Gå til innhold

Sosionom eller barnevernspedagog ?

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tror barnevernspedagoger hovedsakelig jobber for barnevernstjenesten, og eventuelt barne- og ungdomsinstitusjoner.
Sosionomer kan jobbe for barnevernet og institusjoner, men de kan også jobbe i f.eks. rusomsorgen, på sykehus, fengsel, eldreomsorgen, familierådgivning, NAV, asylmottak osv.  :) 

Nei, jeg er ikke sosionom. Men har vurdert å bli det, og har gått 1. året på Sosialt Arbeid på HiOA. Men jeg har for min del vært i tenkeboksen og vurdert et annet yrke fordi sosionomer/barnevernspedagoger har en veldig mentalt slitsom jobb, som jeg tror blir litt for mye i lengden for min del. Også er jo ikke lønnen så veldig bra. Men tror absolutt det er et veldig givende yrke.  :yes: 

Lenke til kommentar

Jeg tror barnevernspedagoger hovedsakelig jobber for barnevernstjenesten, og eventuelt barne- og ungdomsinstitusjoner.

Sosionomer kan jobbe for barnevernet og institusjoner, men de kan også jobbe i f.eks. rusomsorgen, på sykehus, fengsel, eldreomsorgen, familierådgivning, NAV, asylmottak osv. :)

Nei, jeg er ikke sosionom. Men har vurdert å bli det, og har gått 1. året på Sosialt Arbeid på HiOA. Men jeg har for min del vært i tenkeboksen og vurdert et annet yrke fordi sosionomer/barnevernspedagoger har en veldig mentalt slitsom jobb, som jeg tror blir litt for mye i lengden for min del. Også er jo ikke lønnen så veldig bra. Men tror absolutt det er et veldig givende yrke. :yes:

Tusen Takk for svar :))

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er barnevernspedagog, og jeg ser på det som en liten misforståelse at en sosionomutdannelse gjør deg mer aktuell for så mange andre jobber enn en bvp. Vi har omtrent like mye om samfunnsuvikling, like mye psykologi, sosiologi og sosialantropologi. Utdanningene er veldig samfunnsretta begge to, og det jobber barnevernspedagoger både i kriminalomsorg og i NAV hvor de gjør en knallbra jobb og helt klart er kvalifisert.

Det er selvsagt allikevel, som navnet tilsier, mye barnevern i en barnevernspedagogutdanning, men etter min mening så er det avgjørende at alle sosialpedagoger, både vernepleiere, sosionomer og barnevernspedagoger, har et dypt innblikk i hvordan barnevernet arbeider. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...