Kerzal Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Hei, jeg skal opp til fagprøve i elektro med maritim modul på mandag. Oppgaven min går ut på å sette opp ett sikringsskap og 2 lamper i uklassifisert område, og lysarmatur + vifte i ex sone 1 temp klasse 3. Starter skapet skal være i uklassifisert område. Jeg trodde jeg hadde ganske grei oversikt over planlegging av sikringsskap og dimensjonering av alt, men jeg har bare gjort dette for anlegg på land før. Når jeg leser gjennom nek 410 føler jeg ikke at jeg får svar på alt jeg lurer på i forhold til krav og dimensjonering av f eks sikringer og andre ting. Jeg har montørhåndboka NEK 400:2014 og lurer på om det er lov å bruke regler fra denne til å sette opp sikringsskapet og dimensjonere sikringer og kabler, eller om denne bare er lov å bruke på landanlegg. Oppgaven tar for seg anlegg på skip. Håper noen kan hjelpe meg, mulig jeg tenker helt feil pga litt stress før fagprøven. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Formelt sett så kan man vel hverken bruke motørhåndboka som formell begrunnelse for bygningsinstallasjoner, for automatiserte anlegg eller for elektriske installajoner på skip. Rent reelt og praksisk så vil det jo som oftest være slik at det som er dimensjonert ut i fra Montørhåndboka vil "holde" ut i fra alle de tre forskjellige normene som gjelder, men man har allikevel ikke en "holdbar formell begrunnelse". Hvis det der i mot dreier seg om å forklare de bakenforliggende tekniske prinsippene som medfører at dimensjoneringen blir slik som den blir, så vil jo dette være nokså likt, uavhengig av norm. Det er vel kanskje forståelsene av disse tekniske prinsippene som ligger bak alle disse normene som er det viktigste. Har ingen kunnskap om installasjoner på skip i det hele tatt, men for automatiserte anlegg (etter NEK EN 60204-1) så holder jo kravene vanligvis hvis man i praksis bruker Montørhåndboka/NEK-400:2014. (Når man oppfyller kravene i den ene normen så oppfyller man også kravene i den annen norm, bortsett fra at NEK EN 60204-1 også har krav til "maskinsikkerhet", nullspenningsbryter, osv.) Prinsippene rundt slike ting som største kortslutningsstrøm, minste kortslutningsstrøm, strømføringsevne og spenningsfall vil jo rent teknisk sett være de samme uansett norm. (Har aldri lest NEK 410, kun NEK 400 og NEK EN 60204-1) Endret 7. mars 2015 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå