Gå til innhold

Kausjonisthjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krav om kausjonist stilles ofte med henblikk på betjeningsevne, og ikke sikkerhet.

Dersom du har god betjeningsevne så vil de fleste banker hjelpe deg med finansiering opp til 100%, mens betjeningsevnen innvirker mest på hvor mye du får i lån og evt hva slags tilleggsikkerhet du må stille.

Lenke til kommentar

Krav om kausjonist stilles ofte med henblikk på betjeningsevne, og ikke sikkerhet.

Dersom du har god betjeningsevne så vil de fleste banker hjelpe deg med finansiering opp til 100%, mens betjeningsevnen innvirker mest på hvor mye du får i lån og evt hva slags tilleggsikkerhet du må stille.

Ja, såvidt jeg har skjønt er det tre ting banker ser etter:

Betjeningsevne

Betjeningsvilje

Sikkerhet

Jeg har pr i dag ca 600.000 brutto og da et huslån på 2,7 mk. Med studielån blir dette totalt på 3.0mk i gjeld

Jeg tror rett og slett banken trengte kausjonister fordi jeg skulle bygge ut huset og i den forbindelse vil da de 400.000 jeg lånte overstige husets verdi frem til utbygging er ferdig og ny takst er satt. Kan dette stemme?

Eller er 2,7mk i boliglån for mye for en med 600.000 i lønn?

Lenke til kommentar

Regner med at banken hovedsaklig ønsket realkausjon, altså sikkerhet i en annen persons eiendom. Ordinert kausjonsansvar brukes i liten grad i privatmarkedet lengre.

Realkausjon har i utgangspunktet ikke noe med betjeningsevnen din å gjøre, det går direkte på sikkerhetsbiten, da at banken under utbyggingen vil sitte med mer lån på eiendom enn reel verdi.

Og i utgangspunket vil jeg si at 3mill i gjeld på enn inntekt på kr 600k er ganske marginal, men ikke nødvendigvis ubrublematisk, men er andre faktorer som spiller inne enn bare gjeldsgraden, som i ditt tilfellet vil være 5. (Anbefalt er mellom 3-4)

Lenke til kommentar

Regner med at banken hovedsaklig ønsket realkausjon, altså sikkerhet i en annen persons eiendom. Ordinert kausjonsansvar brukes i liten grad i privatmarkedet lengre.

Realkausjon har i utgangspunktet ikke noe med betjeningsevnen din å gjøre, det går direkte på sikkerhetsbiten, da at banken under utbyggingen vil sitte med mer lån på eiendom enn reel verdi.

Og i utgangspunket vil jeg si at 3mill i gjeld på enn inntekt på kr 600k er ganske marginal, men ikke nødvendigvis ubrublematisk, men er andre faktorer som spiller inne enn bare gjeldsgraden, som i ditt tilfellet vil være 5. (Anbefalt er mellom 3-4)

Ja på generell basis vil jeg og si at det kan virke marginalt. Nå opplever jeg selv at jeg har svært romselig økonomi. Det har nok noe å gjøre med at jeg ikke bruker ting på tøys og tull :D Jeg klarer å spare ca 5000 pr mnd.

Av praktiske ting jeg har gjort for å ha grei økonomi er som følger: Baker selv brød, handler billig i Sverige, har ikke barn, gåavstand til jobb og trenger derfor ikke bil, har ikke billån, har billig mobil og billig abonnement, Jeg spiser ALDRI mat ute, jeg verken drikker, røyker eller går på kino. Jeg har netflix. Jeg har ikke NRK, tv lisens eller slike ting. Jeg handler aldri dyre klær.

Mine hobbyer er trenings, kosthold og ting som ikke koster penger.

Det eneste jeg ser som trekker en del penger som jeg prioriterer er sunn mat. Sunn mat koster egentlig en del penger og det gjør at mitt matbudsjett ligger på 4000,- pr mnd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

En kompis ønskes flexilån i forbindelse med boligkjøp men fikk avslag, selv med kausjonist fordi han ikke hadde sikker nok inntekt. Han kunne vise til en sparekonto som hadde tre ganger så høyt innestående beløp som lånet han ba om, men bankene nektet likevel.

Dette synes jeg er merkelig når de tross alt får pant i bolig - han er jo ikke intr. i å gå personlig konkurs når han har SÅ mye penger.

Bankene er altfor trangsynte etter min mening. Grunnlaget for å be om fleksilån var for å unngå mellomfinansierng ved enda ett nytt boligkjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har du penger på konto nok til å dekke kravene kan du per definisjon ikke gå konkurs. Men altså, hvorfor ta lån når du har penger på konto? (Som privatperson)

Som jeg skrev, for å slippe en ny mellomfinansiering ved neste flytting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...