Gå til innhold

Hvor er hjelpen til norske gutter i skolen og utdanningssektoren?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Det er slik at vi har to likestilte skriftsspråk i landet. Da må elever lære begge.

 

Hvis argumentet for å fjerne sidemål er at det er kjedelig, kan vi dra det videre. Jeg er helt sikker på at de fleste fag kan være med på å bidra til lavere motivasjon - avhengig av hvilken elev man snakker om. Hva hvis det er matematikk som fører til frafall i skolen? Skal det fjernes? Nei, for det er viktig. På samme måte som naturfag, samfunnsfag, RLE, kroppsøving, norsk osv.

 

1. Vi MÅ ikke lære begge, språkene er såpass like at det er lett å lese noe som er på det andre språket

 

2. Det er sikkert store deler av andre fag som er unødvendige. Gym, helt klart. Det å holde på å konstruere geometriske figurer i matte, eller vite navn på alle Øst-Europas hovedstader, tror jeg er nokså ubrukelig. Slikt kunne nok gjøres om til valgfag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Hvorfor tror du folk har frafall i skolen? Kan det være dårlig motivasjon, kjedelige fag og eldgammelt pensum? Tror du noen fag skiller seg mer ut fra andre, der de er mer mislikt? Kan nynorsk være et av disse fagene, og dermed spille en rolle (muligens liten) for alle disse skoleleie elevene? Det er ingen som sier det er hovedårsaken til skolefrafallet, men det kan godt være det har en innvirkning på det.

 

 

 

Om du ikke ser noen sammenheng i dette så er skolesystemet flott slik det er nå, sett bortifra resultatene. Hvorfor skal vi ikke gjøre nynorsk om til valgfag, hva er de store negative konsekvensene av dette? Jeg personlig hadde med glede prioritert matte/historie/spansk over nynorsk og det tror jeg endel andre også hadde gjort.

 

 

Igjen, nynorsk er ikke lik sidemål. Sidemål = bokmål eller nynorsk. Skal vi fjerne bokmål fra undervisningen? Det er slik at vi har to likestilte skriftsspråk i landet. Da må elever lære begge. Om vi skal ha to skriftsspråk eller ikke, er en annen diskusjon.

Hvis argumentet for å fjerne sidemål er at det er kjedelig, kan vi dra det videre. Jeg er helt sikker på at de fleste fag kan være med på å bidra til lavere motivasjon - avhengig av hvilken elev man snakker om. Hva hvis det er matematikk som fører til frafall i skolen? Skal det fjernes? Nei, for det er viktig. På samme måte som naturfag, samfunnsfag, RLE, kroppsøving, norsk osv.

 

Jeg tror det er frafall på grunn av at elever har lav motivasjon. Mange har sikkert lite støtte i hjemmet. Jeg tror også at det ligger noe i kulturen som gjør det enklere for elever å droppe ut i enkelte fylker. Samtidig har en også et visst "studiepress", hvor det forventes av mange at man tar en høyere utdanning. Studering passer ikke for alle, og flere burde ha valgt yrkesfag. Det blir derimot feil å senke det faglige nivået. Da gjør vi oss bare en bjørnetjeneste.

 

Det er jo nettopp der problemet ligger, hvorfor skal vi lære begge? Det er så bortkastet bruk av tid at det smerter bare å snakke om det. Det er ingen god nok grunn til å tvinge hele landet til og lære to tilnærmede like språk skriftlig, der de kan forstå hverandre helt fint uten undervisningen. Det er dette som gjør faget så vanvittig umotiverende, det gir meg/vedkommende ingenting.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

1. Vi MÅ ikke lære begge, språkene er såpass like at det er lett å lese noe som er på det andre språket

Ok, så hvis sidemål er såpass enkelt - hva er da problemet? Hvis det er så lett fra før av, hvordan er dette da med på å øke frafall i skolen?

 

2. Det er sikkert store deler av andre fag som er unødvendige. Gym, helt klart. Det å holde på å konstruere geometriske figurer i matte, eller vite navn på alle Øst-Europas hovedstader, tror jeg er nokså ubrukelig. Slikt kunne nok gjøres om til valgfag.

Jeg finner det ironisk at du mener at gym kan bli et valgfag når emnet tross alt handler om norske gutter i skolen. Det er kanskje det viktigste faget for mange gutter, og det bidrar absolutt til motivasjon. I gym lærer man ikke bare hvordan man skal kunne ta vare på kroppen sin, men også hvordan man skal samarbeide med andre for å løse problem. Det er heller ingenting som hindrer en i å bringe inn tverrfaglighet i gym, som for eksempel matematikk.

 

Det å kunne navnet på Øst-Europas hovedstader er ikke en del av læreplanen. Synsing trenger jeg ikke å kommentere.

 

Konstruering av geometriske figurer burde være selvsagt at det er viktig. Det å kunne gjenkjenne de ulike kriteriene til figurene er ikke å regne som nytteløs kunnskap. Ved å la elevene selv konstruere geometriske figurer, så får de praktisk erfaring med matematikken og hvordan de kan bruke det og hjelpemidlene (passer, linjal, gradskive). For eksempel så er 7. klassinger utrolig glade i å lage kunst med passer. Det burde ikke være nødvendig for meg å lage en avhandling om dette, så jeg lar være.

Lenke til kommentar

 

Det er slik at vi har to likestilte skriftsspråk i landet. Da må elever lære begge.

 

Hvis argumentet for å fjerne sidemål er at det er kjedelig, kan vi dra det videre. Jeg er helt sikker på at de fleste fag kan være med på å bidra til lavere motivasjon - avhengig av hvilken elev man snakker om. Hva hvis det er matematikk som fører til frafall i skolen? Skal det fjernes? Nei, for det er viktig. På samme måte som naturfag, samfunnsfag, RLE, kroppsøving, norsk osv.

 

1. Vi MÅ ikke lære begge, språkene er såpass like at det er lett å lese noe som er på det andre språket

 

2. Det er sikkert store deler av andre fag som er unødvendige. Gym, helt klart. Det å holde på å konstruere geometriske figurer i matte, eller vite navn på alle Øst-Europas hovedstader, tror jeg er nokså ubrukelig. Slikt kunne nok gjøres om til valgfag.

 

 

Skal det du personlig anser som ubrukelig bli valgfag? Gym og geometrisk konstruksjon er jo eksempler på ting som jeg vil tro mange skoletrøtte elever verdsetter, da det gir en praktisk tilnærming til skolen.

Lenke til kommentar

Skal det du personlig anser som ubrukelig bli valgfag? Gym og geometrisk konstruksjon er jo eksempler på ting som jeg vil tro mange skoletrøtte elever verdsetter, da det gir en praktisk tilnærming til skolen.

 

Skal? Nei, jeg kan ikke bestemme slikt. Har du noen gang virkelig trengt å vite hovedstaden på noen øst-europeiske land, uten mulighet til å slå det opp på fem sekunder? Kanskje hvis du er med i "vil du bli millionær" eller noe, neppe ellers. Altså unyttig kunnskap for deg. Samme går jeg ut i fra at det er for de fleste andre?

 

Nynorsk/sidemål tror jeg er blant de minst likte fagene, derfor fokuserte jeg på det.

 

Om mange skoletrøtte elever liker gym, så kan de ta det som valgfag.

Lenke til kommentar

Siden du snakker så høyt om hovedstedene i Øst-Europa, hva med å vise til hvor det står i læreplanen at elever skal kunne dette? Hvis du snakker om dette, så kan jeg like godt snakke om hvorfor løvetemming burde flyttes til å være et valgfag.

 

Definer gjerne unyttig kunnskap. Jeg visste ikke at noe slikt eksisterte.

Lenke til kommentar

 

Skal det du personlig anser som ubrukelig bli valgfag? Gym og geometrisk konstruksjon er jo eksempler på ting som jeg vil tro mange skoletrøtte elever verdsetter, da det gir en praktisk tilnærming til skolen.

 

Skal? Nei, jeg kan ikke bestemme slikt. Har du noen gang virkelig trengt å vite hovedstaden på noen øst-europeiske land, uten mulighet til å slå det opp på fem sekunder? Kanskje hvis du er med i "vil du bli millionær" eller noe, neppe ellers. Altså unyttig kunnskap for deg. Samme går jeg ut i fra at det er for de fleste andre?

 

Nynorsk/sidemål tror jeg er blant de minst likte fagene, derfor fokuserte jeg på det.

 

Om mange skoletrøtte elever liker gym, så kan de ta det som valgfag.

 

 

Ja, for nytteverdien av gym er jo uhyre selektiv..

Lenke til kommentar

Ok, så hvis sidemål er såpass enkelt - hva er da problemet? Hvis det er så lett fra før av, hvordan er dette da med på å øke frafall i skolen?

 

Jeg finner det ironisk at du mener at gym kan bli et valgfag når emnet tross alt handler om norske gutter i skolen. Det er kanskje det viktigste faget for mange gutter, og det bidrar absolutt til motivasjon. I gym lærer man ikke bare hvordan man skal kunne ta vare på kroppen sin, men også hvordan man skal samarbeide med andre for å løse problem. Det er heller ingenting som hindrer en i å bringe inn tverrfaglighet i gym, som for eksempel matematikk.

 

Det å kunne navnet på Øst-Europas hovedstader er ikke en del av læreplanen. Synsing trenger jeg ikke å kommentere.

 

Konstruering av geometriske figurer burde være selvsagt at det er viktig. Det å kunne gjenkjenne de ulike kriteriene til figurene er ikke å regne som nytteløs kunnskap. Ved å la elevene selv konstruere geometriske figurer, så får de praktisk erfaring med matematikken og hvordan de kan bruke det og hjelpemidlene (passer, linjal, gradskive). For eksempel så er 7. klassinger utrolig glade i å lage kunst med passer. Det burde ikke være nødvendig for meg å lage en avhandling om dette, så jeg lar være.

 

 

Nynorsk er greit å lese, men et helvete å skrive riktig - og, noe kan være drittkjedelig selv om det er lett.

 

Gutter kan bare ta gym som valgfag, ikke noe ironi her. Og gym handler ikke om å samarbeide om problemløsning (først og fremst), det handler om å lære og spille volleyball, ta couper-testen (stavet feil sikkert), og drive med dans og annet fjams. Hvis du vil ta vare på kroppen, så meld deg inn på et treningssenter, og finn en nettside om hvordan du skal trene for best resultater. Trenger ikke et helt obligatorisk fag til det.

 

Når jeg gikk på ungdomskolen, så måtte vi ta en test om alle Europas hovedstader, testresultat var en del av vår vurdering i geografi. Jeg aner ikke om det er slik ennå, men bruker det bare som eksempel siden det var slik når for meg.

 

I hvilke jobber/vanlige livssituasjoner må du kunne konstruere geometriske figurer?

Lenke til kommentar

Siden du snakker så høyt om hovedstedene i Øst-Europa, hva med å vise til hvor det står i læreplanen at elever skal kunne dette? Hvis du snakker om dette, så kan jeg like godt snakke om hvorfor løvetemming burde flyttes til å være et valgfag.

 

Definer gjerne unyttig kunnskap. Jeg visste ikke at noe slikt eksisterte.

 

Se post #48.

 

Jeg mener at desto mindre sannsynlighet for at den gjennomsnittlige elev noen gang vil få god bruk for det han lærer, dess mer unødvendig/unyttig er den kunnskapen, generelt sett.

Lenke til kommentar

 

Ja, for nytteverdien av gym er jo uhyre selektiv..

 

?

 

 

 

 

Skal det du personlig anser som ubrukelig bli valgfag? Gym og geometrisk konstruksjon er jo eksempler på ting som jeg vil tro mange skoletrøtte elever verdsetter, da det gir en praktisk tilnærming til skolen.

 

Skal? Nei, jeg kan ikke bestemme slikt. Har du noen gang virkelig trengt å vite hovedstaden på noen øst-europeiske land, uten mulighet til å slå det opp på fem sekunder? Kanskje hvis du er med i "vil du bli millionær" eller noe, neppe ellers. Altså unyttig kunnskap for deg. Samme går jeg ut i fra at det er for de fleste andre?

 

Nynorsk/sidemål tror jeg er blant de minst likte fagene, derfor fokuserte jeg på det.

 

Om mange skoletrøtte elever liker gym, så kan de ta det som valgfag.

 

 

Virker som argumentet ditt dreier seg om nytteverdi. That's all.
Lenke til kommentar

Du mener det logiske for meg å si er at gym burde fjernes som fag, siden det ikke har noen nytte etter skolen overhodet?

 

Hvis gym hjelper flere gutter med å fullføre skolen, så er det en grunn til å fortsette og ha det som fag.

 

Det er dine egne ord. Du virker til å mene at de fagene som anses unyttige (av deg?) skal være valgfag. Og herunder vil jo ikke gym falle, da det er et høyst nyttig fag med tanke på fysisk form, det som legger grunnlaget for alt annet vi foretar oss.

Lenke til kommentar

Nei, jeg er uenig i at gym er veldig nyttig. De som er interessert i å holde formen kan melde seg inn i et treningssenter og lese litt om riktig trening på nettet, eller lignende.

 

Så igjen er vi tilbake til at skolen skal tilrettelegges i forhold til dine personlige preferanser og meninger.

Lenke til kommentar

Skulle jeg mene at skolen skulle være annerledes enn slik jeg mener den skulle være? Hæ.

 

Nei, din personlige mening er nå din personlige mening, og den skal du for all del ha. Men du mener at skolen skal tilrettelegges i forhold til den meningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...