Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bil og import

Anbefalte innlegg

Dersom bilen er kjøpt hos norsk forhandler, men forhandleren har importert den fra Tyskland. Hvilken lover gjelder da? Altså den er ikke importert til kunden spesielt men til butikken. Gjelder da normal reklamasjonsrett på 5 år?

Feks jeg går til en norsk bilforhandler, kjøper og finner meg en BMW. Han sier den er importert fra et annet land. Har jeg fremdeles samme reklamasjonsrettigheter mtp at den er kjøpt hos norsk forhandler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bilen ny gjelder sikkert nybilgaranti.

Er bilen brukt er det nok bruktbilgarantien til forhandler som gjelder.

Det at den er importert av forhandler til butikken ikke kunden skal ikke ha noe å si? Noen som mente dette, men vi trodde det kun gjaldt ved import selv.

Lenke til kommentar

Norsk reklamasjonsrett på 5 år gjelder uansett ved kjøp fra forhandler, også om bilen er brukt. Hvor lang garanti man får, derimot, det kommer an på om det er "grå"/paralellimport (utenom norsk hovedimportør) eller ordinær import.

Alle biler, utenom Think, er jo i og for seg importert, men "norsk" nybilgaranti gjelder i utgangspunktet kun biler som er importert til norge gjennom merkets hovedimportør og merkeforhandlernettverk.

Om eksempelvis en Mercedes-forhandler (av en eller annen uforklarlig grunn) har importert en ny Audi direkte fra Tyskland, så får du ikke nødvendigvis samme nybilgaranti som hos en Audi-forhandler som har hentet bilen gjennom den norske Audi-importøren. Om den lokale Audi-forhandleren har gått utenom den norske importøren og hentet bilen direkte fra Tyskland selv, så er man i en litt tvilsom gråsone hvor man bør få avklart hva som faktisk gjelder før kontraktsignering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...