Gå til innhold

Investere i selskaper du selv er forbruker av?

Solsaks

Anbefalte innlegg

Er det en god idé hvis jeg for eksempel kun er Kafe-kunde hos EN spesifikk kafe, kjøper helsekosten min i EN spesifik butikk, og handler kun på enten en butikk eid av Norges-gruppen eller en mindre ''masseprodusert'', at jeg investerer i firmaene bak som eier disse enkeltenhetene? Da vil jo alt tap være takket være meg, og seieren vil også gå på meg, for handler jeg på Meny etter å ha investert i Norges-gruppen i da går jo på en måte pengene tilbake til meg? Uavhengig om det er 1 krone eller 2 jeg investerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du så bruker 100 000 på f.eks. produkter fra Orkla, så må du eie mange Orkla-aksjer før du får så mye som ei krone tilbake av de 100 000 kronene i utbytte.

Så nei, en slik lojalitet tror jeg ikke vil lønne seg. Jeg synes f.eks. det er bra at mange kjøper Orkla/Lilleborgs Klorin av gammel vane, ettersom jeg eier noen tusen kroner av Orkla gjennom mitt norske indeksfond, men personlig kjøper jeg lavpris-klor så lenge det er billigere enn merkevaren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dine interesser som forbruker og dine interesser som investor kan fort være motstridende.

Som forbruker er du interessert i max service, kvalitet, og tilgjengelighet for lavest mulig pris. Det betyr at du ønsker selskapet lavest mulig bunnlinje. Som investor er du derimot interessert i høyest mulig avkastning på dine egne midler, det vil si en god bunnlinje.

(Dette gjelder ikke samvirkeselskaper, hvor hele poenget med selskapet er å selge varer og tjenester til medlemmene, dvs eierne, rimelig. Her vil kjøper og eier/medlem ha sammenfallende interesser, og "motinteressene" vil være ikke-medlemmer og eventuelt foretakets ledelse og ansatte. Man kan imidlertid ikke investere i samvirkeforetak på samme måte som man kan i t.d. aksjeselskap.)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dine interesser som forbruker og dine interesser som investor kan fort være motstridende.

... om du lider av DID

Dissosiativ identitetsforstyrrelse (forkortet DID), tidligere kjent som multippel personlighetsforstyrrelse, [1] kjennetegnes av a) eksistensen hos en person av to eller flere personligheter, eller personlighetstilstander, b) minst to av disse personlighetene tar kontroll over personens adferd og c) en svikt i å gjenkalle personlig informasjon som er såpass omfattende at den ikke er forenlig med vanlig glemsomhet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Dissosiativ_identitetsforstyrrelse
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se for meg en eneste fordel ved å kjøpe aksjer i selskaper man handler fra. Ikke ulemper heller - det har rett og slett ingenting å si.

Om du ikke er villig til å ta stor risk og/eller bruke masse tid på å følge med er indeksfond tingen.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det kan lønne seg dersom du har grunn til å tro at nåverdien av aksjen er større enn prisen tilsier. Altså, hvis du først kjøper en aksje hos Norgesgruppen og bruker så mye penger på Meny at det gjør en merkbar forskjell i Norgesgruppens resultat, vil du ha økt verdien til aksjen og kan selge den med en fortjeneste. Men det er likevel to problemer. Det ene er at det antakelig vil være en alternativkostnad knyttet til å handle på Meny istedenfor Rema 1000 eller en annen dagligvarekjede. Det andre problemet er at det ikke er mulig for en privatperson å påvirke resultatet deres i det omfanget. Det vil altså ikke lønne seg sammenliknet med å investere i en annen aksje med tilsvarende risiko.

Lenke til kommentar

... Men i de tilfellene kommer du også fort innom reglene om innsideinformasjon.

Tja, det skal vel litt mer til enn dét. Skal være ganske spesifikk info før den er innside. Tror ikke å handle på Rema for ti milliarder som privatperson teller som ulovlig innsideinfo, så lenge du ikke har infoen om at det har skjedd fra Rema?

Lenke til kommentar

Det skal være ganske spesifikk informasjon, men kilden eller opplysningsobjektet trenger ikke være Rema:

§ 3-2.Definisjon av innsideinformasjon

(1) Med innsideinformasjon menes presise opplysninger om de finansielle instrumentene, utstederen av disse eller andre forhold som er egnet til å påvirke kursen på de finansielle instrumentene eller tilknyttede finansielle instrumenter merkbart, og som ikke er offentlig tilgjengelig eller allment kjent i markedet.

(2) Med presise opplysninger menes opplysninger som indikerer at en eller flere omstendigheter eller begivenheter har inntruffet eller med rimelig grunn kan ventes å ville inntreffe og som er tilstrekkelig spesifikke for å trekke en slutning om den mulige påvirkningen av disse omstendighetene eller begivenhetene på kursen til de finansielle instrumentene eller de tilknyttede finansielle instrumentene.

(3) Med opplysninger som er egnet til å påvirke kursen til finansielle instrumenter eller tilknyttede finansielle instrumenter merkbart, menes opplysninger som en fornuftig investor sannsynligvis vil benytte som en del av grunnlaget for sin investeringsbeslutning.

Lenke til kommentar

Hva om jeg investerer i Rema 1000 da? Da i følge eksemplet deres kan jeg BARE vinne.

Hæ?

For det første: Du kan ikke investere i Rema 1000, det er privateid. Det var børsnotert en kort periode på starten av 2000-tallet.

For det andre: Hva mener du med at du bare kan vinne? Det kan hende du "vinner" ved å investere i Rema 1000, men det har ingen sammenheng med at du også handler der.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...