Rune-Stavanger Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Jeg vil kjøpe en billig smarttelefon. Er uerfaren med smarttelefon. Den skal brukes mest til samtaler og sms. Ønsker smarttelefon for å ha mulighet til å lese nyheter og surfe litt når jeg er ute på reiser. Den må være liten og god å ha i lommene. Har blitt anbefalt Samsung Galaxy Trend Plus (pris ca kr 800) som jeg tror at oppfyller mine behov. Vurderer også Galaxy Xcover 2, da denne er vanntett og tåler således bedre utendørs bruk. Er det noe særlig forskjell i bruk og ytelse på disse to telefonene? Hvilken anbefaler dere? Andre bedre telefoner i prisklassen rundt 1000 kr? Jeg kunne også tenke meg en telefon med dual sim. Er en del i Østerrike, og da vil det kanskje lønne seg å ha et østerriksk abonnement i tillegg til mitt norske. Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Har du vurdert en Windows Phone? Til den bruken du skisserer så tror jeg denne er ett godt valg. https://www.dustinhome.no/product/5010797258/lumia-630-dual-sim Til ringing, sms og surfing og ellers enkel smartmobil bruk synes jeg du får mye mer for pengene med en Windows Phone enn Android. Endret 7. mars 2015 av MobilNerd Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Av Android telefoner tror jeg at jeg vil andefale denne da denne skal Bli oppdatert til nyeste Android noe jeg tviler på de Samsung telefonene blir. http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/MOTMOTOEBL/motorola-moto-e-smarttelefon-sort?scid=Pricecomparison2989 Lenke til kommentar
fflex Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Bedre deal enn Moto E skal man se lenge etter. Støtter dog MobilNerd i å også anbefale Lumia 630'en. Lenke til kommentar
Rune-Stavanger Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Takk for gode forslag! Kunne gjerne kjøpt Windows Phone også. Har lite kunnskap om fordeler og ulemper med Windows vs. Android. Android har vel bedre utvalg av apper? Uansett så oppfyller nok Windows også mitt behov. Har lest litt om telefonene som dere foreslår, samt noen Sony-telefoner, og smmenlignet spesifikasjoner. Foreløpig holder jeg Motorola Moto E som favoritt. Den Moto E som det lenkes til hos Elkjøp koster kr 799. Denne har vel kun ett SIM. Ser at Pixmania har Moto E Dual-SIM for kr 849 (+ frakt kr 129). Tror at jeg velger den med dual-SIM. Ser ikke at Moto E Dual-SIM selges i Norge, så må vel bestille fra Pixmania. Skulle helst kjøpt i butikk i Stavanger eller Bergen, så blir det enklere ved evnt reklamasjoner. Motorola Moto E hos Pixmania: http://www.pixmania.no/smartphone/motorola-moto-e-svart-smartphone-dual-sim/22175763-a.html Lenke til kommentar
Rune-Stavanger Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Har dere erfaring med dual-SIM telefoner? Jeg reiser ofte til Østerrike, og skal kanskje bo der en periode. Tenker å få et østerriksk SIM-kort i tillegg til mitt norske, for å kunne ringe og surfe billigere når jeg er der. Er det enkelt å velge på telefonen hvilket abonnement som skal belastes for hver samtale eller internettsurfing? Mottar man innkommende samtaler til begge telefonnummer uansett hvilket av SIM-kortet som i øyeblikket er "aktivt"? Vil det være noe problem med å ha to abonnement fra to forskjellige land? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 (endret) Før du skal kjøpe dual sim mobil bør du dette deg inn i teknologiene: Det er fort gjort at du får et dual sim kort produkt som ikke helt virker slik du så for deg. http://gadgetstouse.com/gadget-tech/dual-sim-dual-standby-and-dual-sim-dual-active/8985 http://www.bit.com.au/Guide/337956,tech-basics-dual-sim-phones-explained-in-60-seconds.aspx Det er også dette issue med hvilket av de to sim kort som brukes til aktiv og bakgrunns 2g/3g/ data tilkobling. Hvis jeg skulle hatt to sim ved reiser og full kontroll: jeg vel hatt egen topp spekket telefon med norsk sim og med data roaming avslått mens medbrakt denne i Østerrike . Og slått dette av og på kontrollert. Deretter om behovet melder seg brukt et travel sim fra en østerriksk operatør i en dedikert billig mobil for reiser , enten medbrakt eller kjøpt lokalt sammen med den utenlandske operatør sim. Endret 8. mars 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
ArlionMajere Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 (endret) Lumia 730 koster rundt 800 på elkjøp nå. Bedre kjøp en det skal du lete lenge etter. Edit: Det ser ut som dette var et ukestilbud. Endret 8. mars 2015 av ArlionMajere Lenke til kommentar
Rune-Stavanger Skrevet 9. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2015 Takk for god info alle sammen! Har lest sidene om dual-SIM som syar2003 viser til. Moto E Dual SIM er en "dual standby" telefon har jeg funnet ut. Fant bruksanvisningen til telefonen på Internett, og det ser ut til å være enkelt å angi hvilket SIM som skal benyttes til hhv. samtaler, meldinger, data, osv, så da skal det gå greit å opprettholde full kontroll på forbruket på begge abonnement. Lenke til kommentar
Rune-Stavanger Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Det ble Moto E Dual SIM. Har brukt telefonen i noen uker nå, og er godt fornøyd. Takk for alle gode råd og innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå