Gå til innhold

Speilløst systemkamera

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått mange gode tilbakemeldinger. Jeg har laget meg en liste over kamera jeg vurderer:

Olympus OM-D E-M1 (Kommer det noen oppdatering snart? Mark 2?)

Olympus OM-D E-M5 Mark II

Fujifilm X-T1 (Virker veldig stilig)

Sony Alpha a7 II (Litt i det dyreste laget)

De to sistenevte har jo en fordel med tanke på brikkestørrelsen og lysfølsomhet.

Jeg har god tid til å bestemme meg. Det blir nok ikke noe kjøp før i mai/juni. Halve moroa med et slikt kjøp er å sette seg inn i produktene skikkelig først.

Har dere noen råd til objektiver? Jeg trenger ikke noen dyre telelinser.

Jeg har selv to systemer, Nikon FX og Olympus.

Da jeg valgte system(er), så brukte jeg mye tid på å studere objektivutvalg og tester.

Grunnen til at jeg valgte Olympus var at jeg ville finne et system som var kompakt, og hadde gode objektiver. Et viktig moment var at det også skulle det fungere godt under dårlige lysforhold (noe som er en motsetning til størrelse).

Olympus OM-D EM-1 har stabilisator innebygd i selve kameraet. Dette har to fordeler. Den ene er at stabilisatoren fungerer på alle objektiver. Den andre er at objektivene blir mindre og billigere.

Jeg bruker Olympusen mye med fastobjektiver, spesielt 12mm f/2. Fastobjektivene er så små og kompakte, at de lett får plass i lommen. Har også 12-40mm f/2.8 Pro, men den blir ofte prioritert ned til fordel for de utrolig nette og lyssterke fastobjektivene. De må bare oppleves!

Men du kan ikke trå feil med noen av de kameramerkene som du har på listen. Men tenk system, og ikke bare kamera. Ikke gjør samme tabbe som mange som kjøper steroanlegg. De legger alle pengene i et voldsverk av en forsterker (den har jo mange knapper og lys), og glemmer høyttalerene (som bare er en klump) på tross av at den produsere lyden. Det samme kan man si om kamera kontra objektiv. Kameraet har mange knapper og lys, mens objektivet bare er en klump (men det er jo det som projiserer bildet).

Men nå kommer Olympus med en kraftig profesjonell vidvinkel (7-14mm f/2.8).

Brikkstørrelsen er et moment, men ikke glem stabilisatoren som hjelper deg kolosalt i dårlig lys (med mindre motivet er i bevegelse).

Ser nå at Japan Photo har tilbud på Olympus OM-D EM-1, Fuji og Sony.

Endret av Boeing
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke gjør samme tabbe som mange som kjøper steroanlegg. De legger alle pengene i et voldsverk av en forsterker (den har jo mange knapper og lys), og glemmer høyttalerene (som bare er en klump) på tross av at den produsere lyden.

Jeg gjorde det motsatte. Kjøpte alt for liten forsterker og endte opp å måtte kjøpe en kraftigere en :)

Men nå kommer Olympus med en kraftig profesjonell vidvinkel (7-14mm f/2.8).

Spennende! Når kan vi forvente den?

Brikkstørrelsen er et moment, men ikke glem stabilisatoren som hjelper deg kolosalt i dårlig lys (med mindre motivet er i bevegelse).

Bildestabilisator er vel ikke nødvendig hvis man bruker tripod? Jeg har et Olympus Mju 750 kompaktkamera med fysisk bildestabilisator. Bildene blir alltid værre med den aktivert i mørke foto, selv om kamera står helt stille. Hører den jobber. Vet at dette kameraet ikke er sammenlignbart med de vi snakker om nå, men jeg har ikke mye erfaring med bildestabilisator. Pleier å slå den av.

Ellers tusen takk for et veldig bra svar.

Hvis jeg skulle gått for Olympus, så har man jo det store dilemmaet OM-D EM-1 eller EM-5 MK2. Begge kameraene har sine fordeler og prisene er like. Det ene er mer retter mot proffene, mens det andre er mer moderne.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i hva E-M5 MkII bringer til bords, hva er det den har som E-M1 ikke har? E-M1 sitt definitive fortrinn i mine øyne (les: hender) er grepet, jeg har prøvd E-M5 med ekstragrep men det kommer ikke i nærheten av komfort og støtte. 7-14mm er vel ventet tidlig sommer såvidt jeg har forstått :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i hva E-M5 MkII bringer til bords, hva er det den har som E-M1 ikke har?

E-M5 II har oppgradert elektronikk og stabilisator som blant annet gir en ny høyoppløsningmodus som syr sammen 8 eksponeringer til et 40 megapiksel bilde automatisk (på stativ med motiv uten bevegelse). Det har også kraftig forbedret videomodus, men litt dårligere autofokussystem og seriebildefunksjon. E-M5 II har også fullt vridbar skjerm. Er man veldig opptatt av autofokussystemet og byggekvalitet som E-M1 også er hakket bedre på er E-M1 førstevalget. Hvis ikke virker E-M5 II som et bedre valg.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

se# kom meg litt i forkjøpet.

Her er noen punkter fra en test:

1. Better build and feel. Grip is nicer and controls are more solid. Metal dials and a very nice and somewhat retro look. (Not to the level of the E-M1)

2. Still weather sealed. (though not to the level of the E-M1)

3. New side out swivel LCD makes shooting much more enjoyable IMO. (I prefer this to the E-M1)

4. The new 5 Axis IS is SPECTACULAR! Not sure how they did it, but they did it. It really excels with video. (Beats the E-M1 5 Axis)

5. New video options including 24, 30, 60 FPS. The video looks so good. (Better video than the E-M1)

6. The EVF is now the same large size as the E-M1. (which means an E-M1 MKII should be even larger when that one comes out)

7. Auto Focus is faster and FPS is faster as well. Overall, a much quicker camera. (Faster than the E-M1 in all but continuous AF)

8. Low light ability is now equal to the E-M1 which was slightly better than the E-M5I..high ISO up to 25,600.

9. It has Live composite and Live time that the E-M1 and E-M10 have. These are amazing features.

10. Silent shutter option for total silence with 1/16,000 shutter speed. (E-M1 does not and will not have the Silent Shutter)

11. New High Res 40 Megapixel shot mode (Tripod is needed with NOTHING moving in the frame, E-M1 will not have this nor does it)

kilde: http://www.stevehuffphoto.com/2015/02/18/the-olympus-om-d-e-m5-mark-ii-review-olympus-continues-to-innovate/

Lenke til kommentar

10. Silent shutter option for total silence with 1/16,000 shutter speed. (E-M1 does not and will not have the Silent Shutter)

Glemte elektronisk lukker. Kanskje for spesielt interesserte, men stor forbedring IMO.

Lenke til kommentar

Fujifilm X-T1 og Olympus OM-D E-M1 har jeg sett mange sammenligner og noen har byttet fra det ene til det andre. Det som ser ut til å være vinneren er det man liker brukervennligheten best på, noen liker den analoge følelsen Fujifilm gir, mens andre syns Olympus sitt er bedre.

Juni er siste som er nevnt om 7-14mm vidvinkel zoomen til Olympus.

Olympus har også ett par funksjoner som ingen av de andre nevnte kameraene har - Live Time og Live Composite. Disse gir bedre kontroll på langtidseksponeringer og Live Composite er såpass unikt at tar først en eksponering av feks en by om natta, og det neste den gjør er kun å legge til alt av nytt lys som feks nyttårsraketter, lys fra biler osv osv uten at området rundt blir overeksponert som vil skje med tradisjonell eksponering.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Olympus har også ett par funksjoner som ingen av de andre nevnte kameraene har - Live Time og Live Composite. Disse gir bedre kontroll på langtidseksponeringer og Live Composite er såpass unikt at tar først en eksponering av feks en by om natta, og det neste den gjør er kun å legge til alt av nytt lys som feks nyttårsraketter, lys fra biler osv osv uten at området rundt blir overeksponert som vil skje med tradisjonell eksponering.

Det er en knalltøff egenskap ja.

Lenke til kommentar

Hei, ser ut til at du ut fra det jeg leser at du vil gå for Olympus OM-D E-M1 eller OM E-M5 MkII.

Selv har jeg Fuji XT1 og er kjempefornøyd med den, men Olympus er sikkert et like godt valg. Som fo2re

fremfører er det + og minuser når disse kameraene sammenlignes. Selv har jeg også Nikon fullformat, men

billedkvaliteten er knapt merkbart bedre her. Brukervennligheten på de nevnte speilløse synes jeg er vel

så god, og så er det stor forskjell i vekt.

Så lykke til med et eventuelt Olympuskjøp, du blir garantert fornøyd.

Vennlig hilsen Ragnar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, ser ut til at du ut fra det jeg leser at du vil gå for Olympus OM-D E-M1 eller OM E-M5 MkII.Selv har jeg Fuji XT1 og er kjempefornøyd med den, men Olympus er sikkert et like godt valg. Som fo2refremfører er det + og minuser når disse kameraene sammenlignes. Selv har jeg også Nikon fullformat, menbilledkvaliteten er knapt merkbart bedre her. Brukervennligheten på de nevnte speilløse synes jeg er velså god, og så er det stor forskjell i vekt.Så lykke til med et eventuelt Olympuskjøp, du blir garantert fornøyd.Vennlig hilsen Ragnar

Jeg leker med tanken på et Olympus-kamera, men ingenting er avgjort enda. Jeg liker at totalvekten og størrelse blir noe mindre enn ved fullformat.

Jeg liker masse ved XT-1. Hellet litt mot det da jeg startet tråden. Vekt på objektiver og utvalg trekker noe ned. Video er vel ikke noe jeg kommer til å bruke så mye på kameraet, men det hadde vært kjekt.

Men jeg har god tid til å tenke. Har lært utrolig mye på denne reisen inn i systemkamera-verden.

Kan jeg spørre hva slags Nikon du sammenligner med?

Lenke til kommentar

Hei, ser ut til at du ut fra det jeg leser at du vil gå for Olympus OM-D E-M1 eller OM E-M5 MkII.Selv har jeg Fuji XT1 og er kjempefornøyd med den, men Olympus er sikkert et like godt valg. Som fo2refremfører er det + og minuser når disse kameraene sammenlignes. Selv har jeg også Nikon fullformat, menbilledkvaliteten er knapt merkbart bedre her. Brukervennligheten på de nevnte speilløse synes jeg er velså god, og så er det stor forskjell i vekt.Så lykke til med et eventuelt Olympuskjøp, du blir garantert fornøyd.Vennlig hilsen Ragnar

Jeg leker med tanken på et Olympus-kamera, men ingenting er avgjort enda. Jeg liker at totalvekten og størrelse blir noe mindre enn ved fullformat.

Jeg liker masse ved XT-1. Hellet litt mot det da jeg startet tråden. Vekt på objektiver og utvalg trekker noe ned. Video er vel ikke noe jeg kommer til å bruke så mye på kameraet, men det hadde vært kjekt.

Men jeg har god tid til å tenke. Har lært utrolig mye på denne reisen inn i systemkamera-verden.

Kan jeg spørre hva slags Nikon du sammenligner med?

Hei, det er Nikon D600, innstegsmodellen til fullformat (Nå avløst av D610)

Skj

Lenke til kommentar

Jeg husker det samme fra et år tilbake da jeg selv var i din situasjon. Det er fantastisk å sitte og kikke på nettbutikkene og lete seg frem etter hva som passer akkurat dine behov. Som du kanskje skjønner var jeg innom flere merker før jeg landet på Olympus. Testet to ulike Fuji'er samt Pentax (speilrefleks, vel å merke). Jeg har et Pentax i dag også, og er veldig fornøyd med det også. Men måtte jeg velge en så ville det bli Olympus. Du kan jo vurdere å kjøpe et brukt Fuji X-E1, de er nokså rimelige nå og vil gi deg et innblikk i hva Fuji kan tilby.

Uansett, fortsett å nyte reisen, den er ofte vel så spennende som målet :)

Og husk, alle systemene har sine egne underfora her på diskusjon, med kunnskapsrike, engasjerte og hjelpsomme forumbrukere så du vil alltid kunne få svar på ethvert spørsmål du måtte ha :)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å finne gode norske sider med grundig vurdering av kameraene, så ofte må en ty til utenlandske sider for vurdering av hvert enkelt kamera. En som jeg synes er veldig bra er http://www.cameralabs.com/

Som du ser fra linken http://www.cameralabs.com/buyers_guide/mirrorless/best_mirrorless_camera.shtml

er de fleste av de kameraene du vurderer med på listen, med Olympus OMD EM1 på topp :-)

En av årsakene til at jeg endte opp med Sony var ganske enkelt at Sony står sterkere i elektronikk markedet enn f.eks. Olympus (Elkjøp, Lefdal, Expert, Siba, osv) og jeg hadde hastverk med å kjøpe nytt kamera og det var viktig meg å ta og føle på kameraet der og da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

TimeLapse:

En annen ting jeg har grublet på er TimeLaps-funksjonen på M1 og M5 II. Er den virkelig begrenset til 1 bilde i sekundet? Når man skal filme menneskelig bevegelse er det en fordel med 2-4 bilder i sekundet. Ut fra det jeg har funnet, er ikke dette mulig.

Video:
Hva slags format lagres filmene i?

Generell oppdatering:

Jeg har vel begynt å smale meg inn på at jeg denne gangen anskaffer et m43-kamera, enten M1 eller M5 II, selv om de ikke kan gi meg alt jeg ønsker. Jeg ser for meg at jeg kommer til å gå for noe større og mer spesialisert neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...