Gå til innhold

Sårene hennes gror når du ser på plakaten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det greit at de har lagt til en ansiktsgjenkjenningsfunksjon på reklameskjermene rundt i byen?
Hvor mye lengre må man eventuelt strekke det før det ikke lengre er greit?

 

Jeg vil tro det for eksempel ikke var greit dersom du gikk forbi en reklameskjerm og så ble publisert på en liste over folk som ikke bryr seg om kampen mot kvinnemishandling.

 

Er det greit om alle som gikk forbi fikk en epost/sms med "så du reklameskjermen vår?"?

 

Er det greit om damen på en mindre reklameskjerm snudde seg mot meg og spurte "tommyb, bryr du deg ikke om kvinner som blir mishandlet?"

 

Eller er det greit om en reklameskjerm fortalte meg at hvis jeg stikker innom Jack & Jones, har de fått en t-skjorte i fargen jeg liker?

 

Hvor går grensen for hva som er greit?

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det greit at de har lagt til en ansiktsgjenkjenningsfunksjon på reklameskjermene rundt i byen?

Hvor mye lengre må man eventuelt strekke det før det ikke lengre er greit?

 

Jeg vil tro det for eksempel ikke var greit dersom du gikk forbi en reklameskjerm og så ble publisert på en liste over folk som ikke bryr seg om kampen mot kvinnemishandling.

 

Er det greit om alle som gikk forbi fikk en epost/sms med "så du reklameskjermen vår?"?

 

Er det greit om damen på en mindre reklameskjerm snudde seg mot meg og spurte "tommyb, bryr du deg ikke om kvinner som blir mishandlet?"

 

Eller er det greit om en reklameskjerm fortalte meg at hvis jeg stikker innom Jack & Jones, har de fått en t-skjorte i fargen jeg liker?

 

Hvor går grensen for hva som er greit?

Er det ansiktgjenkjenning nødvendig eller til stede? Fikk i alle fall ikke det med meg.

 

Trengs vel knapt en sensor som registrerer f.eks om et objekt står stille at det kan påvirke animasjonen?

Det ville ikke vært spesielt stort, og like moralsk grensesprengende som et klistremerke som endrer seg etter vinkelen du ser det fra.

 

Om det registrerte at et ansikt står stille og ser på det, dvs. faktisk leser budskapet, så er det ganske langt unna det motsatte, altså at reklamen skal "plage deg" helt til du ser på den, slik eksemplene er. Ja, det er vel det stikk motsatte. Ja, det blir ikke noe annet enn bedre reklame. Og for alle andre, bare en vanlig plakat.

 

Jeg vet at jeg setter pris på reklame som er rettet mot meg, og ikke alt mulig annet søppel. Og de fleste er vant til det på nettet. At du går forbi og ikke bryr deg om plakaten er vel en slik indikasjon på at man ikke bryr seg(nok).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Er det greit at de har lagt til en ansiktsgjenkjenningsfunksjon på reklameskjermene rundt i byen?

Hvor mye lengre må man eventuelt strekke det før det ikke lengre er greit?

 

 

Minority Report :wee:

 

 

[after having his eyes replaced to fool retinal scanners]

GAP Sign: Hello Mr. Yakamoto and welcome back to the GAP!

John Anderton: *Mr. Yakamoto?*

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det greit at de har lagt til en ansiktsgjenkjenningsfunksjon på reklameskjermene rundt i byen?

Hvor mye lengre må man eventuelt strekke det før det ikke lengre er greit?

 

Tror nok ikke denne registrerer hvem som ser på, den kjenner nok bare igjen hvordan et ansikt som ser på plakaten ser ut. Du overdriver litt her synes jeg.

 

Jeg liker å overdrive jeg også, ganske ofte eller kanskje altfor ofte :p +1 til deg

Lenke til kommentar
Er det ansiktgjenkjenning nødvendig eller til stede? Fikk i alle fall ikke det med meg.

Trengs vel knapt en sensor som registrerer f.eks om et objekt står stille at det kan påvirke animasjonen?

Det ville ikke vært spesielt stort, og like moralsk grensesprengende som et klistremerke som endrer seg etter vinkelen du ser det fra.

 

Om det registrerte at et ansikt står stille og ser på det, dvs. faktisk leser budskapet, så er det ganske langt unna det motsatte, altså at reklamen skal "plage deg" helt til du ser på den, slik eksemplene er. Ja, det er vel det stikk motsatte. Ja, det blir ikke noe annet enn bedre reklame. Og for alle andre, bare en vanlig plakat.

Jeg vet at jeg setter pris på reklame som er rettet mot meg, og ikke alt mulig annet søppel. Og de fleste er vant til det på nettet. At du går forbi og ikke bryr deg om plakaten er vel en slik indikasjon på at man ikke bryr seg(nok).

 

 

 

Nå var det dette ordet som ble brukt i artikkelen, ansiktsgjenkjenningsteknologi. Regner med det er gjennkjenning av at det er ansikter her, og at det blir et ganske langt steg videre før man (reklamebransjen) forsøker kjenne igjen individer (og Facebook tilbyr et API for identifisering).

 

 

Tror nok ikke denne registrerer hvem som ser på, den kjenner nok bare igjen hvordan et ansikt som ser på plakaten ser ut. Du overdriver litt her synes jeg.

Jeg liker å overdrive jeg også, ganske ofte eller kanskje altfor ofte :p +1 til deg

 

 

Nja, jeg så videre og lurte på hva folk er komfortable med. Jeg har ikke noe i mot tilpassede reklamer, men f.eks. logging av bevegelsesmønster blir noe helt annet.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Er det greit at de har lagt til en ansiktsgjenkjenningsfunksjon på reklameskjermene rundt i byen?

Hvor mye lengre må man eventuelt strekke det før det ikke lengre er greit?

 

Jeg vil tro det for eksempel ikke var greit dersom du gikk forbi en reklameskjerm og så ble publisert på en liste over folk som ikke bryr seg om kampen mot kvinnemishandling.

 

Er det greit om alle som gikk forbi fikk en epost/sms med "så du reklameskjermen vår?"?

 

Er det greit om damen på en mindre reklameskjerm snudde seg mot meg og spurte "tommyb, bryr du deg ikke om kvinner som blir mishandlet?"

 

Eller er det greit om en reklameskjerm fortalte meg at hvis jeg stikker innom Jack & Jones, har de fått en t-skjorte i fargen jeg liker?

 

Hvor går grensen for hva som er greit?

 

Svaret er enkelt, så langt som de vil gå, så lenge man kan sende all data og output fra oppsettet til /dev/null for permanent "lagring" :D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

London er allerede stappet fullt av CCTV, så en reklame fra eller til utgjør vel minimalt med forskjell hva privatliv angår.

 

Syns det var kul gimmick, bare synd det ikke fungerte.

 

Gimmicken fungerte på den måten at man snakker om det, og det at ikke nok folk så på den understreker på en måte bare poenget med kampanjen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...