trykkblyanten Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Hvordan er sjansene for å få bolig om man ikke kan delta på visninger? Dette er i forbindelse med studier til høsten.Vet det er lurt å få sett på boligen eller be noen man kjenner se på, men når man ikke har mulighet og ikke kjenner særlig med folk den plassen man vil til blir det vanskelig. Dessuten er det ikke så viktig, så lenge jeg får en plass å bo. Det eneste jeg er redd for er at utleier vil foretrekke de som møter opp på visning... Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Du kan søke om studentbolig, privat er vel sjangsen 0 hvis du er i en større by. Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Søker du studentbolig så er sannsynligheten ganske så stor for at du får tildelt en bolig. De som ikke bor i byen fra før av, og studenter som starter på førsteåret blir prioritert først. I Oslo så er egentlig det eneste alternativet til dette å bo i kollektiv, med mindre du har samboer eller tjener rimelig godt med penger ved siden av studielånet. Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Jeg får satse på studentbolig! Men lurer i forbindelse om jeg ikke får studentbolig. Hvordan er sjansene på privatmarkedet, om man ikke kan delta på visninger? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 (endret) Jeg har flyttet til Bergen to ganger uten muligheten til å møte på visning og det har gått fint. Den første gangen fikk jeg studenthybel og så ikke rommet mitt før jeg flyttet. Den andre gangen ville jeg leie privat, så jeg sendte e-poster til noen potensielle utleiere via finn.no. Jeg skrev at jeg ikke hadde mulighet til å møte på visning fordi jeg var i utlandet, men at jeg gjerne ville snakke over skype. Jeg fikk positivt svar fra alle bortsett fra én som helst ville møte leietakeren sin personlig. Sistnevnte tok dog kontakt igjen litt senere. Noen utleiere foretrekker å møte leietakerne sine, men skype fungerer som regel greit. Husk at det er like viktig for dem å finne en leietaker som det er for deg å finne et rom. Det er du som tar den største risikoen ved å leie på et sted som du ikke har sett. Endret 9. mars 2015 av Zarac Lenke til kommentar
trykkblyanten Skrevet 10. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2015 Jeg har flyttet til Bergen to ganger uten muligheten til å møte på visning og det har gått fint. Den første gangen fikk jeg studenthybel og så ikke rommet mitt før jeg flyttet. Den andre gangen ville jeg leie privat, så jeg sendte e-poster til noen potensielle utleiere via finn.no. Jeg skrev at jeg ikke hadde mulighet til å møte på visning fordi jeg var i utlandet, men at jeg gjerne ville snakke over skype. Jeg fikk positivt svar fra alle bortsett fra én som helst ville møte leietakeren sin personlig. Sistnevnte tok dog kontakt igjen litt senere. Noen utleiere foretrekker å møte leietakerne sine, men skype fungerer som regel greit. Husk at det er like viktig for dem å finne en leietaker som det er for deg å finne et rom. Det er du som tar den største risikoen ved å leie på et sted som du ikke har sett. Jeg kommer til å være i akkurat samme situasjon som deg. Skal reise i sommer, og er ikke hjemme igjen før slutten av juli. Man får svar på om man får studentbolig ca 1.juni tror jeg? Om jeg ikke får, vil jeg lete i privatmarkedet. Takk for tipset med Skype! Er det noen andre råd du har? Hva slags spørsmål stilte utleier til deg over skype? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. mars 2015 Del Skrevet 12. mars 2015 Jeg husker ikke når jeg fikk svar fra SiB, men det står sikkert på nettsidene deres. Når du søker etter hybel, bør du i tillegg til kvaliteten på boligen være oppmerksom på beliggenhet og støynivå. Det er antakelig ikke ønskelig å være naboen til en kebabsjappe. Du vil også bo i nærheten av en busslomme og slippe å bytte buss eller annet transportmiddel på vei hjem fra skolen eller sentrum. Vær også oppmerksom på hvor mye lagringsplass du trenger til tingene dine eller om du eventuelt får plass til alt på rommet. Det er lurt å finne et rom der seng, skrivebord og garderobeskap er inkludert og ikke ta med mer enn det nødvendige når du flytter. De utleierne som jeg snakket med som selv skulle bo i boligen var studenter og ville derfor vite litt om hvilke holdninger jeg har til rengjøring, sosialisering og festing. En utleier jeg snakket med som skulle leie ut rommet sitt i en periode han skulle bo et annet sted, var utelukkende interessert i å vise meg og fortelle om leiligheten og hadde ingen spørsmål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå