Branch77 Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Hei Jeg trenger å ta av endel kilo, men er litt usikker på hvordan angripe treningen. kostholdsomleggingen har jeg startet og er godt igang. har bare ett stort problem....SØØT SUG så det holder, noen tips ??. Trening : foreløpig har jeg 3 ganger i uken så totalt 2t 30 min i uken. pluss en del annen fysisk aktivitet. Trening holder jeg på å øke, men vil ikke starte for brått og for hard, for da tror jeg at jeg sluntrer unna lett. jeg liker godt å bruke elipsemaskin, det er den jeg bruker på trening. trener med puls klokke og på høy intensitet, 80 % av makspuls ca. hvordan gjør jeg dette skikkelig, har ikke så mye peiling på typer trening og måter. håper noen har tips:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Drikk vann, kun vann. Ikke spis for mye, det er bedre å spise mye sunt enn lite usunt. Spis 5-6 ganger om dagen i små porsjoner, ikke en stor porsjon for dagen. All kardio er gull verdt. Mer trenger du ikke å vite, alt går på viljestyrken din. Du kan selvfølgelig begynne å telle kalorier, men ønsket effekt er ikke vanskelig om du går inn for det. Løping/sykling i 30-40minutter hver dag er en veldig veldig god start. Endret 6. mars 2015 av Slettet-GlDE6z Lenke til kommentar
Branch77 Skrevet 7. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2015 Takk for svaret. Ja jeg prøver å drikke så mye vann som mulig. Bruker zerosaft innomellom. Ang maten så spiser jeg per dags dato 5 måltider per dag, litt problemer med å tilpasse mengden enda. Hender innimellom at jeg blir litt for mett. Så jeg må spise litt mindre og saktere. Anh trening så er det vel kardio jeg driver med på elipsemaskinen med ca 80% av makspuls. Må bare opp på mengden slik som du anbefaler da. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Søtsuget minker/forsvinner så snart du får resultater av det du driver med. Dvs. når du har gått ned en kg eller 2 kommer motivasjonen og du vil forhåpentligvis få dårlig sammvittighet av søte utskeielser. Selv følte jeg meg tilnærmet fysisk avhengig av potetgull for et halvannet år siden. Nå, etter masse trening og gode resultater blir jeg nesten kvalm av å se potetgullhyllene på Rema1000... Lykke til kjakan Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Et tips hvis du syns at vann blir for kjedelig. Kjøp "brusmaskin", her har hele familien gått fra brus til vann med kullsyre på en knapp måned. Smaker tydelig bedre enn vanlig vann, og med tiden også bedre enn brus 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 (endret) Søtsuget minsker sakte men sikkert når du ikke har smakt søtt over lengre tid. Dropp derfor lettproduktene også, de lurer kroppen din like mye som sukkervariantene. Jeg har også hørt at krom virker mot søtsug, har prøvd det selv og det virket, men det kan ha vært placebo. Støtter Winnetou, kjøpte meg det i forigårs, ååh så herlig som livet har blitt Fersk farris til alle måltider ! Endret 7. mars 2015 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
Branch77 Skrevet 8. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2015 Jeg bruker zerosaft i brus maskinen, har ikke klart å venne meg til å drikke farris enda hehe. Og får håpe det suget forsvinner, er skikkelig plagsomt. Det var mue lettere å slutte å røyke en slutte med usunne ting hehehe. Men jeg må handle inn en ellipsemaskin slik at jeg kan trenne mere hjemme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Det forsvinner ikke så lenge du forsetter å bruke det. Kutt det helt ut i to-tre uker så er suget vekke. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Bruk mindre tallerkener. Det høres kanskje litt teit ut, men jeg har hørt flere si det fungerer. Får du plass til mindre på tallerkenen vil du bli mer obs på hvor mye du lesser på. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Forskning viser at de som spiser av rødt fat spiser mindre også^^ Men ja, kjærringa gjør slike stunt hos oss, kjøpte små fat og ja man spiser da mindre automatisk. Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jepp, det føles også veldig rart å fylle en stor tallerken under halvveis, men å fylle en knøttliten tallerken føles ganske vanlig. Det funker! 1 Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg elsker å være nazi mot kroppen min. Har jeg søtsug er det digg å kjøpe meg en sjokolade, legge den på bordet og bare se på den. Har jeg saltsug fyller jeg en bolle med potetgull og setter den på bordet. Jeg klarer det hver gang og.. Syk i hodet sier du?? JA ....skal ikke nekte for det, men om er det noe jeg setter enda høyere enn de fysiske lyster så er det følelsen av å ha mestret målet mitt - altså gleden jeg får neste dag av å ikke ha rørt slikkeriet dagen før .... Du må nok bare ta deg litt i nakken gutt og bestemme deg for hva du skal gjøre. 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 En annen grei regel er at festmat er featmat, på lørdsgs kveld når man pakker sammen bursdagen ol så kaster man da resten av sjokoladen og potetgullet. Det skal ikke inn i skapet for å raide det på søndag morgen. 1 Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Hvis du vil fortsette å spise usunne godsaker så anbefaler jeg å putte alt sammen i små boller når du spiser det. Med små boller spiste jeg plutselig bare 1/5 så mye potetgull Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Jeg skal ihvertfall ha i meg 200g Maarud med salt og pepper ikveld! Kutter heller litt ned på fullkornsris og fet kjøttdeig idag og veier opp proteintapet med en god skuffe med tunfisk 1 Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Hos meg går det rundt 100g potetgull, før merket jeg ikke at noe var borte før hele posen var tom (kjøper bare STOORE poser). Før følte jeg meg ikke mett før jeg var stappmett, nå er det nok med "litt mett" og jeg synes det er ubehagelig å bli skikkelig mett fordi jeg føler jeg går "hvalrossmodus" da Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Hos meg går det rundt 100g potetgull, før merket jeg ikke at noe var borte før hele posen var tom (kjøper bare STOORE poser). Før følte jeg meg ikke mett før jeg var stappmett, nå er det nok med "litt mett" og jeg synes det er ubehagelig å bli skikkelig mett fordi jeg føler jeg går "hvalrossmodus" da ..... Jeg bor ved svenskegrensa og handler en del der. Der har de såkalte "fest-påsar" . Vekt 450g Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 (endret) Hei Jeg trenger å ta av endel kilo, men er litt usikker på hvordan angripe treningen. kostholdsomleggingen har jeg startet og er godt igang. har bare ett stort problem....SØØT SUG så det holder, noen tips ??. Trening : foreløpig har jeg 3 ganger i uken så totalt 2t 30 min i uken. pluss en del annen fysisk aktivitet. Trening holder jeg på å øke, men vil ikke starte for brått og for hard, for da tror jeg at jeg sluntrer unna lett. jeg liker godt å bruke elipsemaskin, det er den jeg bruker på trening. trener med puls klokke og på høy intensitet, 80 % av makspuls ca. hvordan gjør jeg dette skikkelig, har ikke så mye peiling på typer trening og måter. håper noen har tips:) Trening er vel og bra det, men det gir ingen garantier for vektreduksjon. Tverrt i mot så veier i prinsippet muskler mer enn fettvev. Men, over til det store poenget med vektreduksjon: Psyken og hjernen - det er det som er det sentrale. For å takle hjernen så må man legge om på kostholdet radikalt. Jeg tenker ikke på ekstremdiettene - ketose som er helseskadelig, lavkarbo som muligens er helseskadelig, slankeprodukter, f.eks. Cambridge-kuren som er helseskadelig .. Listen blir sikkert fort lang. Dietten er noe du kan styre selv, og ved å styre dietten riktig, så kan du også gi hjernen belønning. Slutt å tenke på lavkarbo-mantraene. Det er sludder og vås. Du skal spise rikelig "nok" med stivelsesrike grønnsaker, frø, korn og suppler så med nøtter. Om du spiser råe grønnsaker så kreves det mer energi å omsette disse til noe nyttig for kroppen, enn om du koker dem. Om du da velger å spise litt for mye slike stivelsesrike ting, så kan man legge på seg. Men, hovedmantraet bak det å få i seg nok stivelse, det er at dette er en ren belønning til hjernen. Hjernen vil takke deg, og du vil føle deg mer tilfreds. Dersom du tenker vegetarkosthold, så er dette med stivelse veldig essensiellt. For en som kun går på ren vegetarkost, vil etter kort tid bli drittlei. Derfor kan du spise et nesten vegetarkosthold og tilføre en god del stivelse og ting skal visst gå mye bedre. Man blir mer tilfreds, og går ikke så fort lei av vegetarkostholdet. Husk det finnes rikeslig med vegetarprodukter som er stappfulle av stivelse, det er bare å føre disse opp på en lang liste. Proteiner finner man også i vegetarkost. Suppler med B12-tilskudd og unn deg litt magre porsjoner kjøtt innimellom, MEN magre fordi kjøtt er ikke særlig sunt for helsen generellt sett. Hold deg unna melkeproteiner som finnes i melkeholdige matvarer. Ligg unna melkebaserte osteprodukter. Styr unna hvete-produkter om du kan - det er ofte roten til vondt for tarmsystemet. Eller minimer det. Det finnes andre korn som er betydelig bedre. Havre f.eks. er vidundermedisin. Bokhvete kan erstatte hvete om du behøver å bake noe. Vedlikehold tarmsystemet med en god dose D-vitamintilskudd. Selv kjører jeg 2000 IU (eller 2x 25mg = 50 mg). Skal sjekke med fastlegen siden om jeg er for høyt. D-vitamintilskudd vil føre til å vedlikeholde tarmbakteriekulturen som gir produserer de viktige B-vitaminene. Om du skulle være for lav på B-vitaminer i kostholdet, så kjør en supplerende dose B-vitamintilskudd, men ikke la det vare lengre enn ca. 3 mnd. Men, kom deg på D-vitamintilskudd så fort du kan, for det har en rekke vesentlige funksjoner for kroppen, i tillegg til at det holder orden på en sunn tarmfunksjon. Så en amerikansk lege som anbefalte at man fint kunne gå så høyt som 7000 IU av D-vitamin, men man kan også få D-vitaminforgiftning, men det er lett å holde rede på ved å jevnlig nok få testet blodverdien hos fastlege. Stusselige D-vitamin anbefaling på latterlig lave 1000 IU er jo det leger generellt styrer etter. Men, dette kan være alt for lav dosering i følge han 7000 IU legen. Styr unna sukker i så stor grad som mulig, eller hva du finner at er grensen for det komfortable. Sukker er også rot til diabetes, og å mate kreftcellevekst dersom du har slikt allerede. Begrense inntaket av produkter som er proppfulle av fruktkonsentrater. Mange juicekartonger er basert på konsentrater. Så her kan du med fordel enten vanne ut juicen, men samtidig begrense mengden (alternativt overvanne den ut), eller lage den selv. Kjøpe seg en Juicer? Av medisiner som kan være vanskelig å få foreskrevet, som hjelper betydelig på blodsukkerbalansen, kan jeg nevne Metformin. Fastlegen vil nødig foreskrive det uten han finner en diagnose som passer. F.eks. cyster på eggstokkene - PCOS. Eller Diabetes, men om du har sukkersyke, så er du jo allerede virkelig ute på bærtur. Få i deg omega-3, men begrens matoljebruken når du steker mat. Olje virker nemlig mot sin hensikt, da du kan fylle magesekken din med mye olje før du føler deg mett. Det er dilemmaet. At du får i deg for mye før metthetsfølelsen inntreffer. Øv deg også på å spise en visuellt begrenset mengde mat, som du på forhånd har gjort deg opp en mening om at er stor nok til ditt behov. Slutt med slik tøysete veiing av matmengde, som bare er en stor tidstyv. VENT så tilstrekkelig antall minutter, også vil hjernen etterhvert kjenne etter at, jo jeg er jo mett nok. Spis mellommåltider istedetfor digre porsjoner, slik at du har et bra blodsukker igjennom hele døgnet. STIVELSE (et miniutvalg): - Poteter - Søtpoteter gir også en bonus av betakarotener på naturlig inntak istedetfor (kreftfremkallende) pilletilskudd - Mange kornprodukter er proppfulle av stivelse - Mais - Bønner - Ris - Fullkornspasta ... Selv supplerer jeg mitt eget kosthold med rikeslig med hasselnøtter og mandler, og gresskarkjerner. Samt kokesjokolade. Vekten min er utrolig stabil. De fleste vil sikkert oppleve at vekten er utrolig stabil (som meg), eller at de legger lett på seg. Hjernen, magesekk og tarmfloraen vil også være med å bestemme hva du spiser. Men, du kan tvinge på et kosttilskudd som ikke er for kjedelig, men samtidig sunt. Suppler med rikeslig med sunne oppskriftsbøker, elns. Husk at å slanke seg er et langtidsprosjekt. Sykelige dietter er dømt til å mislykkes, de fungerer nemlig sjelden på lang sikt. Når kroppen din over tid får i seg helst kun de sunne ting, så vil du til slutt ha et så bra utgangspunkt, at du da kan begynne å tenke på å finjustere. Men, det viktigste er å få i seg de viktige grønnsakene, noe stivelse og mindre av mange andre ting. Også kan det være verdt å huske på at en japansk mann som levde svært lenge, en gang ble spurt om hvorfor han trodde han hadde klart å bli så gammel.. Da svarte han, at han aldri spiste seg helt mett, men lot det være igjen en prosentandel. Jeg er litt usikker på hvor mye man her må begrense seg. Endret 13. mars 2015 av G 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 En annen grei regel er at festmat er featmat, på lørdsgs kveld når man pakker sammen bursdagen ol så kaster man da resten av sjokoladen og potetgullet. Det skal ikke inn i skapet for å raide det på søndag morgen. Jeg elsker å raide kake i flere dager etter festen 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 13. mars 2015 Del Skrevet 13. mars 2015 Det som er så fint med lavkarbodietten er at du faktisk blir tvungen til å holde deg unna sukker, dog er det mer hensiktsmessig å ikke kutte alle kaborhydrater. Så det beste kostholdet er vel lavkarbo + gode/trege/lange karbohydrater Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå