Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva må vedlikeholdes på to-takts og fire-takts lett-mc'er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Tja, med litt interesse og erfaring er det ganske lett å vedlikeholde en to-takter. En 4-takter er langt mer komplisert å vedlikeholde, men det skal være mulig. Det er lengre mellom hver service på en 4-takter, det skal sies.

Lenke til kommentar

Tja, med litt interesse og erfaring er det ganske lett å vedlikeholde en to-takter. En 4-takter er langt mer komplisert å vedlikeholde, men det skal være mulig. Det er lengre mellom hver service på en 4-takter, det skal sies.

Takk for svar, men hva er det som må skiftes og slikt på en to-takter?

Endret av saks6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du får google etter serviceintervallene.

Er vel stort sett stempel eller stempelringer. Når du har gjort det et par ganger, tar det en ettermiddag å bytte stempel.

 

På firetaktere går det stort sett i å justere ventilene.

 

Men som sagt, sjekk dette med hver sykkel du vurderer. En EXC er det for eksempel mye kortere mellom hver service.

 

Jeg hadde personlig valgt firetakt. Spesielt siden det ikke ser ut som du skal ha en lekesykkel. Det er som oftest mye behageligere å kjøre firetakt.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Du får google etter serviceintervallene.

Er vel stort sett stempel eller stempelringer. Når du har gjort det et par ganger, tar det en ettermiddag å bytte stempel.

 

På firetaktere går det stort sett i å justere ventilene.

 

Men som sagt, sjekk dette med hver sykkel du vurderer. En EXC er det for eksempel mye kortere mellom hver service.

 

Jeg hadde personlig valgt firetakt. Spesielt siden det ikke ser ut som du skal ha en lekesykkel. Det er som oftest mye behageligere å kjøre firetakt.

Blir nok brukt til både transport og lekesykkel :-) Har sett at de fleste anbefaler 2-takt (hvis man orker å mekke litt)

Lenke til kommentar

 

Du får google etter serviceintervallene.

Er vel stort sett stempel eller stempelringer. Når du har gjort det et par ganger, tar det en ettermiddag å bytte stempel.

 

På firetaktere går det stort sett i å justere ventilene.

 

Men som sagt, sjekk dette med hver sykkel du vurderer. En EXC er det for eksempel mye kortere mellom hver service.

 

Jeg hadde personlig valgt firetakt. Spesielt siden det ikke ser ut som du skal ha en lekesykkel. Det er som oftest mye behageligere å kjøre firetakt.

Blir nok brukt til både transport og lekesykkel :-) Har sett at de fleste anbefaler 2-takt (hvis man orker å mekke litt)

 

 

skal du ha lekesykkel så er totakter så si eneste vegen å gå. Du får kjøpt kina firetaktere som du kan sette 250 cc motor i, men kvaliteten er dårlig.

Lenke til kommentar

Det er vel ca. de samme tingene men på 2-takter slipper du å bytte oljefilter og du slipper å justere ventiler og registerkjede. På totakter må du derimot huske å fylle olje.

Mange mener bastant at på totaktere så man bytte stempler i hytt og pine men har man en gatesykkel (ikke konkurransesykkel) av god kvalitet så trenger man som regel ikke tenke på dette på mange år. Stempelbytte på totakter er lekende lett og fort gjort i forhold til på firetaktere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis du skal ha lekesykkel, er liggesykler absolutt ikke veien å gå.

Skal du bruke sykkelen til transportetapper og rulle med kompiser, så hadde jeg lett kjøpt en fire-takt. Det drar ikke skinnet av pølsa, men det er ekstremt deilig å ha masse bunndrag tilgjengelig. To-taktere har lett for å bli turtallsavhengige og slitsomme å kjøre på langtur.

Jeg digger to-takt, men på en liggesykkel hadde jeg rett og slett aldri kjøpt to-takt.

 

Edit: Du må definere behovet ditt hvis folk skal anbefale deg noe. Skal du hjule overalt og ta stoppies, skaff deg en SMS eller en EXC. Skal du ha noe som frakter deg fra a til b hver morgen, gå for fire-takt. Her er det et uendelig utvalg. YZF, GPR, Duke, MT osv.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha lekesykkel, er liggesykler absolutt ikke veien å gå.

Skal du bruke sykkelen til transportetapper og rulle med kompiser, så hadde jeg lett kjøpt en fire-takt. Det drar ikke skinnet av pølsa, men det er ekstremt deilig å ha masse bunndrag tilgjengelig. To-taktere har lett for å bli turtallsavhengige og slitsomme å kjøre på langtur.

Jeg digger to-takt, men på en liggesykkel hadde jeg rett og slett aldri kjøpt to-takt.

Så du anbefaler motard? Hvis jeg skal ha to-takt? Og hva er forskjellen på supermotard og motard?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, det gjør jeg. Supermotard har asfaltdekk, enduro har crossdekk. Supermotarder er fantastisk lekne og fine sykler. Gjør stort sett det du ber den om, og er en fin mellomting mellom sykler beregnet på vei og endurosykler.

Men igjen, hva skal du bruke sykkelen til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Ja, eller en nakedbike som Duke eller Yamaha MT.

Fire-takt supermotard fungerer fint det også, men du må forberede deg på å bli sliten i rumpa.

 

Edit: Du bør fortsatt fortelle mer om deg selv. Høyde og egenskaper som er viktig for deg. Bensinutgifter, skal den brukes i skogen, byen eller på grusveier. Hvordan liker du å sitte? Rett opp og ned, eller fremoverlent. Og til slutt, hva har du mest lyst på?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Men hvis jeg skal ha fart og transport liggesykkel, bør jeg ha 2- eller 4-takt?

Vet faktisk ikke enda hva jeg har lyst på :-/ Er bare en liten grusvei før jeg kommer til asfalt, og tror jeg må prøve litt for å sjekke hva jeg har lyst på :)

Endret av saks6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kommer an på hva som er viktigst av fart og transportetapper, men jeg ville sagt fire-takt. Men les mye om det, og dra å se på forskjellige sykler.

Lenke til kommentar

Hva anbefaler du til de forskjellige tingene?(byen, skogen, grusveier, fart, sittestilling, bensin og andre ting)

Hvor mye penger har du å bruke? Jeg har firetaktere streetfighter og har det kjempegøy med denne (ikke i form av wheelie, stoppie og crossing i skogen, men med fart og aks! Trenger ikke totakter). Så du kan ha det veldig gøy med firetaktere også! Vil du ha en enduro kan du velge Yamaha WR! Der er firetaktere med skikkeleg kraft i, men igjen; hvor mye har du til rådighet? Mange tenker de har mye mer penger enn det de egentlig har ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...