Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk kortsvaroppsgave - 1800-tallets litteratur

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp med en oppgave fra eksamen i sidemål høst, 2014.
Oppgaven :
Skriv en tekst der formålet er å overtyde ungdommer om at de bør lese litteratur som er skrevet på 1800-tallet. Bruk en roman, et dikt, eller en annen tekst du kjenner til som eksempel.
Kommentar:
I svaret ditt skal du vise at du kjenner til noe av litteratur fra 1800-tallet. Du kan velge hva du vil skrive om.Du skal skrive på en måte som overtyder målgruppa for teksten din.
Trenger litt hjelp med overtalende argumenter, og sitter spesielt fast i hvilke tekst jeg bør referere til fra 1800-tallet som eksempel. Kanskje noe som peker på framtiden, fra den tiden? Så kan jeg bruke det som et argument til hvorfor de bør lese noe fra 1800-tallet.

Tusen takk for svar!
Endret av MartenAndre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kunne jo tatt utgangspunkt i En folkefiende av Ibsen og vise hvor aktuelt det dramaet er fremdeles. Her kan en kanskje knytte det til varsling og "elefanter i rommet" muligens. Det er i det minste en grei ting å lese gjennom. Hellemyrsfolket av Skram er neppe noe å kaste seg over.

Lenke til kommentar

Jeg leste mye Jules Verne da jeg var yngre. Det var det som fikk meg interessert i å lese bøker, da spesielt sci-fi. H.G. Wells kanskje. Dog så er ikke disse norske, om det er viktig.

Begge disse forfatterne er produkter av den industrielle revolusjonen og dens naive optimisme. HG Wells gikk vel så langt i å påstå at den teknologiske utviklingen ville ta knekken på oss.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...