Rankiz Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Kan dere ikke bare skrive under på en kontrakt der hun gir deg like stort samværsansvar for sønnen som henne? Endret 6. mars 2015 av Rankiz Lenke til kommentar
Huffe Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) EDIT: Wops, ser det kom mange utfyllende svar før meg.... Første spørsmål blir altså: Får banken melding når andre tar pant i boligen? Får min bror beskjed om dette? Blir betalingsanmerkninger helt borte, eller vil banker alltid kunne se at jeg har vært i gjennom dette? Hva med lønnstrekk, har min arbeidsgiver fått vite dette? ( ikke blitt trekt noe så langt) Får jeg noe på politiets rulleblad ettersom dette har vært hos dem? Vil jeg få problemer med fremtidige arbeidsgivere? Er fremtiden min ødelagt av henne? Og er et gjeldsbrev en god forsikring for å få igjen alt hun har lånt? Rammer det sønnen om jeg skulle velge å anmelde henne? For å svare på spørsmålene: - Banken får ikke vite noe så lenge de ikke aktivt sjekker opp i det. Som hvis du søker lån eller noe. Ordner du opp og heftelsen slettes vil det ikke kunne synes i ettertid. - Jeg vil tro alle hjemmelshavere av eiendommen får vite det. Rart han ikke allerede har fått brev, men jeg er jaggu ikke sikker. - Betalingsanmerkningene vil bli helt borte, men de bankene eller kredittkortselskapene som du har hatt en missligholdssak på deg som følge av sviket vil ha dette i historikken. Normalt får du en frisk start etter en karantenetid på 1-3 å med mindre det har vært store beløp hvor banken har måtte føre tap på utlånet til deg. - Lønningskontoret eller de(n) som håndterer lønnsutbetalingen vil få vite om det. Noen må registrere det på deg. Men sjefen din vil ikke få dette opplyst og har heller ikke innsyn i lønnslippen din. - Du får det hvertfall ikke på rullebladet som en kriminell handling. Vil hvertfall anta at det ligger som en historikk på deg i etterkant uten at dette vil bli brukt til noe som fører til ulempe. - Så lenge du har ordnet opp vil ingen fremtidige arbeidsgivere få vite noe. - Fremtiden din er absolutt ikke ødelagt og vil være så godt som glemt kort tid etter at alt er ordnet opp. Kun selskapene som har stått for gjelden som mest sannsynlig ikke vil finne deg kredittverdig på en stund. Hvis du ønsker å melde dette som identitestyveri for å bli "frikjent" må du dessverre politianmelde samboeren din. Spør du meg, så er det ikke verdt det. - Et gjeldsbrev er greit å ha for å nedfeste på papiret at hun faktisk skylder deg penger. Men verdien på det kan diskuteres. Du kan bruke det i mot henne hvis hun skulle nekte å betale ved drive inkasso mot henne eventuelt gå til søksmål. Men spørs om du kommer til å gjøre det noen gang. - Er litt usikker på hva du mener med rammer sønnen hvis du anmelder henne. Jeg kjenner ikke til hvorvidt og i hvilken grad man blir straffeforfulgt, men rammer i såfall sønnen indirekte ut i fra konsekvensene av dette. Du har full rett til å være sint på henne, men var jeg i dine sko ville jeg tatt det litt mer piano for min egen del. Endret 6. mars 2015 av Huffe Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Takk for utfyllende svar krikkert. Å melde fra til fylkesmannen blir ikke aktuelt, jeg er ikke bekymret for sønnen, hun setter han høyere enn alt. Når det gjelder årsaken til dette ligger det vel på at hennes mor styrer økonomien hennes, ettersom hun har vært ute å kjøre tidligere. Ergo, mor gir ikke nok lommepenger, da tar vi av samboeren. Jeg kunne selvsagt kontaktet hennes mor, men det vil være det samme som å gå ut av forholdet. Jeg kommer kun til å gjøre det om hun gjør noe mer, eventuelt om hun går ut av forholdet uten å betale meg tilbake gjelden sin.. Når årsaken er "har for lite penger", så blir det vanskelig. Det som må gjøres er å arbeide med å redusere forventningsnivået til egen materiell standard, og det er veldig vanskelig i en husholdning der én person har vesentlig mer disponibel inntekt enn den andre. Generelt sett ville jeg ikke løst problemet ved å gi henne mer penger mellom hendene. Det vil mest sannsynlig føre til at hun øker forventningsnivået i takt med den nye summen penger, ikke til at hun innretter seg. Mitt forslag til løsning er å se på hva hun kjøper, og så se på hvordan hun kan klare seg uten det, eventuelt hvordan det kan erstattes med billigere løsninger. Kan dere ikke bare skrive under på en kontrakt der hun gir deg like stort samværsansvar for sønnen som henne? En slik kontrakt er ikke håndhevbar for domstolene. 1 Lenke til kommentar
total Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Bør jeg gå fra henne, og da miste både henne og sønnen? Bør jeg bli, og aldri kunne stole på henne økonomisk sett? ( i alle fall ikke på svært lenge) Og er et gjeldsbrev en god forsikring for å få igjen alt hun har lånt? Rammer det sønnen om jeg skulle velge å anmelde henne? Når det kommer til disse spørsmålene, vil jeg anbefale at du raskest mulig tar kontakt med nærmeste familievernkontor. Dette er en gratis tjeneste fra det offentlige for å mekle, og bistå i situasjoner som dette. Situasjonen du beskriver framstår såpass alvorlig at jeg vil anta at dere kan komme til relativt raskt. Håper du finner utav situasjonen uansett løsning. Lykke til. Lenke til kommentar
Safiren Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Kvitt deg med dama. Er ikke no å ta vare på etter et sånt tillitsbrudd. Det er noe av det groveste en samboer kan gjørre. Lykke til! Stikk før det er forseint! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå