saks6 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Hei Hva må vedlikeholdes på to-takts og fire-takts lett-mc'er? Tenkte mest på Aprilia rs 125 og Yamaha YZF r 125 Endret 7. mars 2015 av saks6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Tja, med litt interesse og erfaring er det ganske lett å vedlikeholde en to-takter. En 4-takter er langt mer komplisert å vedlikeholde, men det skal være mulig. Det er lengre mellom hver service på en 4-takter, det skal sies. Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Tja, med litt interesse og erfaring er det ganske lett å vedlikeholde en to-takter. En 4-takter er langt mer komplisert å vedlikeholde, men det skal være mulig. Det er lengre mellom hver service på en 4-takter, det skal sies. Takk for svar, men hva er det som må skiftes og slikt på en to-takter? Endret 7. mars 2015 av saks6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Du får google etter serviceintervallene. Er vel stort sett stempel eller stempelringer. Når du har gjort det et par ganger, tar det en ettermiddag å bytte stempel. På firetaktere går det stort sett i å justere ventilene. Men som sagt, sjekk dette med hver sykkel du vurderer. En EXC er det for eksempel mye kortere mellom hver service. Jeg hadde personlig valgt firetakt. Spesielt siden det ikke ser ut som du skal ha en lekesykkel. Det er som oftest mye behageligere å kjøre firetakt. Endret 7. mars 2015 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) . Endret 7. mars 2015 av saks6 Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Du får google etter serviceintervallene. Er vel stort sett stempel eller stempelringer. Når du har gjort det et par ganger, tar det en ettermiddag å bytte stempel. På firetaktere går det stort sett i å justere ventilene. Men som sagt, sjekk dette med hver sykkel du vurderer. En EXC er det for eksempel mye kortere mellom hver service. Jeg hadde personlig valgt firetakt. Spesielt siden det ikke ser ut som du skal ha en lekesykkel. Det er som oftest mye behageligere å kjøre firetakt. Blir nok brukt til både transport og lekesykkel :-) Har sett at de fleste anbefaler 2-takt (hvis man orker å mekke litt) Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Du får google etter serviceintervallene. Er vel stort sett stempel eller stempelringer. Når du har gjort det et par ganger, tar det en ettermiddag å bytte stempel. På firetaktere går det stort sett i å justere ventilene. Men som sagt, sjekk dette med hver sykkel du vurderer. En EXC er det for eksempel mye kortere mellom hver service. Jeg hadde personlig valgt firetakt. Spesielt siden det ikke ser ut som du skal ha en lekesykkel. Det er som oftest mye behageligere å kjøre firetakt. Blir nok brukt til både transport og lekesykkel :-) Har sett at de fleste anbefaler 2-takt (hvis man orker å mekke litt) skal du ha lekesykkel så er totakter så si eneste vegen å gå. Du får kjøpt kina firetaktere som du kan sette 250 cc motor i, men kvaliteten er dårlig. Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Tenkte mest på Aprilia rs 125 hvis det blir 2-takt, og Yamaha YZF r 125 hvis det blir 4-takt. De har jeg lest at flest anbefaler. Endret 7. mars 2015 av saks6 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Det er vel ca. de samme tingene men på 2-takter slipper du å bytte oljefilter og du slipper å justere ventiler og registerkjede. På totakter må du derimot huske å fylle olje. Mange mener bastant at på totaktere så må man bytte stempler i hytt og pine men har man en gatesykkel (ikke konkurransesykkel) av god kvalitet så trenger man som regel ikke tenke på dette på mange år. Stempelbytte på totakter er lekende lett og fort gjort i forhold til på firetaktere. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Tenkte mest på Aprilia rs 125 hvis det blir 2-takt, og Yamaha YZF r 125 hvis det blir 4-takt Hva med DT125X? Tror den kommer i totakter og. Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Hva med DT125X? Tror den kommer i totakter og. Ok, men hva anbefaler du av racing og supermotard? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Hvis du skal ha lekesykkel, er liggesykler absolutt ikke veien å gå. Skal du bruke sykkelen til transportetapper og rulle med kompiser, så hadde jeg lett kjøpt en fire-takt. Det drar ikke skinnet av pølsa, men det er ekstremt deilig å ha masse bunndrag tilgjengelig. To-taktere har lett for å bli turtallsavhengige og slitsomme å kjøre på langtur. Jeg digger to-takt, men på en liggesykkel hadde jeg rett og slett aldri kjøpt to-takt. Edit: Du må definere behovet ditt hvis folk skal anbefale deg noe. Skal du hjule overalt og ta stoppies, skaff deg en SMS eller en EXC. Skal du ha noe som frakter deg fra a til b hver morgen, gå for fire-takt. Her er det et uendelig utvalg. YZF, GPR, Duke, MT osv. Endret 7. mars 2015 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Hvis du skal ha lekesykkel, er liggesykler absolutt ikke veien å gå. Skal du bruke sykkelen til transportetapper og rulle med kompiser, så hadde jeg lett kjøpt en fire-takt. Det drar ikke skinnet av pølsa, men det er ekstremt deilig å ha masse bunndrag tilgjengelig. To-taktere har lett for å bli turtallsavhengige og slitsomme å kjøre på langtur. Jeg digger to-takt, men på en liggesykkel hadde jeg rett og slett aldri kjøpt to-takt. Så du anbefaler motard? Hvis jeg skal ha to-takt? Og hva er forskjellen på supermotard og motard? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Ja, det gjør jeg. Supermotard har asfaltdekk, enduro har crossdekk. Supermotarder er fantastisk lekne og fine sykler. Gjør stort sett det du ber den om, og er en fin mellomting mellom sykler beregnet på vei og endurosykler. Men igjen, hva skal du bruke sykkelen til? Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Hvis jeg vil har mer fart og transport, bør jeg gå for liggesykkel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Ja, eller en nakedbike som Duke eller Yamaha MT. Fire-takt supermotard fungerer fint det også, men du må forberede deg på å bli sliten i rumpa. Edit: Du bør fortsatt fortelle mer om deg selv. Høyde og egenskaper som er viktig for deg. Bensinutgifter, skal den brukes i skogen, byen eller på grusveier. Hvordan liker du å sitte? Rett opp og ned, eller fremoverlent. Og til slutt, hva har du mest lyst på? Endret 7. mars 2015 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Men hvis jeg skal ha fart og transport liggesykkel, bør jeg ha 2- eller 4-takt? Vet faktisk ikke enda hva jeg har lyst på :-/ Er bare en liten grusvei før jeg kommer til asfalt, og tror jeg må prøve litt for å sjekke hva jeg har lyst på Endret 7. mars 2015 av saks6 Lenke til kommentar
saks6 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Hva anbefaler du til de forskjellige tingene?(byen, skogen, grusveier, fart, sittestilling, bensin og andre ting) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Kommer an på hva som er viktigst av fart og transportetapper, men jeg ville sagt fire-takt. Men les mye om det, og dra å se på forskjellige sykler. Lenke til kommentar
simws Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Hva anbefaler du til de forskjellige tingene?(byen, skogen, grusveier, fart, sittestilling, bensin og andre ting) Hvor mye penger har du å bruke? Jeg har firetaktere streetfighter og har det kjempegøy med denne (ikke i form av wheelie, stoppie og crossing i skogen, men med fart og aks! Trenger ikke totakter). Så du kan ha det veldig gøy med firetaktere også! Vil du ha en enduro kan du velge Yamaha WR! Der er firetaktere med skikkeleg kraft i, men igjen; hvor mye har du til rådighet? Mange tenker de har mye mer penger enn det de egentlig har Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå