Gå til innhold

Kvinner tjener mindre enn menn for samme jobb?

Anbefalte innlegg

Det gjentaes ofte at "Kvinner tjener betydelig mindre enn menn med identisk jobb/stilling, utdanning og arbeidsmengde".

Det sies f.eks også her på VG-TV:

http://dbtv.no/4099620106001#-_Når_man_«kjønner»_drinker_så_har_vi_ikke_vunnet_likestillingskampen

Men stemmer det egentlig?

Jeg har ikke sett spesielt mange eksempler på dette i min korte tid i arbeidslivet.

Jeg har nøyaktig samme timelønn som mine kvinnelige kolleger

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. I Norge handler likestilling til favør for kvinner, og ett godt eksempel på det er kjønnspoeng i studie.

Kvinner tjener mindre fordi det jobber som regel deltid, og tar gjerne lavstatus yrker.

Dette kan jeg si meg enig i, og man kan se på holdningsendringer for å prøve å jevne ut dette.

Men her har man jo absolutt ikke samme utdanning, samme jobb eller samme arbeidsmengde.

Kjenner jeg blir litt provosert av folk som stadig gjentar dette med samme lønn for nøyaktig samme arbeid og utdanning, uten å vise til kilder.

De får det til å høres ut som at i Norge 2015 sitter det en sjef og deler de annsatte i 2 bunker, menn og kvinner, og gir menn ekstra lønn

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Når dagen kommer da kvinner har både den økonomiske makten i tillegg til den seksuelle makten - Hva faen skal vi menn da gjøre? Lesbiske blir den ustoppelige kraft.

Jeg ser ikke feminisme eller likestiling som noen trussel - så lenge det blir utjevning på alle områder. Da inkludert en utjevning av kvinners seksuelle makt

Lenke til kommentar

Dette er bare tullball. Kvinner tjener ikke mindre enn menn. Jobber som vekter og alle kvinner hos G4S tjener like som det mannlige kjønn. Hvis du ønsker å spørre dem. Gå til historisk museum i Oslo og spør de kvinnelige vekterne der. De tjener like mye som alle andre menn jo.

Feministene ønsker at kvinner skal tjene mer penger enn menn. Ikke like mye penger som menn. På mitt arbeidsplass så tjener alle kvinner like mye penger som meg. Kvinner skal ha stå over menn. Det er slik de vil ha det. I realiteten tjener alle menn og kvinner samme lønn i Norge på alle arbeidsplasser.

Jeg jobber som vekter her på museumet. Alle kvinner i min bransje har samme lønn som meg.

http://www.khm.uio.no/besok-oss/historisk-museum/

Feministene vil at alle skal bli ledere og få seg en skikkelig karriere. Ikke alle kan jobbe seg fram til forfremmelse.

Derimot kan man utdanne seg til høyere stillinger. Jeg har jobbet for G4S i 7 år og har aldri blitt forfremmet til noenting. Plutselig kommer det en tulling fra BI og har høyere stilling og lønn enn meg. Jeg kan jobbe, men å jobbe til forfremmelse og bli sjef. Det er ikke mulig lenger i dagens moderne samfunn.

Endret av Obiwan
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og hvis arbeidsgivere kunne gi lavere lønn til kvinner en menn for samme arbeid, ville det ikke vært svært lønnsomt for arbeidsgiver å bare ansette kvinner? ;)

Det oppnår man vel så enkelt ved å tilby lav lønn i utgangspunktet, og ta de som gidder søke.

Personlig har jeg ikke jobbet i noen "likelønnsjobb" siden 70-tallet. Det har vært lønn etter avtale, dels kvalifikasjoner og innsats (provisjon), eller så har jeg vært selvstendig næringsdrivende og måttet konkurrere på pris og kvalitet. Men jeg ser ikke for meg at noen av disse jobbene i praksis hadde betalt kvinner dårligere for samme innsats. Med mindre de var dårligere til å forhandle om betingelsene...

Geir :)

Edit: Slettet et "ofte".

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Når dagen kommer da kvinner har både den økonomiske makten i tillegg til den seksuelle makten - Hva faen skal vi menn da gjøre? Lesbiske blir den ustoppelige kraft.

Jeg ser ikke feminisme eller likestiling som noen trussel - så lenge det blir utjevning på alle områder. Da inkludert en utjevning av kvinners seksuelle makt

Det skjer ikke. Kvinners seksuelle makt vil bestå og ikke bli fokusert på.

Lenke til kommentar

Og hvis arbeidsgivere kunne gi lavere lønn til kvinner en menn for samme arbeid, ville det ikke vært svært lønnsomt for arbeidsgiver å bare ansette kvinner? ;)

Kvinners innsats og kan nedvurderes. Flere undersøkelser viser at når kun navn byttes fra han til hun på CV så vurderes CV lavere og lønninger som tilbys også lavere.

I disse undersøkelser har menn et ufortjent priveligium, ikke kvinner som flere påstår

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje. I så tilfelle bør menns økonomiske makt gjenreises og kvinner gjøres avhengige av mannen, slik at man får avhengigheter begge veier.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Påstanden i hovedinnlegget har ikke jeg hørt så mange ganger, men det har gjentatte ganger blitt hevdet at menn tjener mer enn kvinner, noe jeg tror også er understøttet av statistikk.

Dette er allikevel noe unyansert, da man ikke går noe dypere i tallene. For eksempel er det fortsatt slik at menn generelt er mer opptatt av karriere og kanskje også velger yrker som betaler bedre. Da vil selvsagt dette vippe statistikken i menns favør om man kun ser på rent tallmateriale.

Lenke til kommentar

Når de voldtar menn like mye som men gjør så blir det stor fokus
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Når de voldtar menn like mye som men gjør så blir det stor fokus

Alle menn voldtar ikke, det er veldig få som gjør det. Det er derimot slik alle kvinner har seksuell makt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Kvinners innsats og kan nedvurderes. Flere undersøkelser viser at når kun navn byttes fra han til hun på CV så vurderes CV lavere og lønninger som tilbys også lavere.

I disse undersøkelser har menn et ufortjent priveligium, ikke kvinner som flere påstår

Om du tror noe slikt er et privilegium har du mye å lære. Det som er blitt lagt merke til er at kvinner ikke i like stor grad står på lønnskrava og da vil en hver sjef tilby dem mindre.

Lenke til kommentar

Om du tror noe slikt er et privilegium har du mye å lære. Det som er blitt lagt merke til er at kvinner ikke i like stor grad står på lønnskrava og da vil en hver sjef tilby dem mindre.

Nei, de nedvurderte kvinnene som mindre kvalifiserte som grunnen til lavere lønninger

Andre undersøkelser indikerer at kvinner som krever høyere lønn straffes mer enn menn, de forskjellbehandles. Menn blir mindre glad i å jobbe med kvinner som krever høyere lønn enn menn som krever høyere lønn. Her gjelder stereotyper, kvinner straffes når de blir like aggressive som menn

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Nei, de nedvurderte kvinnene som mindre kvalifiserte som grunnen til lavere lønninger

Andre undersøkelser indikerer at kvinner som krever høyere lønn straffes mer enn menn, de forskjellbehandles. Menn blir mindre glad i å jobbe med kvinner som krever høyere lønn enn menn som krever høyere lønn. Her gjelder stereotyper, kvinner straffes når de blir like aggressive som menn

Om de blir det går i alle fall bedriftene glipp av godt kvalifisert arbeidskraft, noe sjefene taper penger på. Kanskje du skulle skrevet til NHO? Ellers kommer jeg personlig til å ansette bare kvinner, fordi her er det penger og tjene og bedrifter å utkonkurrere. Takk for tipset kogan! :) Jeg skal også stikke og ansette andre mennesker som blir forskjellsbehandlet. Rikdom, here I come :p

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

[/quote

Om de blir det går i alle fall bedriftene glipp av godt kvalifisert arbeidskraft, noe sjefene taper penger på. Kanskje du skulle skrevet til NHO? Ellers kommer jeg personlig til å ansette bare kvinner, fordi her er det penger og tjene og bedrifter å utkonkurrere. Takk for tipset kogan! :) Jeg skal også stikke og ansette andre mennesker som blir forskjellsbehandlet. Rikdom, here I come :p

Barnslig Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...