MP-newbie Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Min peugeot speedfight vil ikke starte, jeg har tråkket og tråkket på kicken men ingen ting skjer. Jeg har kjørt 7 dager til og fra skolen + litt ekstra, så problemet er ikke at den er kald fra vinteren. Jeg har ladet batteriet så det er heller ikke noe problem. Før mopeden streika ble batteriet heeeelt tomt (vet ikke om det har noe å si). Noen som har noen tips eller triks? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Har du kjørt batteriet helt tomt så må du teste det etter lading for å se om det fremdeles holder på ladinga. På noen ryker autochoken. Da vil den slite med å starte. Hvis luftinntaket til luftfilterboksen er tilgjengelig kan du pøve å dekke for denne med handa litt mens du prøver å starte. Ellers er de de 3 vanlige tingene du må sjekke. Luft, bensin og gnist. Lenke til kommentar
MP-newbie Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Har du kjørt batteriet helt tomt så må du teste det etter lading for å se om det fremdeles holder på ladinga. På noen ryker autochoken. Da vil den slite med å starte. Hvis luftinntaket til luftfilterboksen er tilgjengelig kan du pøve å dekke for denne med handa litt mens du prøver å starte. Ellers er de de 3 vanlige tingene du må sjekke. Luft, bensin og gnist. Gnist, da mener du tennpluggen ikkesant? Hvor er den? og må jeg skru fra hverandre hele mopeden for å finne den? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Jeg vil tippe du må skru en del uansett. Muligens du har en inspeksjonsluke eller lignende til tennpluggen. Sitter ofte enten under setet eller rett foran settet, mellom beina. Den sitter i toppen av sylinderen. Lenke til kommentar
aaabbb321 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Hei! Batteriet har ingen ting å si for om mopeden starter eller ikke, kun visst du skal bruke elstart. Du kan koble helt fra batteriet, og likevel få start på den ved å kicke. Anbefaler likevel å sette på lading ett døgn eller to, for batteriet sin del. Sjekk om tennpluggen har tending. Denne kan du se under sadelen (setet), uten og demontere noen deksler. Det er plastikkhette med kabel som omgir tennpluggen, og som du kan løfte av. Få noen til å kivke scooteren menst du stikker inn hånden fra andre siden og tar på hetten. Er der gnist (elektrisk tending) så vil du kunne kjenne flere svake støt etter hevandre. Kan du ikke kjenne gnist, må du prøve å bytte til passende tennplugg som du finner i serviceheftet som følger med speedfight scooteren din. Om du forsatt ikke kjenner at det kommer gnist, eller at motoren ikke vil tende, så kan du sjekke om sikringene er hele. Desse befinner seg på høgre side av batteriet. Flere tips har ikke jeg for hånden, du må nesten prøve ut desse to grunnleggende elementene før du kan feilsøke videre. Si fra om du får mer problem, og prøv å forklar. Ikke ver redd for å demontere kåper og lignende, tar du det rolig vil du kunne montere de sammen like hele uten problem med knekte plastikkdeler. Endret 7. mars 2015 av aaabbb321 Lenke til kommentar
MP-newbie Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Takk for raskt og bra svar! Jeg skjønner det ikke, men er ganske sikker på at batteriet har en effekt på startingen av mopeden fordi jeg brukte mopeden, også ca 20 min senere når batteriet er helt tomt vil den ikke starte på kicken engang. Det bare virker veldig rart. Jeg skal se etter tennpluggen og prøve å kjenne etter små støt. Vet du hvordan tennpluggen blir ødelagt? Grunnen til at jeg anser det som usansynlig at det er tennpluggen problemet ligger i er at det funket fint rett før jeg tømte batteriet og mopeden ikke startet lengere. Takker masse for hjelp! Det virker som dere sitter på mye informasjon/kunnskap Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Hvis mopeden har automatisk choke kan den bli ekstremt tungstarta hvis batteriet er flatt. Det er jo ikke strøm til å åpne choken. Lenke til kommentar
MP-newbie Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Oja ok! Det har jeg ikke engang vurdert, takk! Men etter batteriet ble ladet opp var den fortsatt helt dø. Noen grunner til dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Jeg kan bare en del generelt, og vet lite spesifikt om akkurat den mopeden. Om den har forgasser eller innsprøytning. Hvordan død? Elstarten? I såfall må du måle batteriet med multimeter for å se om det fremdeles fungerer. Blybatterier kan fort bli ødelagt hvis de blir ladet helt ut. Hvis du har et multimeter kan du måle batteriet og se at du har ca. 12,6V med tenninga av. Mens du prøver el-starten skal spenninga synke, men helst ikke under 9-10V. Hvis du fremdeles har 12V mens du prøver el-starten er det ikke batteriet som er problemet. Avhenger selvsagt at du kommer til batteriet og har og kan bruke multimeter. Edit: Fungerer annet elektrisk som lys/blink/tute e.l.? Endret 7. mars 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
MP-newbie Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Ja alt elektrisk fungerer, har ikke multimeter og kan ikke veldig mye om batterier (bortsett fra det basiske, hvordan det fungerer). Men hvis batteriet har blitt dårligere, tror du det da er mulig at denne autochoken ikke virker pga det? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Autochoken bør fungere hvis lys fungerer. Skal ikke mye strøm til. Edit: Autochoken kan selvfølgelig ha røket. Men sagt aner jeg ikke om mopeden har forgasser eller innsprøytning en gang. Har den innsprøytning har den ikke choke. Endret 7. mars 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Kjøp "startgas". Ta av lokket til luftfilteret, så tar du ut hele luftfilteret og sprayer inn i innsuget mens en annen kick-starter scooteren. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Vet ikke om dette hjelper, men jeg hadde en moped som hadde flatt batteri + tennpluggeren måtte byttes og i tillegg stått i garasjen i flere år.. Det jeg gjorde var å bytte tennpluggeren også bor jeg litt høyt oppe, så først pushet jeg den litt rundt og så nedover halve bakken (sånn passe lang bakke), og stoppet opp brukte kicken, og den funket etter noen spark. Vet ikke om det funker hos deg, men det gjorde det hos meg. Anbefaler å kanskje sjekke luftfilter og sånne generelle ting i tillegg. Lykke til! Lenke til kommentar
Quesadillas Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Autochoken bør fungere hvis lys fungerer. Skal ikke mye strøm til. Edit: Autochoken kan selvfølgelig ha røket. Men sagt aner jeg ikke om mopeden har forgasser eller innsprøytning en gang. Har den innsprøytning har den ikke choke. Fleste Autochoker jeg har vert borti er automatisk i "chokeMode" når motoren er kald (trekker seg tilbake når den ikkje får strøm) og stengest gradvis etter start (utvider noe voks greier når den får spenning) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 De jeg har sett er normalt i stengt posisjon. Lenke til kommentar
MP-newbie Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Vet ikke om dette hjelper, men jeg hadde en moped som hadde flatt batteri + tennpluggeren måtte byttes og i tillegg stått i garasjen i flere år.. Det jeg gjorde var å bytte tennpluggeren også bor jeg litt høyt oppe, så først pushet jeg den litt rundt og så nedover halve bakken (sånn passe lang bakke), og stoppet opp brukte kicken, og den funket etter noen spark. Vet ikke om det funker hos deg, men det gjorde det hos meg. Anbefaler å kanskje sjekke luftfilter og sånne generelle ting i tillegg. Lykke til! Ja kanskje det er noe å prøve, men dette er altså en scooter, så vet ikke om det i det hele tatt er mulig da? Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Vet ikke om dette hjelper, men jeg hadde en moped som hadde flatt batteri + tennpluggeren måtte byttes og i tillegg stått i garasjen i flere år.. Det jeg gjorde var å bytte tennpluggeren også bor jeg litt høyt oppe, så først pushet jeg den litt rundt og så nedover halve bakken (sånn passe lang bakke), og stoppet opp brukte kicken, og den funket etter noen spark. Vet ikke om det funker hos deg, men det gjorde det hos meg. Anbefaler å kanskje sjekke luftfilter og sånne generelle ting i tillegg. Lykke til! Ja kanskje det er noe å prøve, men dette er altså en scooter, så vet ikke om det i det hele tatt er mulig da? Har både prøvd det med en scooter og moped.. Ikke at det garantert vil funke, men verdt å prøve.. Husk å ha på tenninga når du dytter rundt eller går for en nedover bakke.. Da min etter en stund startet, så kjørte jeg litt rundt i cirka en times tid.. Og litt etter enda en runde, deretter begynte den å starte etter minst 2 - 3 kicks. Håper det vil funke for deg.. Gi gjerne tilbakemelding hvis du velger å prøve dette og får det til :-D Lenke til kommentar
MP-newbie Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Vet ikke om dette hjelper, men jeg hadde en moped som hadde flatt batteri + tennpluggeren måtte byttes og i tillegg stått i garasjen i flere år.. Det jeg gjorde var å bytte tennpluggeren også bor jeg litt høyt oppe, så først pushet jeg den litt rundt og så nedover halve bakken (sånn passe lang bakke), og stoppet opp brukte kicken, og den funket etter noen spark. Vet ikke om det funker hos deg, men det gjorde det hos meg. Anbefaler å kanskje sjekke luftfilter og sånne generelle ting i tillegg. Lykke til! Ja kanskje det er noe å prøve, men dette er altså en scooter, så vet ikke om det i det hele tatt er mulig da? Har både prøvd det med en scooter og moped.. Ikke at det garantert vil funke, men verdt å prøve.. Husk å ha på tenninga når du dytter rundt eller går for en nedover bakke.. Da min etter en stund startet, så kjørte jeg litt rundt i cirka en times tid.. Og litt etter enda en runde, deretter begynte den å starte etter minst 2 - 3 kicks. Håper det vil funke for deg.. Gi gjerne tilbakemelding hvis du velger å prøve dette og får det til :-D Skal dette liksom være for å varme opp motoren litt ellernoe sånt? Skal prøve det, men lurer på om jeg skal se litt mer på tennplugg og sånt før jeg skrur alt sammen igjen Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Vet ikke om dette hjelper, men jeg hadde en moped som hadde flatt batteri + tennpluggeren måtte byttes og i tillegg stått i garasjen i flere år.. Det jeg gjorde var å bytte tennpluggeren også bor jeg litt høyt oppe, så først pushet jeg den litt rundt og så nedover halve bakken (sånn passe lang bakke), og stoppet opp brukte kicken, og den funket etter noen spark. Vet ikke om det funker hos deg, men det gjorde det hos meg. Anbefaler å kanskje sjekke luftfilter og sånne generelle ting i tillegg. Lykke til! Ja kanskje det er noe å prøve, men dette er altså en scooter, så vet ikke om det i det hele tatt er mulig da? Har både prøvd det med en scooter og moped.. Ikke at det garantert vil funke, men verdt å prøve.. Husk å ha på tenninga når du dytter rundt eller går for en nedover bakke.. Da min etter en stund startet, så kjørte jeg litt rundt i cirka en times tid.. Og litt etter enda en runde, deretter begynte den å starte etter minst 2 - 3 kicks. Håper det vil funke for deg.. Gi gjerne tilbakemelding hvis du velger å prøve dette og får det til :-D Skal dette liksom være for å varme opp motoren litt ellernoe sånt? Skal prøve det, men lurer på om jeg skal se litt mer på tennplugg og sånt før jeg skrur alt sammen igjen Ja, tror nok det.. Da lader den opp batteriet osv.. Ja, gjør det Lenke til kommentar
MP-newbie Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Hei. Da har jeg etter mye om og men funnet ut at det ikke er startpluggen som er problemet. Når jeg prøver å kicke den igang, er det ikke noen bensinlukt, er dette vanlig eller tyder det på at den ikke får bensin? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå