Gå til innhold

[Løst] Xbox One Erstatter ca 3800kr

Anbefalte innlegg

Hei jeg vurderer å kvitte meg med min Xbox one 1TB spesial utgave, for å ordne meg en grei pc e kan ha isteden :)

Her er en handlevogn e er kommet fram til te nå (PS: Har HDD liggende,, SSD blir senere)

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1526222&su=9241281B-1842-49BA-9902-AC07DACD7F6A

Men har et par små spm ang hovedkortet osv..

E vet at det ikke akkurat er et supert "overklokkings kort", men husker jeg hadde et Asus B85M som overklokka veldig greit på den første maskina jeg hadde med samme CPU + GTX970 (med stock kjøler).

Kan man overklokke på dette kortet? Har lest litt at ASUS og MSI har noen billig modeller som støtter overklokking, og mener å huske jeg så H81 der..

Skal kjøpe skjermkortet brukt tenkte jeg, for å få mest ut av pengene og mest ytelse, regner med det blir et GTX760 eller noe da jeg bare har hatt dårlig erfaring med AMD kort.

Noen som har noe å komme med, bedre bygg for samme pris osv:)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har råd til det så er i5 4460 eller i5 4690 gode kjøp for firekjernes cpu.

Du bør også velge en semimodulær eller fullmodulær strømforsyning i et så lite kabinett. En modulær strømforsyning er enkelt og greit en strømforsyning med avtakbare ledninger så du kan fjerne de ledningene du ikke bruker for bedre luftflyt i kabinettet.

Er budsjettet ditt på 3800 med eller uten brukt skjermkort?

Lenke til kommentar

Problemet med mini atx og lignende hovedkort er som regel kjøling av hovedkortet.

Når man overklokker så stresser man selvsagt komponentene mer og dermed så vil man slite om hovedkortet ikke kan gi tilstrekkelig med kjøling.

Sånn sett anbefaler jeg at du holder overklokkingen til absolutt minimum , feks ingen voltøkning og minimale økninger i hastighet.

Skal man derfor ha et bedre oppsett som tillater å kjøle bedre må man da gå bortifra mini-atx og gå over til standard ATX som også gir bedre ekspansjonsmuligheter , skjermkort i SLI osv. Et ATX kabinett koster heller ikke så mye mer og vil gi i de fleste tilfeller god kjøling om man velger riktig modell.

Billig serien til Corsair er ikke helt elendig , men jeg betaler heller noen hundrelapper mer og får noe som har 5 års garanti med på kjøpet. I dag bør man gå for Gold / Platinum strømforsyninger da dette vil lønne seg i løpet av levetiden til pcen ( La oss si at du kan spare på en 500 Watts strømforsyning omtrent 25 øre dagen = 456Kr i løpet av 5 år.

Testene jeg har lest opp gjennom årene ser i alle fall ut til å støtte at Gold / Platinum strømforsyningene har mindre ripple og utvikler mindre varme , som igjen er greit for hele pcen.

Jeg hadde også sørget for litt kjappere minne og ikke minst mer minne. Det er såpass billig for 16Gb nå at de fleste pcen burde ha det som standard , det gir ikke så mye ekstra per dags dato da det ikke er så mange spill som bruker mer enn ca 4 til 6gb (64 bits utgaver) men det begynner å komme en del programvare som elsker det ekstra minnet man nå har.

Det kjipe med forslagene mine er at du trolig må punge ut en tusenlapp eller to mer for å få til et bra oppsett , men dette vil du ha igjen for i en bedre opplevelse over tid.

Anbefaler også at du kjøper deg en grei hard disk på 2 TB og en OS SSD disk på 256 Gb til 512 Gb.

Lenke til kommentar

Problemet med mini atx og lignende hovedkort er som regel kjøling av hovedkortet.

Når man overklokker så stresser man selvsagt komponentene mer og dermed så vil man slite om hovedkortet ikke kan gi tilstrekkelig med kjøling.

Sånn sett anbefaler jeg at du holder overklokkingen til absolutt minimum , feks ingen voltøkning og minimale økninger i hastighet.

Skal man derfor ha et bedre oppsett som tillater å kjøle bedre må man da gå bortifra mini-atx og gå over til standard ATX som også gir bedre ekspansjonsmuligheter , skjermkort i SLI osv. Et ATX kabinett koster heller ikke så mye mer og vil gi i de fleste tilfeller god kjøling om man velger riktig modell.

Billig serien til Corsair er ikke helt elendig , men jeg betaler heller noen hundrelapper mer og får noe som har 5 års garanti med på kjøpet. I dag bør man gå for Gold / Platinum strømforsyninger da dette vil lønne seg i løpet av levetiden til pcen ( La oss si at du kan spare på en 500 Watts strømforsyning omtrent 25 øre dagen = 456Kr i løpet av 5 år.

Testene jeg har lest opp gjennom årene ser i alle fall ut til å støtte at Gold / Platinum strømforsyningene har mindre ripple og utvikler mindre varme , som igjen er greit for hele pcen.

Jeg hadde også sørget for litt kjappere minne og ikke minst mer minne. Det er såpass billig for 16Gb nå at de fleste pcen burde ha det som standard , det gir ikke så mye ekstra per dags dato da det ikke er så mange spill som bruker mer enn ca 4 til 6gb (64 bits utgaver) men det begynner å komme en del programvare som elsker det ekstra minnet man nå har.

Det kjipe med forslagene mine er at du trolig må punge ut en tusenlapp eller to mer for å få til et bra oppsett , men dette vil du ha igjen for i en bedre opplevelse over tid.

Anbefaler også at du kjøper deg en grei hard disk på 2 TB og en OS SSD disk på 256 Gb til 512 Gb.

This!

Lenke til kommentar

CPU kjøleren kan du godt droppe, også legger du heller di pengene i noe annet. Kjørte fint 4.4 på min G3258 med orginal kjøler. Ja, den blir varm, men det funker. Så kan du heller putte di pengene inn et annet nødvendig sted som faktisk gjør noe med ytelsen. For eksempel et kabinett med god luftstrøm, strømforskyning eller lignende.

Selv har jeg hatt 2x CX750M (corsair sender deg ny med en gang om noe er galt med dem). Problemet er bare at begge 2 hadde mye coilwhine, så fikk jeg en CS750M av Corsair istede.

Lenke til kommentar

Er fult klar over at det ikke er supert hovedkort som er valgt, og at man selvfølgelig får bedre kjøling med ATX. Men her igjen er det snakk om å erstatte min Xbox One.. så formfaktoren er noe jeg faktisk vill ha.. Høyeste e kan ha er m-ATX.

Har satt den rammen akkurat fordi jeg vet jeg ikke trenger mer enda, og at den kan oppgraderes lett om det trengs mer osv. Det er ikke dyrt kanskje for noen som ikke er på et 3800krs budsjett.. men 1300kr KUN for ram blir bortkasta penger, ikke i lengda men her og nå er det det.

HDD og SSD er jeg også veldig klar over.. har HDD liggende som kal bli brukt til jeg kan få sotte i en MX100 256gb, som da kjører helt fint med min 1TB 7200 disk.

Har endret PSU til en CM v750S som er 80 gold og er på tilbud nå hos komplett.no.

Vurderer å endre HK til et GB z97xm gaming 5 som støtte SLI og er m-ATX kort.

Alt blir da stående i et Corsair Air240 m-ATX kabinett som er på tilbud og har veldig grei kjøling.

Er det noe annet jeg har glemt nå :p?

Så INGEN anbefaler AMD cpu oppsett i det hele tatt? det er så dårlig ja.. xD

Lenke til kommentar

Nei, et Amd oppsett er ikke så dårlig , faktisk så vil en APU løsning gi grei ytelse, lite effektforbruk og fungere bra til det du skal ha det til.

Men det er heller ikke noe tvil om at man får bedre enkelttrådet IPC ytelse med en intel cpu og bedre grafikk med et dedikert skjermkort , men det hele er opp til deg.

Kjøper du et mini FM2 hovedkort + en god APU så kan du trolig hoppe over skjermkort for de enkleste spillene , ønsker du litt mer futt må du selvsagt kjøre på med et dedikert skjermkort og det er da man merker at ytelsen på cpu ikke er bra nok.

Lenke til kommentar

Nei, et Amd oppsett er ikke så dårlig , faktisk så vil en APU løsning gi grei ytelse, lite effektforbruk og fungere bra til det du skal ha det til.

Men det er heller ikke noe tvil om at man får bedre enkelttrådet IPC ytelse med en intel cpu og bedre grafikk med et dedikert skjermkort , men det hele er opp til deg.

Kjøper du et mini FM2 hovedkort + en god APU så kan du trolig hoppe over skjermkort for de enkleste spillene , ønsker du litt mer futt må du selvsagt kjøre på med et dedikert skjermkort og det er da man merker at ytelsen på cpu ikke er bra nok.

Dårlig erfaringer med AMD og varme her, så er veldig skeptisk til det. Har nesten bestemt meg hva jeg skal ha..

8GB 1600mhz, blir byttet ut i ettertid om det trengs til 2400mhz 16GB

ATX GA-Z97X-Gaming 3, Støtter SLi og er bra framover

CM V750S, Burde klare et Sli oppsett greit

G3258, Byttes ut i ettertid når SLi er i tankene og når jeg har råd te i5-4690k

Corsair 230T, masse kjøling, så burde kunne OC cpun litt på stock kjøler.

Og et AMD6850 eller GTX 760(som da er et bedre valg, men ikke svar fra selger enda)

Eller m-ATX som jeg er veldig gira på akkurat pga kabinettet og formfaktor!

ATX GA-Z97MX-Gaming 5, Støtter SLi og er bra framover

Corsair Air 240, masse kjøling, så burde kunne OC cpun litt på stock kjøler.

Og et AMD6850 eller GTX 760(som da er et bedre valg, men ikke svar fra selger enda)

Står og å tenker på et setup til.. men da er det veldig lite oppgradrings muligheter ..

Asus H81i-Plus ITX

8GB 1600mhz Ram

I5-4460

CM V750S

CM elite 120 m-itx

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

Om du har råd til det så er i5 4460 eller i5 4690 gode kjøp for firekjernes cpu.

Du bør også velge en semimodulær eller fullmodulær strømforsyning i et så lite kabinett. En modulær strømforsyning er enkelt og greit en strømforsyning med avtakbare ledninger så du kan fjerne de ledningene du ikke bruker for bedre luftflyt i kabinettet.

Er budsjettet ditt på 3800 med eller uten brukt skjermkort?

har et 6850 som jeg forhåpentligvis får ordna til ca 350kr :) Så bare regn det utenom de 3800

Lenke til kommentar

ATX GA-Z97X-Gaming 3, Støtter SLi og er bra framover

Corsair 230T, masse kjøling, så burde kunne OC cpun litt på stock kjøler.

Eller m-ATX som jeg er veldig gira på akkurat pga kabinettet og formfaktor!

ATX GA-Z97MX-Gaming 5, Støtter SLi og er bra framover

Corsair Air 240, masse kjøling, så burde kunne OC cpun litt på stock kjøler.

Står og å tenker på et setup til.. men da er det veldig lite oppgradrings muligheter ..

Asus H81i-Plus ITX

8GB 1600mhz Ram

I5-4460

CM V750S

CM elite 120 m-itx

Noen som har noe input på disse 3? hva ville du i såfall gjort anderledes.. maks pris er 4000kr har strekt meg til det. Her er det snakk om maks ytelse for pengene og skal være grei framover i tilfelle oppgradering :)

Lenke til kommentar

Dette frister mer og mer jo mer e ser på oppsettet akkurat pga det er så mye for pengene i mine øyne.. men da kan e glemme SLi i framtida, og ikke akkurat oppdatert HK og ikke den aller beste PSu for å si det slik...legg på et HD6850 som e betalte 300kr for.

aTb7zOy.png

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

Bitfenix Prodigy er på tilbud hos Komplett, kanskje den er bedre?

Stock kjøler er noe skvip :p

Passer denne inn i budsjettet?

Vurderer å handle dette :)

http://i.imgur.com/UQ9MDAZ.png

åsså prøve å se om noen venner har et kabinett stående enn så lenge.. eller kjøpe et av de som er på tilbud på komplett.no :) tanker?

Det er jo et mye smartere valg, IMO.

Vet.. men da blir man en del fattig denna mnd xD leve på 1500kr er ikke morro xD men det skal gå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...