corona. Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 (endret) Hei, bestilte meg akkurat et nytt system og skal bygge det til uka, er noen år siden sist jeg gjorde dette og normalt sett så kjøper jeg jo helt ny harddisk også når jeg først kjøper alt det andre, men denne gangen så tenkte jeg å bruke 500gb SSD'en jeg kjøpte i fjor og på denne er det nå altså installert Windows 7 x64 OEM, jeg har bestilt Windows 8.1 x64 OEM på DVD med det nye systemet og lurer da på hvordan jeg nå kan formatere SSD'en helt og installere Windows 8.1 på denne (ønsker altså ALT av filer bort fra SSD'en, ikke bare Windows 7).. Husker ikke helt om man faktisk får et valg om dette når man booter opp med Windows 8.1 DVD'en ? eller er det noe jeg må ordne på en annen måte? Sikkert et dumt spørsmål men er nervøs for å rote det til og plutselig måtte sitte hele dagen og rote med dette når det nye systemet kommer (har hendt meg før ). Systemet er for øvrig: Asus Maximus Hero VII G.Skill TridentX 2133Mhz CL9 16GB Intel i7-4790K 4.0GHz (med Corshair H80i vannkjøler) MSI Nvidia GeForce GTX 970 (Twinfrozr, factoryoverclocked bla bla bla) Samsung SSD 840 EVO 500GB Windows 8.1 x64 Corsair Obsidian 750D case Du er sikkert ikke enig i valgene mine, men jeg er fornøyd! (tror jeg da) ;-D Endret 8. mars 2015 av coroNa86 Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 (endret) dette stemmer sånn høvelig, jeg har ikke prøvd win 8 men i win 7 er det valg om du ønsker å formatere. jeg har opplevd at med en ny ssd fikk jeg ikke valget om å installere windows på den fordi den var av feil disktabell, dette var ikke enkelt å løse og jeg klarte det bare fordi jeg hadde en laptop som jeg kunne slå opp problemet på nett med, jeg måtte bruke kommandolinje under installen for å gjøre ssd disken om til rett type for at windows skulle kunne installeres på den. MEN du sier du nå har win 7 på den så jeg tror ikke du vil få dette problemet. jeg tror du kan oppgradere win 7 også med win 8 plata. Endret 8. mars 2015 av Magnetmannen Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Det er bare å installere rett fra DVDen når du går inn på min datamaskin. Du vil kanskje få en mappe som heter old som inneholder de gamle filene, men de fjerner du lett med diskopprydding, du vil se et valg hvor det står rydd opp i systemfiler å da blir mappen old slettet å du har en helt ny installasjon. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Det er jo unødig tungvindt. Det logiske er å slette alt før man begynner å installere det nye. Velg Custom install. http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-clean-install-part-1_9.htm Velg Drive Options på neste Delete på alt som er. http://pcsupport.about.com/od/windows-8/ss/windows-8-clean-install-part-1_11.htm#step-heading Så er det bare å trykke "Next" når det er tomt. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Som Hårek sier så velger man custom install - slett alle partisjoner du finner (du finner mest sansynligvis 2 .. 1 "system reserve" og den som du har Win7 på). Slett begge, og lag så en ny (installasjonen lager selv en ny "system reserve"). Ville også ha rippet DVD'n din til ISO og bootet på en rask USB 3.0 minnepinne. Hjelper litt på installasjonstiden det. Lenke til kommentar
corona. Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Tusen takk for svar :-) Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 (endret) Går dette i det hele tatt da det er OEM?Eller går dt på hk? Endret 8. mars 2015 av Hårek Flettet 2 innlegg Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 OEM er jo ikke noe problem. Dette er jo helt vanlig prosedyre. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Trodde OEM betydde at alle delene måtte være helt nye Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Huff a meg! MÅ ALDRI FORMATTERE SSD.... FYYYYYYYYYY!!! Kjør SecureErase.. Her er en rå guide for oppsett av SSD http://www.tweaktown.com/guides/6800/tweaktown-s-ultimate-windows-ssd-performance-installation-guide/index.html Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Huff a meg! MÅ ALDRI FORMATTERE SSD.... FYYYYYYYYYY!!! Hvor har du det fra? Det stemmer ikke, må være en misforståelse. Du skiller ikke mellom vanlig formatering og full sletting. Endret 10. april 2015 av Hårek 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Huff a meg! MÅ ALDRI FORMATTERE SSD.... FYYYYYYYYYY!!! Dette må du forklare oss "uvitende". Det er nok som Hårek sier en (gigantisk) misforståelse fra din side. Fyyyyyyy tilbake? Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 (endret) Huff a meg! MÅ ALDRI FORMATTERE SSD.... FYYYYYYYYYY!!! Er det Defragmentere du blandar formatere med? Endret 10. april 2015 av sogndal94 Lenke til kommentar
Tangent Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Huff a meg! MÅ ALDRI FORMATTERE SSD.... FYYYYYYYYYY!!! Hvor har du det fra? Det stemmer ikke, må være en misforståelse. Du skiller ikke mellom vanlig formatering og full sletting. Fyyyyyyyyyyyyyy! var bare for å understreke det åpenbare. Hvorfor kjøper man en SSD? Jo, en vanlig mann gjør det for å få mer ommmf ut av doningen sin. Da burde det være innlysende å behandle den dyre investeringen på best mulig måte. Quick-format kan funke greit noen ganger, men disken beholder ikke ytelsen like bra. Secure erase sletter hele disken og setter den tilbake i samme stand som da den var ny - ihvertfall i teorien. Og en disk hvor dette har blitt utført på, har økte forutsetninger for maks ytelse. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Huff a meg! MÅ ALDRI FORMATTERE SSD.... FYYYYYYYYYY!!! Hvor har du det fra? Det stemmer ikke, må være en misforståelse. Du skiller ikke mellom vanlig formatering og full sletting. Fyyyyyyyyyyyyyy! var bare for å understreke det åpenbare. Hvorfor kjøper man en SSD? Jo, en vanlig mann gjør det for å få mer ommmf ut av doningen sin. Da burde det være innlysende å behandle den dyre investeringen på best mulig måte. Quick-format kan funke greit noen ganger, men disken beholder ikke ytelsen like bra. Secure erase sletter hele disken og setter den tilbake i samme stand som da den var ny - ihvertfall i teorien. Og en disk hvor dette har blitt utført på, har økte forutsetninger for maks ytelse. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1627502&page=1&&do=findComment&comment=21967293 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 @Tangent: Det eneste åpenbare er at ditt innlegg om 'aldri å formatere en SSD' var helt på jordet. Det sier seg selv, siden det første man må gjøre med en ny SSD/disk er nettopp å formatere. Og hvor i denne tråden var det noen som spurte om ytelse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå