Gå til innhold

[Løst] Må Norwegian dekke alternativ flyreise ved kansellering av egen flygning?

Anbefalte innlegg

Hei hei, som alle vet streiker Norwegian for tiden. Jeg har bestilt to separate fly Alta-Oslo og Oslo-Bergen i morgen, begge med Norwegian. Sannsynligvis vil begge (men med fokus på det første) flygningene bli kansellert, og jeg vil ikke sitte igjen i Alta med skjegget i snøen.

Derfor har jeg gjort research, og vært i kontakt med Norwegian TRE ganger, og SAS og Wideroe én gang Ingen klarer å gi meg et entydig svar, men mitt inntrykk fra Norwegian er dette:

OM flyet blir kansellert (noe de sier jeg vil vite ila kvelden), kan jeg selv bestille en ny flygning og at Norwegian vil gi meg penger tilbake for den opprinnelige billetten OG de vil betale den nye billetten. Eneste kriteriet her er at den nye billetten er den billigst mulige billetten.

Det går INGEN fly fra Alta til Oslo i morgen. Jeg skal uansett til Bergen, og her går det et par fly. Billigste er Wideroefly til ca. 5500kr. Er det noen som vet om disse reglene er innenfor? Har nå sittet her i flere timer og ringt rundt, og det er ingen som kan si noe. Wideroe har uansett avbestillingsfrist på to timer i følge dem selv, så her er jo mulig å bare bestille og avlyse.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for linken, men jeg fant ingen ny informasjon der. Har en ganske spesifikk sak, og jeg har snakket med mange personer som det er nevnt i førstepost. Jeg lurte på om det fantes folk her med førstehåndskjennskap til hvordan dette funker.

Du skal få tilbake pengene for billetten som du har kjøpt, men siden det er streik så kan du ikke kreve at Norwegian dekker billett med annet selskap. Det samme gjelder for eventuel reiseforsikring. Når det er streik for du ikke dekket dette.

Lenke til kommentar

Takk for linken, men jeg fant ingen ny informasjon der. Har en ganske spesifikk sak, og jeg har snakket med mange personer som det er nevnt i førstepost. Jeg lurte på om det fantes folk her med førstehåndskjennskap til hvordan dette funker.

Du skal få tilbake pengene for billetten som du har kjøpt, men siden det er streik så kan du ikke kreve at Norwegian dekker billett med annet selskap. Det samme gjelder for eventuel reiseforsikring. Når det er streik for du ikke dekket dette.

Kan bekrefte dette ang. reiseforsikring da jeg sjekket det i forbindelse med en annen tråd.

Reiseforsikring, uansett hvor god den er, dekker ikke kostnader ved streik.

Dette er kun spekulasjoner fra min side:

Da er det ev. Norwegian som skal dekke dette og for å være helt ærlig tror jeg det er mange som ikke får noe tilbake. Har de ikke en del boxer som skal krysses av osv når man kjøper billetter? Det har de ihvertfall når jeg bestiller long-hauls eller hva det nå heter.

Det skal komme frem i bestillingsbekreftelser osv som du får pr. email.

Grunn til at ingen vil gi deg et klart svar kan du jo tenke deg frem til selv - Her blir nok folk overlatt til seg selv for å finne ut av det. Kynisk og totalt rævva ja, men tenk deg hvor mange som bare gir blaffen fordi de går lei i å finne ut av det = penger inn for dem.

20.000 reisende rammet bare idag leste jeg...tenk deg selv...det kan senke selv det feteste skipet...

Håper virkelig du får tilbake pengene og at skjegget ditt ikke gror fast i Alta-snøen.

Selv flyr jeg mye og vet hvordan det føles. Når man skal hjem skal man hjem, en dag ekstra kan føles som et helvete selv om man egentlig er i paradis.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte dette ang. reiseforsikring da jeg sjekket det i forbindelse med en annen tråd.

Reiseforsikring, uansett hvor god den er, dekker ikke kostnader ved streik.

Dette er kun spekulasjoner fra min side:

Da er det ev. Norwegian som skal dekke dette og for å være helt ærlig tror jeg det er mange som ikke får noe tilbake. Har de ikke en del boxer som skal krysses av osv når man kjøper billetter? Det har de ihvertfall når jeg bestiller long-hauls eller hva det nå heter.

Det skal komme frem i bestillingsbekreftelser osv som du får pr. email.

Grunn til at ingen vil gi deg et klart svar kan du jo tenke deg frem til selv - Her blir nok folk overlatt til seg selv for å finne ut av det. Kynisk og totalt rævva ja, men tenk deg hvor mange som bare gir blaffen fordi de går lei i å finne ut av det = penger inn for dem.

20.000 reisende rammet bare idag leste jeg...tenk deg selv...det kan senke selv det feteste skipet...

Håper virkelig du får tilbake pengene og at skjegget ditt ikke gror fast i Alta-snøen.

Selv flyr jeg mye og vet hvordan det føles. Når man skal hjem skal man hjem, en dag ekstra kan føles som et helvete selv om man egentlig er i paradis.

Siden det er en lovlig konflikt kan han ikke få dekket ny billett av Norwegian men han skal ha tilbake det han betalte for den kanselerte flyturen. Så det skal han få tilbake. Men regner med at ny billett kjøpt med SAS dagen før avreise er langt dyrere, og der mellomlegget for han altså ikke dekket.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Det som har skjedd er at jeg endelig har funnet ut at Norwegian IKKE komme til å dekke ny billett med annet selskap. Flyet er nå kansellert, som forventet, og jeg får pengene tilbake for denne billetten. Jeg har kjøpt ny flygning tirsdag formiddag med SAS. Så må bli en ekstra dag i nord, men det går fint. Er ikke verdens undergang, og jeg får en ekstra kveld med sjangs til å se nordlyset :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Det som har skjedd er at jeg endelig har funnet ut at Norwegian IKKE komme til å dekke ny billett med annet selskap. Flyet er nå kansellert, som forventet, og jeg får pengene tilbake for denne billetten. Jeg har kjøpt ny flygning tirsdag formiddag med SAS. Så må bli en ekstra dag i nord, men det går fint. Er ikke verdens undergang, og jeg får en ekstra kveld med sjangs til å se nordlyset :)

Suverent, bra det ordner seg!!

Og ikke glem, du får også en ekstra fridag med muligheter for en god dram!!

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo også et fly nr 2 fra Oslo til Bergen, som også ble kansellert. (Mitt nye fly med SAS går direkte Hammerfest-Bergen). Fikk sms fra Norwegian nå nettopp om at de erstatter flyet Oslo-Bergen med buss. Hahaha. Og fjellovergangene er jo stengt, såvidt jeg vet. Uansett, glad jeg bestilte nytt fly. Ting ordnet seg ganske greit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...