AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Hei. Jeg skal om ikke lenge søke om salgsbevilling for alkohol, og i den forbindelse er det en greie som bekymrer meg litt. For ca. 3 år siden ble jeg tatt for kjøp av cannabis, og godtok et forelegg på stedet. Jeg tror jeg fikk forelegg for både bruk og kjøp, om det er relevant. Er dette noe som kan gi meg problemer med tanke på å få innvilget søknaden? Anonymous poster hash: 24411...657 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Eg vil tru at dette gir deg problemer ja, men eg veit ikkje korleis det er vanlig å praktisere regelverket. Det som står i alkohollova er: § 1-7b.Krav til vandelBevillingshaver og personer som har vesentlig innflytelse på virksomheten, må ha utvist uklanderlig vandel i forhold til alkohollovgivningen og bestemmelser i annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål, samt skatte- og avgifts- og regnskapslovgivningen. Person som eier en vesentlig del av virksomheten eller av et selskap som driver virksomheten, som oppebærer en vesentlig del av dens avkastning eller som i kraft av sin stilling som leder har vesentlig innflytelse på den, vil alltid anses å ha vesentlig innflytelse på virksomheten. I vurderingen av om en person har vesentlig innflytelse på virksomheten, kan det også tas hensyn til personens nærståendes innflytelse på virksomheten. Med nærstående menes 1) ektefelle eller person som vedkommende bor sammen med i ekteskapslignende forhold 2) slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje, samt søsken 3) ektefelle til eller person som bor sammen med person som nevnt i nummer 2 i ekteskapslignende forhold Ved vurderingen av bevillingshavers og andre personers vandel etter første ledd kan det ikke tas hensyn til forhold som er eldre enn 10 år. Departementet kan gi forskrifter om innholdet i og dokumentasjon av vandelskravene. Vandelskravene gjelder ikke for bevilling til AS Vinmonopolet, for adgang til å drive engrossalg etter § 1-4c, eller for bevilling etter § 5-3 og kapittel 6. Som du ser så krever ein uklanderlig vandel, med andre ord så må vandelen være godkjent. Det er ikkje krav om plettfri vandel, men det ser ut som ein legg lista høgt i forhold til kva som er godkjent. Det ein fyrst og fremst skal sjekke vandelen for er brudd på alkohollova og lover som har sammenheng med alkohollova sitt formål. Her kjem nok alle typer rusrelaterte ting inn i bilde. Foreldelsen på slike forhold er i alkohollova satt til 10 år. Så du kan få problemer her, men dette finner du ikkje ut utan å forhøyre deg lokalt om korleis din kommune praktiserer reglane, eller ved å berre søke for å sjå om du får godkjenning. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Takk for svar. Jeg hadde lest dette før: "må ha utvist uklanderlig vandel i forhold til alkohollovgivningen og bestemmelser i annen lovgivning som har sammenheng med alkohollovens formål". For meg virker det da noe åpent for tolkning, med tanke på andre rusmidler. Så det var nettopp dette med hvordan det praktiseres.. Anonymous poster hash: 24411...657 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Departementets forskriftshjemmel i § 1-7b femte ledd er ikke benyttet, men Helsedirektoratet har publisert rundskriv IS 5/2008 som gir noe veiledning om hva som ligger i vandelskravet rent konkret. Her uttales det på side 65 (69 i PDF) at en vandelsvurdering bør foregå i fire etapper: 1) Hvilke personer i virksomheten må tilfredsstille vandelskravet? (Se § 17b annet ledd) 2) Hvilke personer er det et reelt behov for å innhente vandelsopplysninger om, og er det relevant å be om opplysninger fra flere enn politiet? 3) Har de ansvarlige basert på vandelsuttalelser brutt relevant lovgivning? 4) Er de aktuelle lovbruddene av en slik art og et slikt omfang at vedkommende ikke tilfredsstiller kravet om uklanderlig vandel? På side 67 (71 i PDF) er vandelskravet beskrevet nærmere. Kravet omfatter forholdet til alkohollovgivningen, annen relevant lovgivning, og lovgivningen om skatt, avgift, og regnskap. "Relevant lovgivning" er f.eks. bestemmelsene om promillekjøring, smugling av alkohol, eller brudd på politivedtekter om ro og orden. Brudd på legemiddellovens bestemmelser om besittelse og bruk av narkotiske stoffer vil være et brudd som er relevant for søknadsvurderingen. Mest sannsynlig vil det føre til at ditt politidistrikt gir en negativ uttalelse når forholdet er så ferskt som tre år, da er det bare såvidt forsvunnet fra en ordinær politiattest. Hvilken vekt kommunen vil legge på forholdet kommer an på lokal praksis, herunder hvilken oppfatning den lokale næringsetaten har av cannabisbruk. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Takk for et veldig godt svar! Anonymous poster hash: 24411...657 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå