Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på tariff hvis arbeidsgiver er organisert?

Kajac

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg har et par spørsmål jeg ønsker svar på: Min arbeidsgiver er en bensinstasjon, der stasjonen selv er organisert i NHO Handel, og er bundet av avtale 308. I denne avtalen er det spesifisert en tariffavtale. Denne tariffavtalen spesifiserer en minste timelønn som er høyere enn det både meg og flere andre har pr. I dag.

1. Kan vi som ansatte kreve å få minimum den timelønnen spesifisert i denne avtalen? Selv om flere av oss ansatte ikke er organisert? (Selve stasjonen er organisert)

2. Den nevnte tariffavtalen trådde i kraft fra i fjor vår. Kan vi kreve å få etterbetalt lønnen vi har blitt "snytt" for?

Takker for svar.

Mvh Kajac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regelen i norsk avtalerett (og derfor også i kollektiv avtalerett) er at en avtale bare binder partene i avtalen overfor hverandre, med mindre det er konkrete holdepunkter for at partene ønsker å begunstige tredjeparter.

Her er avtalen inngått mellom Handel og Kontor og NHO Handel. Merk den innledende bestemmelsen i § 1 - "[d]enne overenskomst gjøres [...] etter krav fra NHO/NHO Handel eller LO/HK gjeldende for bedrifter som er medlemmer av NHO Handel for hel- og deltidsansatte innenfor de kategorier personell som overenskomsten gjelder for".

Slik jeg leser det må det fremmes et krav fra NHO/NHO Handel/LO/Handel og Kontor før den konkrete bedrift er bundet av avtalen. Det er ikke noen konkrete holdepunkter i avtalen for at partene ønsker at den automatisk skal omfatte ikke-organiserte arbeidstakere. Bedriften kan selvsagt frivillig gi ikke-organiserte tilsvarende rettigheter.

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar :)

Så det fungerer på en måte som rettningslinjer for bedriften? Da ser jeg ikke helt poenget med at stasjonen er organisert.

Uansett, på et møte for noen år siden fikk vi vite at hvis visst mange var organisert, skulle rettighetene til de organiserte også gjelde dem som ikke var organisert. Jeg husker i hvertfall at vi var over denne grensen.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver organiserer seg mykje av same grunnen som at arbeidstakarar organiserer seg, for å kunne få hjelp dersom det skulle være behov for det.

Arbeidsgiver ønsker ikkje at det skal bli for stor forskjell mellom organiserte og uorganiserte arbeidstakarar, derfor vil arbeidsgiver ofte gi dei same godene til alle ansatte uavhengig av organisering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okei. Jeg har tidligere fått lønn etter tariff, så jeg trodde dette var normalt. Spesiellt med tanke på at han har oppfordret oss til å ikke organisere oss. Men jeg fikk ikke lønnsøkning vwd forrige tarifføkning. Dette har jeg alltid fått før. Så da er spørsmålet om jeg har noen rettigheter i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke arbeidsavtale (kontrakt). Sjefen er typen som helst ville vi skulle jobbet gratis. Og med mindre jeg kan dukomentere noe, så kommer h*n selvsagt til å nekte på at jeg har krav på noe som helst. Har prøvd før. Var derfor jeg lurte på om jeg med loven i hånd har noe jeg kan kreve. Skal slutte der nå uansett (har sagt opp) så det er mest snakk om jeg kan kreve å få tilbakebetalt noe.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke arbeidsavtale (kontrakt). Sjefen er typen som helst ville vi skulle jobbet gratis. Og med mindre jeg kan dukomentere noe, så kommer h*n selvsagt til å nekte på at jeg har krav på noe som helst. Har prøvd før. Var derfor jeg lurte på om jeg med loven i hånd har noe jeg kan kreve. Skal slutte der nå uansett (har sagt opp) så det er mest snakk om jeg kan kreve å få tilbakebetalt noe.

Du kan med loven i hånd kreve en kontrakt og en attest når du slutter. I den vil det stå noe om lønn.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan med loven i hånd kreve en kontrakt og en attest når du slutter. I den vil det stå noe om lønn.

Det er ikke et krav i AML at en attest skal inneholde noe om lønn. Her er kravet til innhold:

§ 15—15. Attest

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar :)

Så det fungerer på en måte som rettningslinjer for bedriften? Da ser jeg ikke helt poenget med at stasjonen er organisert.

Uansett, på et møte for noen år siden fikk vi vite at hvis visst mange var organisert, skulle rettighetene til de organiserte også gjelde dem som ikke var organisert. Jeg husker i hvertfall at vi var over denne grensen.

Dere ansatte må melde dere inn i en fagforening.

Så må dere be fagforeningen om å kreve tariffavtale med bedriften dere er ansatt i.

Dersom bedriften er enig, vil de skrive avtale med fagforeningen, og dere får en tariffavtale som gir dere rett til tillitsvalgte, forhandlinger og tarifflønn. Da vil tariffavtalen gjelde for alle ansatte, både organiserte og uorganiserte.

Lenke til kommentar

What, har aldri sett en attest inneholde lønn? Har vell en 5-6 stykk etterhvert..

Lenke til kommentar

What, har aldri sett en attest inneholde lønn? Har vell en 5-6 stykk etterhvert..

Slørving med komma fra min side.

Mente at man har lovfestet krav på en kontrakt, i den skal det stå noe om lønn.

Man har også krav på en attest når man slutter.

Det er ikke et krav i AML at en attest skal inneholde noe om lønn. Her er kravet til innhold:

§ 15—15. Attest

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.

I kontrakten. Så klart. Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...