Gå til innhold

Speilløst systemkamera

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skaffe meg et speilløst systemkamera.

Mine krav: Gode bilder selv i dårlig lys (ute). Værtettet. Mulighet for å ta timelaps. Godt til landskap. Mulighet for autofokus.

I tillegg ønskes: Så lett som mulig (hus ca. 600 gram). Gode makroegenskaper. Greit batteri.

Budsjett: Helst ikke over 15 000 med mindre det er nødvendig.

Har dere noen råd når det kommer til kamera og objektiver? Jeg kommer til å bruke det mye til naturfotografering, så det er en fordel at det er værtettet og ikke så alt for tungt.

Jeg har kikket en del på modeller fra Sony og Fujifilm, men vil høre hva dere sier først :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Makroegenskaper har ikke så mye med kameraet å gjøre, men Olympus OM-D modellene har fokus peaking som er genialt til manuell fokus på makro samt mulighet til å zoome inn utsnitt av bildet når man fokuserer.

Olympus OM-D E-M1 og E-M5 samt nye modellen E-M5 Mark II har ett av markedes beste værtettinger, har innebygget funksjon for timelaps, E-M5 Mark II har en 40MP funksjon for bla landskap som er genial så lenge det ikke er for mye bevegelse samt Live Time og Live Composite som er genialt hvis man skal leke med lang eksponering og lys.

Batteri er alltid ett lite minus med speilløst, ca 350-450 eksponeringer kan du forvente fra ett batteri. Alle disse kan man få tak i batterigrep til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Makroegenskaper har ikke så mye med kameraet å gjøre, men Olympus OM-D modellene har fokus peaking som er genialt til manuell fokus på makro samt mulighet til å zoome inn utsnitt av bildet når man fokuserer.

Det er mange tilbud på originale E-M5 for tiden som gir veldig mye for pengene, men det mangler enkelt funksjoner som peaking som finnes på de nyere modellene. Det er imidlertid fortsatt et veldig bra kamera.

Lenke til kommentar

Olympus er nevnt, men det finnes jo etter hvert flere alternativer der ute. Et annet og meget godt alternativ er uten tvil Fuji XT1, som blant annet har vesentlig større billedbrikke, og dermed mindre billedstøy i dårlig lys. Jeg ville Googlet disse apparatene. Det finnes flere seriøse og uavhengige tester, og hvor du kan gjøre opp din mening hva som vil passe best for deg, både Olympus OMD EM1 og Fuji XT1 er svært gode alternativer til dagens speilreflekskameraer. Et annet alternativ kan være Sony Alpha 7, speilløst fullformatkamera. Noe tyngre enn de to som er nevnt, men med glimrende billedkvalitet.

Håper dette kan hjelpe deg litt videre i jakten på nytt kamera.

Vennlig hilsen Ragnar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått mange gode tilbakemeldinger. Jeg har laget meg en liste over kamera jeg vurderer:

Olympus OM-D E-M1 (Kommer det noen oppdatering snart? Mark 2?)
Olympus OM-D E-M5 Mark II
Fujifilm X-T1 (Virker veldig stilig)
Sony Alpha a7 II (Litt i det dyreste laget)

De to sistenevte har jo en fordel med tanke på brikkestørrelsen og lysfølsomhet.

Jeg har god tid til å bestemme meg. Det blir nok ikke noe kjøp før i mai/juni. Halve moroa med et slikt kjøp er å sette seg inn i produktene skikkelig først.

Har dere noen råd til objektiver? Jeg trenger ikke noen dyre telelinser.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått mange gode tilbakemeldinger. Jeg har laget meg en liste over kamera jeg vurderer:

De to sistenevte har jo en fordel med tanke på brikkestørrelsen og lysfølsomhet.

Jeg har god tid til å bestemme meg. Det blir nok ikke noe kjøp før i mai/juni. Halve moroa med et slikt kjøp er å sette seg inn i produktene skikkelig først.

Sonyen og spesielt Fujien har jo dårligere valgmuligheter for makro.

AtW

Lenke til kommentar

Valg av objektiver må du nok bestemme deg for selv, det er bare du som vet hva du virkelig har behov for. De såkalte kitobjektivene til Fuji får mye skryt, så hvis du bestemmer deg for dette merket så kan du trygt ta med deg det derfra. Fuji er kanskje det mest spennende merke innenfor speilløse om dagen når det gjelder objektiver, de har mye flott å velge i allerede, men har også mange spennende i nær fremtid.

Mener forresten å ha lest at Sony sine kameraer kan styres via smarttelefon. Har ikke lest noe inngående om dette. Er dette tilfeller, og hva kan man gjøre?

De aller fleste kameramodeller med innebygget WiFi kan antagelig styres med en smarttelefon. Det varierer noe hvilken funksjonalitet som er laget fra merke til merke, men de fleste dekker nok det aller meste av de flestes behov...:-)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg helt objektiv (ba-dum-tisj), men jeg ser ikke helt hvordan Fuji er noe i front på objektiver? mFT har mye større utvalg.

AtW

Om Fuji er i front eller ikke aner jeg lite om. Men de har, og planlegger, veldig gode objektiver. Det betyr ikke at mFT er dårlige, så det er bare fint at du opplyser om det utvalget de har. Ingen grunn til å tvile på at de har et større utvalg, det er tross alt flere produsenter som (kanskje) kan bruke objektivene om hverandre...(?)

Mest mulig informert valg er vel forhåpentligvis et gode for trådstarter...:-)

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg helt objektiv (ba-dum-tisj), men jeg ser ikke helt hvordan Fuji er noe i front på objektiver? mFT har mye større utvalg.

AtW

Om Fuji er i front eller ikke aner jeg lite om. Men de har, og planlegger, veldig gode objektiver. Det betyr ikke at mFT er dårlige, så det er bare fint at du opplyser om det utvalget de har. Ingen grunn til å tvile på at de har et større utvalg, det er tross alt flere produsenter som (kanskje) kan bruke objektivene om hverandre...(?)

Mest mulig informert valg er vel forhåpentligvis et gode for trådstarter...:-)

Når du sier det er "kanskje det mest spennende merke innenfor speilløse om dagen når det gjelder objektiver", så tror jeg de aller fleste leser det som "sammenliknet med konkurrentene", det ligger litt i begrepet "mest" da er det mer enn noe annet, og det andre er jo da mest nærliggende "de andre alternativene".

Utvalget til mFT er ca 90 objektiv med mFT-mount.

AtW

Lenke til kommentar

Olympus OM-D E-M5 MKII og OM-D E-M1 kan begge styres fra mobil og nettbrett via WIFI.

Denne sammenligningen er verdt å lese inkl ulike sensorstørrelser.

http://www.stevehuffphoto.com/2015/02/23/mirrorless-battle-micro-43-vs-aps-c-vs-full-frame/

Sånne "tester" har en litt lei tendens til å si alt for lite om hvordan råfilene er etterbehandlet. Kan være mulig at disse resultatene kunne blitt en god del likere med etterbehandling.

Når du sier det er "kanskje det mest spennende merke innenfor speilløse om dagen når det gjelder objektiver", så tror jeg de aller fleste leser det som "sammenliknet med konkurrentene", det ligger litt i begrepet "mest" da er det mer enn noe annet, og det andre er jo da mest nærliggende "de andre alternativene".

Utvalget til mFT er ca 90 objektiv med mFT-mount.

AtW

Ups...det var ikke meningen å tråkke på eventuelle ømme tær...:-)))

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at du skal bekymre deg for å tråkke på evt ømme tær, det er ikke så viktig, det som er viktig er å komme med så god informasjon man kan. Å påstå at noen er best på noe konkret når du etter eget utsagn vet lite om de er det, er kanskje ikke så lurt?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har det heller ikke sagt "best" for det finnes ikke...

Greit nok, du sa mest spennende, men det endrer ikke poenget, du kom med et utsagn om den relative kvaliteten til plattformen, når du selv sier du vet lite om det. Det er ikke ulovlig det, men det er ihvertfall lurt å spesifisere at du ikke vet så mye om det i innlegget.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har det heller ikke sagt "best" for det finnes ikke...

Greit nok, du sa mest spennende, men det endrer ikke poenget, du kom med et utsagn om den relative kvaliteten til plattformen, når du selv sier du vet lite om det. Det er ikke ulovlig det, men det er ihvertfall lurt å spesifisere at du ikke vet så mye om det i innlegget.

AtW

Makan...du gir deg ikke med å snu og vende på ting og fremstå som et gedigent nettroll. Jeg sa at jeg ikke vet om Fuji ligger i front eller ikke, det vet antagelig du svært mye mer om enn alle andre mennesker i hele verden...tilsammen...

Du klarer hvert fall å få dine egne preferanser til å fremstå som svært uinteressante.

Takk for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...