lenke til kommentar

Dette kan fungere.

I celle A3 har jeg gitt opp verdien som referer til tallet som skal finnes i en annen fane.

Da blir formelen: =FINN.RAD(A3;INDIREKTE(KJEDE.SAMMEN(B1;"!a1")):INDIREKTE(KJEDE.SAMMEN(B1;"!b12"));2;USANN)

Håper dette hjelper deg.

Hilsen

Knut

Hei! Jeg prøvde dette, men klarer ikke helt se sammenhengen med B1 A1 og B1 og B12 - hvilket regneark det refereres til, samt hvor den henter ut verdien som da skal ligge i Cell E22 som beskrevet over :) ?

Lenke til kommentar

Dette kan fungere.

Håper dette hjelper deg.

Hilsen

Knut

Hei! Jeg prøvde dette, men klarer ikke helt se sammenhengen med B1 A1 og B1 og B12 - hvilket regneark det refereres til, samt hvor den henter ut verdien som da skal ligge i Cell E22 som beskrevet over :) ?

Hei.

Formelen min er nok for statisk for deg slik Horge skriver. Kan imidlertid forklare litt mer slik jeg bruker denne formelen.

Har salgsdata fra hver mnd. liggende på hver sitt ark. Kaller disse arkene 0115, 0215, 0315 osv. I disse ark har jeg i kolonne A artikkelnummer, kolnne B antall og kolonne C beløp.

Via formelen henter jeg så opp de ønskede data utfra ønsket mnd.

I hovedarket er A3 artikkelnummerert jeg ønsker å finne antall solgte av. I felt B1 setter jeg inn navnet på arket jeg skal finne dataene eks. 0215. I ark 0215 ligger er tallene lagret slik jeg skrev over. Så via denne formelen finner jeg salgstallet for angitt artikkel i databasen som ligger i ark 0203. (tallet ligger i database a1:b12 i 2. kolonne i ark 0215)

Tilsvarende kan jeg søke etter tall fra en annen salgsperiode i neste felt. Håper dette var mer forståelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...