Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føle seg dårlig på 800kcal om dagen?

Anbefalte innlegg

Jeg spiser mellom 500 - 900 kcal om dagen som jeg tenker ikke er så veldig lite, men jeg føler meg veldig dårlig og lurer på om det har noe med saken å gjøre eller om jeg burde dra til en lege eller noe. Jeg går også på en stor mengde vitaminer og er redd for det kan være de som gjør at jeg føler meg dårlig? Tar 5 piller med 20 microgram D vitamin daglig (som vurdert av lege), men det var etter jeg begynte med det at jeg har følt meg så dårlig.

Jeg føler meg ofte kvalm om kvelden. I tilleg føler jeg meg periodvis veldig svimmel, har vondt i beina og de sovner fort. Er også veldig sliten og klarer heller ikke å bli kvitt snufsing og hosting fra en mild forkjølelse jeg fikk for mange uker siden.

Hvis det har noe å si så er jeg en mann på 22 år.

Anonymous poster hash: 6285a...29d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm .. En vanlig mann (si 80kg, 180cm) med normalt aktivitetsnivå i din alder skal ha vel iallfall ha 2.5 - 3000 kcal om dagen.

Er man ekstremt aktiv kan kroppen i perioder forbrenne MYE mer enn dette. Da jeg var i hæren lå jeg på det meste på over 11.000 kcal om dagen (men dette var rimelig ekstremt - ca. 45 minutter søvn i døgnet i 9 døgn, og 30 minusgrader eller kaldere - samt endeløse marsjer).

5-900 kcal høres bare feil ut. Jeg ville doblet eller tre-doblet inntaket iallfall (snakk med legen din) og se om du får mer energi da.

Lenke til kommentar

Bare passer mye på det jeg spiser. I tillegg er det jeg spiser alltid 100% sukkerfritt, lavkalori, etc så da blir det ikke så mye kalorier. Det er også vanskelig å få tak i mat jeg vil spise ute som ikke er veldig dyrt og jeg er blakk så da spiser jeg ikke til jeg kommer hjem.

Men jeg er ganske liten (165cm) så trenger vel litt mindre enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

500-900 kalorier er fortsatt for lite selv om du er 165 høy. Med mindre du er overvektig, og du prøver å gå ned i vekt, må du skjerpe deg å få i deg ordentlig mat. Overtid vil kroppen din ha mangel på næring, og du vil bli syk.

Og ha dette i bakhodet, spinkle gutter er ikke skryt. :hm:

Lenke til kommentar

Mathysteriet er skummelt. Lav karbo, sukkerfritt, no-fat osv.

Det beste for kroppen er vanlig og varierende kos --- protein, karbohydrat og vitaminer/mineraler. F.eks fisk eller kylling, poteter og grønnsaker. Litt rødt kjøtt skal man ha, men trenger ikke spise biff hver dag. Og så må man spise regelmessig, gjerne 4 dager om dagen. Helst oftere.

Når jeg leser ting som "Frukt er godteri" så blir jeg kvalm. Kroppen skal ha "litt av alt", og er man aktiv så kan man spise nesten hva man vil fordi kroppen forbrenner det. Spesielt i din alder.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Du spiser deg sjuk av dette. Min kusine var en periode på 700 kcal i løpet av en dag. Hun trengte og gå ned litt men det var fortsatt for lite og hun ble ganske dårlig selvom det hun spiste var veldig bra mat med mye vitaminer og næring,proteiner etc. Hold gjerne på for min del men du burde gå opp. 2-300 kcal mer vil hjelpe veldig men til og med det er litt lite.

I en periode spiste jeg 1000-1300 i løpet av en dag og jeg gikk ned, er kun 1,70. Uten og bli dårlig, var litt mer sliten på slutten av dagen men det var bare deilig, bedre søvn :p

For og holde deg frisk må kroppen ha energi til og "sloss" mot sykdom. Det er ikke vitaminer alene som forstyrker imunforsvar. Du må ha mat og den kcal nivået du ligger på er for lavt og spesielt veldig lavt om du ikke prøver og gå ned i vekt for da skal du opp på 16-1700 +kcal

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Jeg spiser mellom 500 - 900 kcal om dagen som jeg tenker ikke er så veldig lite, men jeg føler meg veldig dårlig og lurer på om det har noe med saken å gjøre eller om jeg burde dra til en lege eller noe. Jeg går også på en stor mengde vitaminer og er redd for det kan være de som gjør at jeg føler meg dårlig? Tar 5 piller med 20 microgram D vitamin daglig (som vurdert av lege), men det var etter jeg begynte med det at jeg har følt meg så dårlig.

Jeg føler meg ofte kvalm om kvelden. I tilleg føler jeg meg periodvis veldig svimmel, har vondt i beina og de sovner fort. Er også veldig sliten og klarer heller ikke å bli kvitt snufsing og hosting fra en mild forkjølelse jeg fikk for mange uker siden.

Du spiser en tredjedel av de kaloriene kroppen din trenger på en dag. At du føler deg dårlig, at du ikkje har krefter og overskudd, og at immunforsvaret ditt ikkje er sterkt nok til å bekjempe sykdommer er helt normalt når du spiser så lite.

Spis riktig, så ordner ting seg.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Vell, Du lister jo opp alle symptomene som stemmer overens med at du spiser lite

Jeg blir svimmel,får vondt i magen og blir uvell om jeg ikke spiser

Jeg sovner også fort men sover absolutt ikke godt om jeg har spist dårlig/lite

vil tru at jeg sovner fort siden kroppen ikke har noe og jobbe med.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg tar 3 x 125microgram D3 hver dag :p

Lenke til kommentar

Er ikke 500 til 900 kcal cirka det en middag ligger på da?

Hvorfor spiser du så lite egentlig?

En vanlig middag skal vel ligge mellom 400-600 kcal.

Jeg bruker å ende på ca. 1500 pr. dag, da jeg også løfter av noen kilo. Er dog ikke stress, jeg spiser relativt "mye" og ofte. Spiser omtrent hva jeg vil også, men nå er jeg ikke typen som digger Grandiosa og sjokolade heller.

Høres ut som du spiser feil. Husk at du trenger alt på tabellen, inkl. fett. Går du på lavkarbo?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg går ikke på lavkarbo med den intensjonen, men jeg spiser aldri sukker og unngår fett så mye som jeg kan og spiser svært lite brød ol, så ja? Kan vel kansje regnes som lavkarbo.

Hvorfor du unngår fett er for meg et stort mysterium. Fett er noe av det viktigste du kan få i deg, og nyere forskning forsterker dette og sier nå at til og med mettet fett er sunt.

Jeg foreslår at du går å kjøper deg en krukke kokosolje på helsekosten og spiser 2 toppa spiseskjeer hver dag i hvertfall en måned.

Lenke til kommentar

Utrolig imponert av selvdisiplinen din!!!

Men bruk den heller til noe som er bra for deg.

Jeg syns det ligner litt på tvangstanker når du tvinger seg til å leve på en sultediett hvis ikke du er kraftig overvektig.

Maten er viktig for livskvaliteten. Den mest "usunne" maten er ofte det samme som "comfortfood". Comfortfood trenger vi vel alle?

Lenke til kommentar

Bare passer mye på det jeg spiser. I tillegg er det jeg spiser alltid 100% sukkerfritt, lavkalori, etc så da blir det ikke så mye kalorier. Det er også vanskelig å få tak i mat jeg vil spise ute som ikke er veldig dyrt og jeg er blakk så da spiser jeg ikke til jeg kommer hjem.

Men jeg er ganske liten (165cm) så trenger vel litt mindre enn gjennomsnittet.

Du spiser alt, alt for lite. Selv om du bare er 1.65 trenger du dobbelt så mye som du får i deg. Det du driver med er ekstremt usunt, for ikke å si dødelig. Det er helt naturlig at du vil bli mer og mer syk når du spiser alt for lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig imponert av selvdisiplinen din!!!Men bruk den heller til noe som er bra for deg.Jeg syns det ligner litt på tvangstanker når du tvinger seg til å leve på en sultediett hvis ikke du er kraftig overvektig.Maten er viktig for livskvaliteten. Den mest "usunne" maten er ofte det samme som "comfortfood". Comfortfood trenger vi vel alle?

Det er ingen trøst for meg i 'Comfortfood', blir bare stressa av å spise det.

Skal innrømme at tanken har slått meg at det kan være litt tvangsmessig. Jeg er ikke overvektig, snarere tvert i mot. Veier 47 kg så regnes vel som undervektig. Det har aldri vært noe mål å gå med vekt, jeg har alltid vært veldig slank, men jeg blir svært opphengt i 'riktig' mat og unngår 'farlig' mat. Tenker vel strengt tatt mye mer på mat enn jeg burde. Men det er også fysisk, hvis jeg prøver å spise mye mer per porsjon føler jeg meg fort veldig mett + kvalm, og jeg hater følelsen av å være veldig mett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...