Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Moped går bedre med langlys eller med nærlys..?!?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettop overhalet (prøvd iallfall) en Peugeot Speedfight 2 ac. Har byttet sylinder 70cc, og skiftet til til 85 dyse. Hadde problem da jeg skulle til å starte mopeden etter montering. Det visste seg at tennpluggen ikke hadde gnist, og jeg kom fram til problemet ved å montere nytt svinghjul med tilhørende kabler. Dette er i fra en tilfeldig moped, men har akkuratt samme størrelse på koperviklingene og selve hjulet, og pluggene er identiske. Jeg vil derfor tro og anta at dette ikke har noe å si - rett meg om jeg tar feil, gjerne med forklaring.

 

Det har seg slik at etter å brukt startmotoren ganske lenge, med gassen helt inne, greier jeg så vidt å få motoren i gang. Den går ca i litt over ett minutt før den brått stopper opp. Det merklige er, om jeg har på langlys, vil den gå med langt høyere turtall enn med nærlys??????!?

 

Det må også sies at jeg ikke vet om tennpluggen passer. Den er realtivt gammel og slit, men passer til gamle org. sylinder. Hva kan grunnen vere til at mopeden går bedre med langlys enn nærlys?

 

Takk for alle tips og svar, kom gjerne med gode forklaringer. Er interessert i å lære! :eek:

Endret av aaabbb321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare til å gå til ein biltema med din gamle plugg, ha med deg skiltnr eller navn på moped så skal de i utgangspungtet fortelle deg om dette er den rette typen.

 

Aldri hørt om turtall som går opp når du skifter mellom nærlys/langlys. Er det sånn at du hører ein gigantisk forskjell?

Du har byttet sylinder, dyse men ikkje eksos & forgasser?

Slik eg har forstått det, ein større sylinder : større "volum" inne med stempelet, og da trengs det med bensin som forgasseren gir. Når du tilfører mer bensin blir det naturligvis mer eksos og ofte må det byttes eksosanlegg (ang det at den blir kvelt)

Dette gjaldt vertfal på min moped, bytta ut ditten og datten og funka ikkje "bedre enn tideligere" før eg hadde bytta alt med trim.

Lenke til kommentar

Problemet med å ta et tilfeldig svinghjul og tennplate er at du ikke aner om tenningstidspunktet er riktig.

 

Det er ikke nødvendig (men høyst anbefalt) å bytte forgasser og eksos når en bytter sylinder men forgasseren må justeres nøye for å gi riktig mengde bensin på alle gassåpninger. Dyseanbefalingene er som regel bare anbefalinger. Det er sletts ikke sikkert det er riktig. Lufteskrue og forgassernål må også ofte justeres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...