AnonymDiskusjon Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Hei! Prøver å forstå 2 ting. Det ene er gjennomsnitt beregning av arbeidstid. Såvidt jeg forstår så er det kun lov så lenge det foreligger en skriftlig avtale mellom enten bedriften og den enkelte ansatte eller mellom bedriften og de ansatte. Da gjerne via Verneombud og tillitsvalgt. Det andre er med overtidsbegrensningene. I begge tilfeller så har man ikke noe tariffavtale så blir vel kun AML som gjelder. Så da blir det f.eks 13 timer man har lov til å jobbe iløpet av 24 timer (Samlet arbeidstid), Hva skjer om man jobber lengre? Hvem bryter da loven? Både arbeidstaker og arbeidsgiver? Eventuelt hva kan konsekvensene være. Skal også nevnes at dette er planlagt overtid til de grader. Det er snakk om langt mer enn 10 timer over 7 dager. Litt videre så kan det nevnes at jeg er Verneombud og har tatt det opp med arbeidsgiveren at en avdeling jobber noen helt latterlige tider ved slutten av hver måned. Typiske svar har vært at det er fordi de er nye og fortsatt er litt i læringsfasen eller at slikt må man regne med i et internasjonalt selskap. Det praktiseres også noe avspasering men da uten at det blir utbetalt 40% i tillegg. Noe som kunne hjulpet meg liit her? Vurderer å ta kontakt med Arbeidstilsynet men vet ikke helt hva jeg skal si. Anonymous poster hash: 845d5...a53 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Gjennomsnittsberegning forutsetter at det er en del av arbeidsavtalen, avtale mellom tariffparter, eller vedtak fra Arbeidstilsynet. Hvor mye man kan tøye lovens ordinære maksimale grenser for alminnelig arbeidstid kommer an på hva som er grunnlaget. Tretten timer i døgnet forutsetter vedtak fra Arbeidstilsynet. Dette følger av arbeidsmiljøloven § 10-5. Arbeid ut over maksimal alminnelig arbeidstid (ni timer med avtale med ansatt, ti timer med tariff, tretten timer med Arbeidstilsynet) er overtid og skal behandles som sådan. Det kan avtales (mellom arbeidsgiver og arbeidstaker) at overtidstimer skal avspaseres etter § 10-6 tolvte ledd, men overtidstillegget skal utbetales. Slik avtale kan ikke inngås på forhånd, men må inngås fra gang til gang det skal arbeides overtid. Overtredelse av arbeidsmiljøloven er straffbart, jfr. §§ 19-1 og 19-2, men arbeidstakere kan ikke straffes for brudd på regler fastsatt i kapittel 10. Det naturlige å ta opp med Arbeidstilsynet vil være at bedriften bryter reglene om alminnelig arbeidstid og overtid. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Da vil jeg takke for ekstremt gode svar. Du har vært til stor hjelp! Anonymous poster hash: 845d5...a53 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå