V. Haugen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Du får orkesterplass til begivenheten i Norge.Ikke gå glipp av den største solformørkelsen på 60 år Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Eller så kan du se gjennom en farget ølflaske ^^ Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 7. mars 2015 Del Skrevet 7. mars 2015 Håper på klarvær den 20. da! Har vel kun sett ca 75% okkultasjon personlig så jeg gleder meg veldig. Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Skal huske å ta med en liten lengde svart-plast fra jobben, disse er geniale for å se solformørkelser :-) 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Eller så kan du se gjennom en farget ølflaske ^^ .. hvis du vil ødelegge synet for å spare 45 kroner.. 5 Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 8. mars 2015 Del Skrevet 8. mars 2015 Eller så kan du se gjennom en farget ølflaske ^^ .. hvis du vil ødelegge synet for å spare 45 kroner.. 45 kroner spart er 45 kroner tjent! 7 Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 9. mars 2015 Del Skrevet 9. mars 2015 Protip: 3D-briller. Fra spøk til revolver, et tjukt skydekke fungerer også nydelig. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 Hvor mørkt glass bør jeg bruke foran en 300mm f/2.8? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2015 Del Skrevet 10. mars 2015 (endret) Minst 10 trinn i følge Trondster, hvis du planlegger å bruke laveste ISO og minste blender. Selv satser jeg på dette som er spesielt beregnet på hobbyteleskoper og slipper gjennom 1/100 000 av lyset. Eller sagt på en annen måte 16,7 trinn. Det går an å teste litt ut på forhånd hva som kreves for å se detaljer på sola. Ellers så kan det være kult med landskapsbilder som viser skyggen, himmelfargen og hvordan folk reagerer kikker med briller osv. Endret 10. mars 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 11. mars 2015 Del Skrevet 11. mars 2015 Baader-filter har jeg på teleskopet hjemme, good shit. Om noen er i tvil om hvilket utstyr de skal bruke så ta kontakt med en lokalforening i Norsk Astronomisk Selskap nær der du er. Disse folkene er lidenskapelig interessert i all observasjon som foregår både natt og dag, og om du mangler noen å observere med i nærheten så kan man fort få tips fra noen på lista som du finner her: http://www.nas-veven.no/wp/?page_id=80 Tipper en del av de befinner seg på Svalbard el langt til havs vest for oss den 20. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Bruk de 45 kronene på et par CE-godkjente briller a, folkens. Hjemmesnekret vissvass vil kunne gi en illusjon av sikkerhet, men det er ikke nok at det synlige lyset virker dempet. Netthinnen har ikke smertereseptorer, og kan derfor brennes uten at du merker det der og da. Så dropp den fargede ølflasken. Dropp sort plast. Dropp å hoppe på ett bein mens du kikker gjennom et kaffefilter, selv om det var en fyr på bussen som sa at det pleier å funke. Bare kjøp de jævla brillene. Synet ditt er verdt 45 kroner. 4 Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Briller ligger klare i fotobagen. ND-filter og bedre tele skal lånes. Adapter for å benytte disse sammen ligger og venter på meg i fotosjappa. Nå er det bare å krysse fingrene for at hele seansen ikke blir spolert av dårlig vær... Lenke til kommentar
NoThanksVG Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Ellers kan man jo mekke seg en pinhole projektor :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. mars 2015 Del Skrevet 16. mars 2015 Ellers kan man jo mekke seg en pinhole projektor :-) Jepp, det er utrolig enkelt også. Alt du trenger er en pappeske, et ark og et stykke aluminiumsfolie. 1. Klipp hull til to øyne og ett hull til sola på samme kortside av eska, helst >20 cm fra hverandre. 2. Lim et hvitt ark på bakveggen inni eska. 3. Lag et lite hull i alumimiumsfolien med en nål og lim det over solhullet i pappeska. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 I følge yr, så ser det mørkt utpå min del av landet (Bærum). Det er meldt regn ... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 "Totale solformørkelser er enestående opplevelser for alle sansene" Ok, da smaker den sikkert godt den formørkelsen. Er den fritert? 5 Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 17. mars 2015 Del Skrevet 17. mars 2015 "Totale solformørkelser er enestående opplevelser for alle sansene" Ok, da smaker den sikkert godt den formørkelsen. Er den fritert? Om du dropper en syrelapp en time før formørkelsen starter så kan du muligens smake solformørkelsen. http://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia 1 Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Prøver å komme på hvilke sanser som nyter godt av opplevelsen bortsett fra syn. Smak, hørsel, lukt, føle, trykk, temperatur, smerte...? Nei? Er solen høyt nok på himmelen er kanskje stillingssansen og balansesansen påvirket, men enestående er kanskje å dra det litt langt... Lenke til kommentar
awesome87 Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Prøver å komme på hvilke sanser som nyter godt av opplevelsen bortsett fra syn. Smak, hørsel, lukt, føle, trykk, temperatur, smerte...? Nei? Er solen høyt nok på himmelen er kanskje stillingssansen og balansesansen påvirket, men enestående er kanskje å dra det litt langt... Det smerter i hvertfall litt at det blir overskya... Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 18. mars 2015 Del Skrevet 18. mars 2015 Prøver å komme på hvilke sanser som nyter godt av opplevelsen bortsett fra syn. Smak, hørsel, lukt, føle, trykk, temperatur, smerte...? Nei? Er solen høyt nok på himmelen er kanskje stillingssansen og balansesansen påvirket, men enestående er kanskje å dra det litt langt... Det smerter i hvertfall litt at det blir overskya... Det er sant. Jeg har ordnet alt jeg trenger for å prøve med på bildetaking, og ser det mest sannsynlig er forgjeves. Gratis var det heller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg