Alexlinga Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Hallois! lurer på hvor lenge en turbo motor bør gå på samme olje før den må byttes, mener en bilmekaniker sa at det er farlig for turboen at du går lengre en 10 000km med samme olje.. Litt usikker på om det var det han sa, anyone ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Kommer an på bil og type olje. 10.000km høres ikke så unormalt ut. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Det kommer an på hvor gammel bilen er, hva slags type motor, olje osv., men dette kommer mest an på hvor lenge du kan strekke intervallet. Bytter du hver 10 000 skal du være godt sikret. Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Citroen Berlingo er typen ! Lenke til kommentar
Alexlinga Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Citroen Berlingo 2010. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Ikke akkurat en High Performance-bil. Sjekk serviceheftet eller manualen hva intervallene skal være. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Sånn generelt vil jeg si at de fleste, uansett type motor bør bytte olje 1 gang i året eller ved 15'000km, det som inntreffer først. Har du mye småkjøring kan det lønne seg å bytte oftere. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Så det er 1.6HDi-motor du mener. En diesel med 75 eller 90 HK.Her, som på de fleste diesler, kommer det veldig an på kjøremønster. Mye småkjøring, gjerne på lave turtall, gjør at oljen bør byttes litt hyppigere. Mens kjører en litt mer langkjøring kan det gå rimelig greit å holde seg til hva fabrikken selv sier på disse maskinene, 20.000 eller 1 år, det som kommer først. Skjønt, 15.000 som Leo_ sier, er nok enda bedre.Dette er gode maskiner som kan kjøres langt, og er ikke unormalt kresen på stellet. Men, der ligger et lite filter inne i røret som forsyner turboen med olje. Ikke helt unormalt at det ligger slike filtre der. Dette filteret vil tette seg om du strekker olje/filterbytte for langt, spesielt i kombinasjon med småkjøring. I så fall ryker turboen.kjøper du en brukt, og du ikke vet om tidligere stell/kjøremønster, ville jeg ha vurdert å få tatt en motorrens, og gjerne noen hyppige olje/filterbytter i starten, for å sikre at du får ut evt gammelt slagg. Å f.eks kjøpe en større dunk med rimelig olje på Biltema, og når du er ferdig med et par-tre oljebytter på nokså kort tid kan du heller gå over til "godolje", som tåler et lenger intervall, kan være en løsning. Uansett ville jeg ikke gått over 1 år eller noe særlig over 15.000. QMI har forresten en tre-trinns rensepakke som er fin til å få ut gammel dritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå