Gå til innhold

Tenker for mye på døden

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke omfavner også det som byr meg i mot, kan jeg ikke si at jeg fullt ut har akseptert virkeligheten

Hvorfor er det om å gjøre å omfavne og akseptere virkeligheten, om den ikke er som den burde være?

Ser ikke grunn til det i det hele tatt jeg. Vi er mennesker, og har allverdens mulighet til å gjøre virkeligheten bedre, ikke bare slå oss til ro med at "sånn er det desverre, det får vi bare omfavne og akseptere". Blir helt feil etter min mening.

Det er langt på vei det som er feilen, at så mange aksepterer og mener vi må innfinne oss med og tilpasse oss den ubehagelige virkeligheten. Vi bør tvertom protestere på den på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hvis jeg ikke omfavner også det som byr meg i mot, kan jeg ikke si at jeg fullt ut har akseptert virkeligheten

Hvorfor er det om å gjøre å omfavne og akseptere virkeligheten, om den ikke er som den burde være?

Ser ikke grunn til det i det hele tatt jeg. Vi er mennesker, og har allverdens mulighet til å gjøre virkeligheten bedre, ikke bare slå oss til ro med at "sånn er det desverre, det får vi bare omfavne og akseptere". Blir helt feil etter min mening.

Det er langt på vei det som er feilen, at så mange aksepterer og mener vi må innfinne oss med og tilpasse oss den ubehagelige virkeligheten. Vi bør tvertom protestere på den på det sterkeste.

Den måten vi forholder oss til virkeligheten på er ved å enten trekke til oss de bitene vi liker, skyve fra oss de bitene vi ikke liker, og overse de bitene som ikke betyr noe. Så lenge vi oppfører oss slik, forholder vi oss til det v kun liker eller det som gavner oss, men ingen forholder seg til hele verden som den faktisk er. Og siden vi blir programmerte på personlig og kulturell basis kan vi aldri bli enig, og aldri oppnå reell frihet.
Lenke til kommentar

Den måten vi forholder oss til virkeligheten på er ved å enten trekke til oss de bitene vi liker, skyve fra oss de bitene vi ikke liker, og overse de bitene som ikke betyr noe. Så lenge vi oppfører oss slik, forholder vi oss til det v kun liker eller det som gavner oss, men ingen forholder seg til hele verden som den faktisk er.

Dette sier egentlig ingenting. Kan du gi et spesifikt konkret eksempel, på hva du mener jeg skyver fra meg og som sin tur muligens kunne medføre, at jeg ikke ville synes det verste med å forlate livet, er det jeg skrev?

Kunne være interessant å vite, og vært en fordel for meg om det fikk meg til å innse noe jeg ikke har innsett.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Den måten vi forholder oss til virkeligheten på er ved å enten trekke til oss de bitene vi liker, skyve fra oss de bitene vi ikke liker, og overse de bitene som ikke betyr noe. Så lenge vi oppfører oss slik, forholder vi oss til det v kun liker eller det som gavner oss, men ingen forholder seg til hele verden som den faktisk er.

Dette sier egentlig ingenting. Kan du gi et spesifikt konkret eksempel, på hva du mener jeg skyver fra meg og i som sin tur muligens kunne medføre, at jeg ikke ville synes det verste med å forlate livet, er det jeg skrev?

Kunne være interessant å vite, og vært en fordel for meg om det fikk meg til å innse noe jeg ikke har innsett.

Jeg la ved en video på ca 5 min, som forklarer dette enkle og naturlige prinsippet på en oversiktlig måte - du kan jo lytte til den, så slipper jeg å knote det samme ned herfra ... gamle folk serru ..  :wee:

Dessuten er det sånn at man ser liten vits i å legge veldig mye jobb i å forklare noen ute på nett, fordi man kjenner dem knapt, aner ikke hva de egentlig vil, og dermed blir det som oftest bortkastet tid. Selv ville jeg aldri trodd på det som hvemsomhelst sier, men når saken er så veldig enkel å sjekke selv, og dermed få egne bevis, er det heller ikke nødvendig å basere seg på andres viten. Det er ingen som kan realisere sannheten i meg, den jobben må jeg selv ta, og det har jeg også gjort - gikk bare bra det, og ikke tok det så lang tid heller :)

Lenke til kommentar

Her er du vel inne på noe av det hisemtiness prøver å få frem. Virkeligheten er ikke slik den burde være? Hvordan skulle den vært? Skulle vi ikke dødd? Det hadde jo også bydd på problemer, med mindre ingen ble født heller. Det som er greia er at vi lever i en virkelighet, og vi er av nødvendighet bundet til denne virkelighetens premisser. Det at vi ikke liker det virkeligheten har å by på har ingen effekt. Der vi faktisk kan ha en innvirkning på virkeligheten er jeg enig, der gjør vi det vi kan for å gjøre ting bedre. Men som sagt, det er ikke oss selv som definerer premissene vi lever etter.

Lenke til kommentar

Her er du vel inne på noe av det hisemtiness prøver å få frem. Virkeligheten er ikke slik den burde være? Hvordan skulle den vært? Skulle vi ikke dødd? Det hadde jo også bydd på problemer, med mindre ingen ble født heller. Det som er greia er at vi lever i en virkelighet, og vi er av nødvendighet bundet til denne virkelighetens premisser. Det at vi ikke liker det virkeligheten har å by på har ingen effekt. Der vi faktisk kan ha en innvirkning på virkeligheten er jeg enig, der gjør vi det vi kan for å gjøre ting bedre. Men som sagt, det er ikke oss selv som definerer premissene vi lever etter.

Nei. Vi skulle ikke dødd (anbefaler forøvrig "Jeg velger sannheten" av Prof. Herman Tønnessen ndg det)

Det skulle helt klart vært satt inn mye mer på å bekjempe aldring og død. 100% udødelig blir sikkert vanskelig, men man hadde i det minste en uavgrenset livstid som utganspunkt.

Klart det måtte fødes langt færre barn til gjengjeld, men man fikk jo alltids et valg. Nå vet jeg ikke hvor mye man kan gjøre på området pr i dag. Om man ville. Men i dokumentar-programmer på 80 tallet, der flere nobelprisvinnere ble trukket fram, og også Tønnessen deltok, mente man alt da at mulighetene var store ved hjelp av kunstige erstatningsgener.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ja, det er jo det jeg sier. Der vi har mulighet til å faktisk gjøre noe kan vi det. Men vi lever på virkelighetens premisser uansett. Og personlig vil jeg ikke si at livslendge i seg selv er det eneste mål, med mindre livskvaliteten er den samme eller bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skal vurdere det (videon. når jeg får tid) . Men det virker vel som du avsporer litt i hytt og pine ift tema nå?

Jeg prøver av og til å nå frem til noen der ute, når det ser ut som det kan passe, men vet av erfaring at det er nesten umulig, fordi det må være åpning, ellers treffer virkeligheten bare en vegg av kondisjonerte meninger og egoer som blir skremt av litt uvanlige ord og "bilder". Slapp helt av, jeg ville deg bare vel, selv om det føltes snodig for deg ..

Temaet er "død", og det jeg egentlig ville ha frem, er at vi dør i ett sett, men får det ikke med oss, fordi vi er kondisjonerte til å skape en ny "person" eller "maske" eller "avatar" når vi føler vi nærmer oss "tomhet" ... Vi er tomhet også, men alle rømmer unna denne, og vil bare eksplodere ut i universet ... og ingen vil se rett tilbake til der det oppstår, nemlig hos deg selv ..

Vi skaper vår personlige verden, og så går vi rundt å skumper borti alle de andre, som også har sin "virkelige" verden, som de også har skapt, på den samme "plattformen", men med annen kondisjonering. Så lager vi murer mellom oss, fordi vi tror det kondisjonerte, altså det vi skaper av illusjoner om verden, er verdifullt og for all del må beskyttes mot de andre, som igjen mener akkurat det samme, og faktisk har like stor rett som deg og meg til å fremme det de finner mest verdifullt

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette sier egentlig ingenting. Kan du gi et spesifikt konkret eksempel, på hva du mener jeg skyver fra meg og som sin tur muligens kunne medføre, at jeg ikke ville synes det verste med å forlate livet, er det jeg skrev?

Ved kontakt på en av sanse inngangene, skapes følelse, enten god - dårlig - nøytral, ut fra hvilken av de tre som blir valgt, utvikler enten "vil ha" "vil ikke ha" eller "bryr meg ikke", og så begynner personen å legge til vilje for å oppnå resultat, og da er en ny "person" skapt - som igjen må leve ett livsløp helt til den dør og er borte

Den prosessen går så vannvittig fort, at for vanlig folk (som ikke bryr seg om å sjekke dette, men tar det de har blitt kondisjonerte til å tro, for god fisk), legges det ikke merke til, men kjennes bare på en energiflyt, som igjen blir misforstått som: Nå lever jeg virkelig!

Men det ingenting som lever, annet enn din egen skapelse, og det er bare du som kjenner til den, ingen andre, fordi de er bare opptatte med å skape seg, de med .. moro, ikke sant!  :closedeyes:

Det finne ikke en god eller dårlig verden, det finnes bare en verden, og den er som den er, så kan vi ikke la den være i fred, eller må vi alle som en gå rundt å sette spor og lage merker .., vi er jo bare "earth walking", og det er vel jaggu fantastisk nok, eller hva synes du?

Lenke til kommentar

Det finnes ikke en god eller dårlig verden, det finnes bare en verden, og den er som den er, så kan vi ikke la den være i fred, eller må vi alle som en gå rundt å sette spor og lage merker .., vi er jo bare "earth walking", og det er vel jaggu fantastisk nok, eller hva synes du?

Akkurat. Vi bør bare la feks IS "være i fred", sette oss lagelig til og la de hugge hodene av oss, alle som en som ikke kan koranen utenat. Javel ja.  

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det finnes ikke en god eller dårlig verden, det finnes bare en verden, og den er som den er, så kan vi ikke la den være i fred, eller må vi alle som en gå rundt å sette spor og lage merker .., vi er jo bare "earth walking", og det er vel jaggu fantastisk nok, eller hva synes du?

Akkurat. Vi bør bare la feks IS "være i fred", sette oss lagelig til og la de hugge hodene av oss, alle som en som ikke kan koranen utenat. Javel ja.

og der gikk du rett i ditt eget ekstremist modus, og får du ikke med deg at du skaper dette selv? Nytter ikke å skylde på meg, eller verden, du har ansvaret selv, og det betyr at du også har løsningen, ser du den?
Lenke til kommentar

Ja greit å sitte med en sånn ovenpå formanende holdning, når det er andre som gjør jobben å beskytte deg mot fandenskapet. Tenk om alle de skulle fulgt ditt råd, da hadde vi vært dead shit på notime. Hele bunten. Men det er vel ok for deg, det er jo bare "noe vi skaper selv"?

Det er bare å fjerne grenser, kontrollposter, forsvar og alt sammen som "setter spor og lager merker", så blir alt bare bra. Det er altså din virkelighet og tro?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tar det ikke sånn heller ... har full respekt for at Buddhas lære er en drøy porsjon realisme for oss som har vestlig kondisjonering.

så lenge folk har det bra, er det bra nok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...