Gå til innhold

Ikke gå glipp av den største solformørkelsen på 60 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arghh.. Det ser ut som det blir helt overskyet her og ca 8 timer kjøring til nærmeste sted med delvis skyet. For høyt skydekke til at jeg kan stikke på en fjelltopp. Jeg får håpe det kommer glidende noen hull i skydekket så jeg i hvert fall får noen glimt.

Den totale måneformørkelsen 4. April blir bare synlig fra andre siden av jorda. :(

Neste lignende astronomiske hendelse skjer ikke før måneformørkelsen natt/morgen 28. september kl 03.07 - 06.27. Det kan bli fine bilder ettersom det er nært månenedgangen kl 06.59.

De som er interessert i å se en ørliten svart prikk har også merkurpassasjen 9. mai 2016 kl 13.12 - 20.42.

Solformørkelser må man enten vente lenge på eller reise langt for å se.

Lenke til kommentar

Yupp, skuffende at moder jord forpurrer utsikten her i sør Norge! Men man får ikke gjort noe med det, man får da heller ta til takke med bilder og video fra andre steder som legges ut på nett. Men krysser fingre for at det blir ett lite glippe eller lysning i skylaget her i Oslo slik at man får sett noe. Har med meg solformørkelsesbriller på jobb, så bare å krysse fingre og håpe på det beste.

Lenke til kommentar

Til dere som har været i orden men mangler solformørkelsesbriller og filter til kameraet. Her viser solforsker Pål Brekke hvordan man lager en pappeske der man projiserer lyset og observerer sola indirekte:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Sol klarte å trenge litt igjennom skydekket her, selv om det var skyer så fikk man sett litt av den her i Oslo. Så ikke så ille sett i forhold til prognoser om tett skylag. :)

Jepp - faktisk var skydekket akkurat passe tykt, slik at jeg trengte ikke å bruke noe spesielll beskyttelse :)

Lenke til kommentar

Utrolig, men her i Tromsø har det vært klarvær mot alle odds. En stor blå flekk akkurat over byen, ellers tykt med skyer snøbyger i distriktet rundt.

Jeg fikk en flott observasjon selv om det gikk litt skeis med tidsplan og kamera. Fikk aldri teleobjektivet skikkelig i fokus så det ble bare tull. Solformørkelsesbriller og teleskop med filter ga flott observasjon. Også fikk jeg satt i gang en skole og en barnehage i morges med å lage projeksjons-pappesker. Edit: Også har jeg fortsatt et videokamera på timelaps-opptak for å se mørket komme "unaturlig" når sola er høyt på himmelen. Er spent på om det blir bra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg fikk en flott observasjon selv om det gikk litt skeis med tidsplan og kamera.

Men, hva tror du Gud egentlig mente med denne formørkelsen?

(Det var vel ennå noen timer før vi får svaret på om den nord-amerikanske sivilisasjon (as we know it) overlevde.)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...