Gå til innhold

Speilløst systemkamera


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg har det heller ikke sagt "best" for det finnes ikke...

Greit nok, du sa mest spennende, men det endrer ikke poenget, du kom med et utsagn om den relative kvaliteten til plattformen, når du selv sier du vet lite om det. Det er ikke ulovlig det, men det er ihvertfall lurt å spesifisere at du ikke vet så mye om det i innlegget.

 

AtW

Makan...du gir deg ikke med å snu og vende på ting og fremstå som et gedigent nettroll. Jeg sa at jeg ikke vet om Fuji ligger i front eller ikke, det vet antagelig du svært mye mer om enn alle andre mennesker i hele verden...tilsammen...

 

Du klarer hvert fall å få dine egne preferanser til å fremstå som svært uinteressante.

 

Takk for det.

 

 

Det er ikke å snu og vende på ting. "kanskje det mest spennende merke innenfor speilløse om dagen når det gjelder objektiver" er et ganske tydelig utsagn, og noe som av de aller fleste vil forstås som det står, nemlig at det da er mer spennende enn de andre alternativene. Når du (etter at jeg har kommentert det) sier at du "aner lite om" hvordan fuji er kontra konkurrentene, så synes du ikke i det hele tatt det er litt dumt å ordlegge seg på den måten?

 

Jeg er forøvrig i liten grad opptatt av hva folk mener om mine preferanser, jeg foretrekker å presentere argument, så får folk basert på sine egne preferanser bestemme hva som passer best for de. Det betyr ikke at jeg lar misvisende argument passere uten kommentar dog.

 

Så får du ha det som din egen preferanse å kalle å være opptatt av etterrettelig argumentasjon for trolling.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Jeg har det heller ikke sagt "best" for det finnes ikke...

 

Greit nok, du sa mest spennende, men det endrer ikke poenget, du kom med et utsagn om den relative kvaliteten til plattformen, når du selv sier du vet lite om det. Det er ikke ulovlig det, men det er ihvertfall lurt å spesifisere at du ikke vet så mye om det i innlegget.

 

AtW

Makan...du gir deg ikke med å snu og vende på ting og fremstå som et gedigent nettroll. Jeg sa at jeg ikke vet om Fuji ligger i front eller ikke, det vet antagelig du svært mye mer om enn alle andre mennesker i hele verden...tilsammen...

Du klarer hvert fall å få dine egne preferanser til å fremstå som svært uinteressante.

Takk for det.

Det er ikke å snu og vende på ting. "kanskje det mest spennende merke innenfor speilløse om dagen når det gjelder objektiver" er et ganske tydelig utsagn, og noe som av de aller fleste vil forstås som det står, nemlig at det da er mer spennende enn de andre alternativene. Når du (etter at jeg har kommentert det) sier at du "aner lite om" hvordan fuji er kontra konkurrentene, så synes du ikke i det hele tatt det er litt dumt å ordlegge seg på den måten?

 

Jeg er forøvrig i liten grad opptatt av hva folk mener om mine preferanser, jeg foretrekker å presentere argument, så får folk basert på sine egne preferanser bestemme hva som passer best for de. Det betyr ikke at jeg lar misvisende argument passere uten kommentar dog.

 

Så får du ha det som din egen preferanse å kalle å være opptatt av etterrettelig argumentasjon for trolling.

 

AtW

Du får styre rundt i din egen lille boble, håper du har det fint inni der...

Lenke til kommentar

Fuji X har vel ca 20 objektiver. Tror det fleste vil finne noe brukbart i samlingen.

 

Antakeligvis, men feks makro er jo nevnt, og der virker det som det bare er ett objektiv, som heller ikke har all verden til forstørrelse. Og selv med 90 objektiv til mFT føler jeg det er en noen hull der også (selv om det selvfølgelig er mye som er brukanes også)

 

AtW

Lenke til kommentar

Mener forresten å ha lest at Sony sine kameraer kan styres via smarttelefon. Har ikke lest noe inngående om dette. Er dette tilfeller, og hva kan man gjøre?

 

(Dette svaret blir ikke om Sony, men om Fuji)

 

Bl.a X-T1 har mulighet å bli styrt via telefonen. ISO-verdier, lukkertid, blenderåpning og fokuspunkter, geotagging m.m. kan styres derfra.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått mange gode tilbakemeldinger. Jeg har laget meg en liste over kamera jeg vurderer:

 

Olympus OM-D E-M1 (Kommer det noen oppdatering snart? Mark 2?)

Olympus OM-D E-M5 Mark II

Fujifilm X-T1 (Virker veldig stilig)

Sony Alpha a7 II (Litt i det dyreste laget)

 

De to sistenevte har jo en fordel med tanke på brikkestørrelsen og lysfølsomhet.

 

Jeg har god tid til å bestemme meg. Det blir nok ikke noe kjøp før i mai/juni. Halve moroa med et slikt kjøp er å sette seg inn i produktene skikkelig først.

 

Har dere noen råd til objektiver? Jeg trenger ikke noen dyre telelinser.

 

Selv har jeg Olympus E-M1, tidligere har jeg hatt Fuji X-T1 og jeg er enig i at det er et stilig kamera, men jeg slet veldig med hvordan de har plassert kontrollhjulene og liten kontroll over hva disse kan gjøre. Har hørt andre si det samme om Sony (hvilket jeg ikke har noen erfaring med selv), men dette også er flotte kameraer. På E-M1 er det veldig gode muligheter til å konfigurere både knapper og hjul slik man vil, og de er plassert på en måte som gjør at jeg hele tiden har lett tilgang under bruk.

 

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta en tur i en kamerabutikk og kjenne på de ulike kameraene og finne ut hvordan de ligger i hendene. Jeg synes E-M1 er langt overlegen E-M5 når det gjelder den fysiske utformingen, det ekstra grepet man har til høyrehånda er gjør det svært behagelig å holde.

 

Hvis jeg skal komme med mitt subjektive råd så er det å gå for E-M1 med 12-40mm. Jeg tror ikke du vil angre.

 

Men som sagt, ta en tur i butikken og kjenn på de, det er noe helt annet enn å se bilder av de på nettet :)

 

EDIT: Angående hvorvidt det kommer en Mk. II av E-M1 så tipper jeg det er en stund frem i tid, E-M5 Mk. II har jo nettopp kommet og de pleier å ville melke slikt en stund før de kommer med nye ting. Men jeg vet jo ikke :)

 

Her er link til en slik jeg anbefaler, det er jo litt over prisen du forespeilet men det hender det kommer kampanjer på denne: http://www.japanphoto.no/olympus-om-d-e-m1-m-12-40-f-28-sort-olympusem1kit-007#.VQAfweGCngA

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg helt objektiv (ba-dum-tisj), men jeg ser ikke helt hvordan Fuji er noe i front på objektiver? mFT har mye større utvalg.

 

AtW

 

Jeg tror Fuji oppleves som et mer fokusert (badum-tish) system da det frir til drevne fotografer først, og så den uvaskede bermen sist. Når de begynner hele X-systemet med tre lyssterke fastobjektiver og følger opp med 14mm og 56mm, så er det (i mine øyne) et mer interessant kamerasystem enn noen som lager lyssvake feriezoomer.

 

Ikke det at Olympus og Panasonic ikke har skvist ut et par snertne objektiver til m43.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv har jeg Olympus E-M1, tidligere har jeg hatt Fuji X-T1 og jeg er enig i at det er et stilig kamera, men jeg slet veldig med hvordan de har plassert kontrollhjulene og liten kontroll over hva disse kan gjøre.

 

 

Det er mye pga kontrollhjulene at jeg valgte X-T1, men hvis man ikke liker fuji X måten å gjøre det på så bør man selvsagt velge noe annet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Selv har jeg Olympus E-M1, tidligere har jeg hatt Fuji X-T1 og jeg er enig i at det er et stilig kamera, men jeg slet veldig med hvordan de har plassert kontrollhjulene og liten kontroll over hva disse kan gjøre.

 

 

Det er mye pga kontrollhjulene at jeg valgte X-T1, men hvis man ikke liker fuji X måten å gjøre det på så bør man selvsagt velge noe annet.

Hadde et X-M1 også, dette fant jeg mer intuitivt og hensiktsmessig lagt opp men jeg kan ikke huske hva forskjellen var. Jeg likte det hvertfall godt, men savnet søker så det heller ble ikke kameraet for meg.

 

Tror som sagt TS kan ha utbytte av en tur i butikken, det er hands-on som best forteller om kjemien er til stede :)

Lenke til kommentar

Vanskelig valg dette.

 

Her fant jeg en test av XT-1 hvor den blir sammenlignet med om-d 1 og a7. Testen er fra mars i fjor: http://cameralabs.com/reviews/Fujifilm_X-T1/verdict.shtml

Mulig det er et vanskelig valg, men du gjør det ikke noe lettere for deg selv ved å lese tester på nettet. Du kan helt sikkert finne tester der alle tre både kåres som vinnere og som tapere...:-)

 

Her er et absolutt på alle måter velment råd: Du skal kjøpe et kamera til deg selv. Ikke til noen av oss her, og ikke til noen testere på nettet. Kun til deg. For mest mulig informert beslutning så dra til en velassortert, fysiskbutikk og test kameramodellene side-by-side. Alle produserer teknisk sett gode råfiler, og alle har etter hvert fått et godt utvalg av gode objektiver. Så da står kun din subjektive beslutning igjen, og den tar du kun med kamera i hånda.

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig valg dette.

 

Her fant jeg en test av XT-1 hvor den blir sammenlignet med om-d 1 og a7. Testen er fra mars i fjor: http://cameralabs.com/reviews/Fujifilm_X-T1/verdict.shtml

 

mFT har mindre størrelse på objektiv, kan ha mindre størrelse på hus, har flere objektiv, men har mindre sensor, og dermed noe dårligere kvalitet. Det er hva som er viktigst for deg her du bør vurdere i mine øyne, selve huset kan man alltds bytte etterhvert.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Vanskelig valg dette.

 

Her fant jeg en test av XT-1 hvor den blir sammenlignet med om-d 1 og a7. Testen er fra mars i fjor: http://cameralabs.com/reviews/Fujifilm_X-T1/verdict.shtml

 

Har du fotografert mye tidligere? Hva slags kamera har du evt. hatt før?

 

Har du noen kamerabutikk i nærheten hvor du kan ta og føle litt på de ulike kameraene?

 

Mye og mye. Jeg har vel pleid å fotografert når jeg har vært ute på tur, med kompaktkamera. Og da har jeg ofte angret at jeg ikke hadde med meg et skikkelig kamera. Jeg har fått mye skryt for noen av bildene jeg har tatt, men bildekvaliteten lider jo litt på grunn av utstyret som ble brukt.

 

Jeg har stor interesse for fotografering og liker å ta bilder på tur. Tar gjerne tur spesifikt for å ta bilder.

 

Jeg har vel lekt en del med speilrefleks, så jeg kjenner til konseptet. Far hadde et Nikon D1, og et annet mer moderne Nikon-kamera som jeg har brukt. De billigste innstegsmodeller passer ikke meg helt fordi jeg tror jeg kommer til å vokse fra det utstyret ganske raskt. Da vil jeg heller kjøpe noe skikkelig med en gang som jeg kan ha glede av i mange år.

 

Her hvor jeg bor er det ikke akkurat vanskelig å finne motiv (Helgeland), og det er ofte helt vannvittige vinterkvelder som jeg per i dag ikke har kamera for å ta bilde av. Jeg ønsker som sagt et kamera som er så lite som mulig, men likevel fungerer så bra som mulig å dårlig lys uten bruk av blits. Jeg har stor tro på speilløse kamera (i tillegg til at jeg er teknologi-frelst).

 

Jeg synes det er bra at dere kommer med egne erfaringer og meninger. Det er vel det som er diskusjon. Jeg hadde ikke spurt her om jeg ikke ville ha så mye innput som mulig. Burde nok besøke butikk, men ender da gjerne opp som litt for impulsiv (som sist jeg var på hi-fi-klubben ;) )

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat noen hemmelighet at m43 og mindre sensorer (Fuji X10, Sony RX100, etc.) sliter når ISO skal opp. E-M5 v1 var, for meg, ubrukelig når jeg måtte opp i ISO 3200. 1600 var ok. Mye fargestøy, så man kunne ikke alltid bare resize bildene ned og miste bare kornene.

 

Fuji X-T1 er helt ok på 6400. Sony A7 også.

 

Akkurat det kjenner meg lite igjen i, kvaliteten er omtrent på linje vil jeg si i de to eksemplene dine (EM5 3200 vs XT-1 på 6400), ikke i nærheten av "ubrukelig" vs "helt ok" ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir da om man synes et bedre utvalg av objektiver og et mindre system er verd ca en (evt to) stop i lite lys. Personlig synes jeg absolutt det er det. Jeg tar "alltid" med kamerat mitt, og mine venner med større utstyr har det sjeldent med, men dette er såklart individuelt. Mye vil ha mer som alltid, men man kan trekke kamera ganske langt opp i iso i disse dager i forhold til før, også mFT.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...