Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rimelig instrument for måling av CO i eksos.


Anbefalte innlegg

Finnes det rimelige (<5000,-) apparater for måling av eksosgasser (CO, men gjerne NOx og evt. O2 også)? Kunne trengt et i forbindelse med forgasserjusteringer på bl.a. motorsykler. Å ta det på "gefülen" går greit på mopeder men litt opp i kubikk så blir det litt for unøyaktig.

 

Noe ala dette: http://www.ebay.com/itm/GUNSON-DIGITAL-GASTESTER-VEHICLE-EXHAUST-GAS-ANALYSER-/191528307243?hash=item2c97fa0a2b&item=191528307243&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til MC har jeg pleid å bruke Colortune. Rikelig presis til de MC-ene jeg har skrudd mest på (japser med gassere). Sammen med Carbtune synkeverktøyet så har jeg ennå tilgode ikke å få innjustert korrekt.
I og med at det sjeldent /aldri blir påkrev avgasskontroll på MC, så har jeg pleid å justere med tanke på å få maskineriet til å yte best og lengst mulig, hva utslippene blir er jeg usikker på, men forbruket har pleid å ligge på fabrikknivå-sånn-cirka.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer Colortune hvis du egentlig skal ha tennplugg med lang stamme? Colortunepluggen vil jo ikke nå ned i tennkammeret i det hele tatt.

Litt usikker på hva du mener med tennplugg med lamg stamme? Er det ikke som oftest plugghetten som evt er forlenget, om det er snakk om dypt plasserte plugger? T.eks. har FZ-motoren til Yamaha pluggene liggende dypt. Plugghettene på vår FZX er vel rundt 11-14cm lange og stive. Likevel er det ikke noe problem å få ned colortunen der. Der følger med en lang og fleksibel (i lengderetnig) forlenger. Litt knotete å få plass til speilet ved noen sylilndre, men jeg har klart å bruke den på de syklene jeg har hatt bruk for den :-)

Lenke til kommentar

Å, sånn ja. Hmm, har jeg igrunn aldri brydd meg om. Det sier vel manualen at en heller ikke skal bry seg om, om jeg husker rett. Colortune-pluggen er veldig kort, kortere enn en vanlig kort plugg, men kan ikke se at det har så stor betydning? Jeg har ikke opplevd det som noe problem iallfall.

Lenke til kommentar

Jeg har iallfall fått meg et par aha-opplevelser med den Colortune-saken. F.eks ved bytte av eksos til et mer åpent, så må en jo dyse opp og justere. Og selv om det finnes ferdige sett a-la DynoJet, så er det slett ikke alltid at de settene stemmer helt. Noen av settene inneholder jo flere hoveddyser og flere mulige trinn for nålen (alt etter motstand i innsug og utblås), og da er det praktisk å kunne bruke colortune-en til å se i hvilket turtallsområde det må endres.

Lenke til kommentar

Stemmer. Hovedproblemet mitt er at jeg nå har to forgassere og det er håpløst å vite om de er stilt likt. Colortune vil trolig løse det problemet. Jeg har heller ikke noe standard oppsett så det finnes ingen oppskrift eller dysekit tilgjengelig.

 

Har allerede ett motorhavari bak meg så jeg vil helst få det korrekt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...