Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blokkere Lan for Mac adresser

Anbefalte innlegg

Finnes det en router som kan blokkere Lan utgangene for enkelte Mac adresser?

Jeg har i dag 2 routere, hvor den ene mater guttungen med internett til forskjellige tider på døgnet, den er sperret hele natten, men nå i det siste har han funnet ut at han kan ta den bærbare med seg i kjellerstua å kople fra Lan kabelen til tv'n å sette den i sin pc.

Det er ikke så fornuftig at han lurer seg til å sitte på internett når han skal på skolen dagen etter, jeg sjekker loggen på routeren sånn nå og da og ene dagen hadde han vært innpå til 5 om morgenen.

Alternativet blir å sperre hele internett for han, men jeg tror ikke det er en løsning.

Så det jeg ser etter er en router hvor man kan sperre lan tilgang via Mac adresser eller noe, det kan gjerne være en business router men helst ikke i 100 000 kr klassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du hindrer Mac adresser finner han nok sikkert fort ut at han kan endre den (eller kopiere TV'en sin) før han kobler til. Så og si alle bærbare har mulighet til å endre mac adressen i software.

Så du må nok finne på noe bedre. Skal TV'en også være av internet i samme tid?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du kan prøve å sperre for MAC på LAN-nettverkskortet i PCen, i dag sperrer du trolig for det trådløse nettverkskortet, som har en annen MAC enn LAN-kortet.

Alternativt kan du lage en regel som sperrer for ALLE MAC om natten, og definere kun de du vil ha åpne. Da har du bedre kontroll.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å sperre for MAC på LAN-nettverkskortet i PCen, i dag sperrer du trolig for det trådløse nettverkskortet, som har en annen MAC enn LAN-kortet.

Alternativt kan du lage en regel som sperrer for ALLE MAC om natten, og definere kun de du vil ha åpne. Da har du bedre kontroll.

Helt til guttungen kopierer MAC adressen til TVen...

Lenke til kommentar

Om du hindrer Mac adresser finner han nok sikkert fort ut at han kan endre den (eller kopiere TV'en sin) før han kobler til. Så og si alle bærbare har mulighet til å endre mac adressen i software.

Tja, det tar nok litt tid før han finner ut av det, om han gjør det. En grei nok ide, men selvsagt bør TS snakke til sønnen. Men, det for være opp til TS.

Jeg er usikker på alle alternativer, men DD-WRT, eller tilsvarende, som kan innstalleres på mange forskjellige routere støtter sperring av MAC-addresser. Dersom det skal sperres anbefaler jeg at man whitelister de addressene man vil skal slippe til, og og ikke blacklister de man ikke vil skal slippe til.

Lenke til kommentar

Tja, det tar nok litt tid før han finner ut av det, om han gjør det. En grei nok ide, men selvsagt bør TS snakke til sønnen. Men, det for være opp til TS.

Jeg er usikker på alle alternativer, men DD-WRT, eller tilsvarende, som kan innstalleres på mange forskjellige routere støtter sperring av MAC-addresser. Dersom det skal sperres anbefaler jeg at man whitelister de addressene man vil skal slippe til, og og ikke blacklister de man ikke vil skal slippe til.

Så og si alle routere i dag har mulighet for å filtrere på mac adresse.

Er vel kanskje verdt et forsøk, kanskje det er alt som skal til :)

Lenke til kommentar

Ok, takker for mange forslag her, han er en liten luring ja, han har funnet ut for lenge siden hvordan han skal forandre Ip adresse på sine enheter, han har heldigvis ikke funnet ut av Mac adresse ennda og ja jeg vet at man kan forandre den også :)

Ruteren han kopler seg til er en Asus RT-AC66U, kan jeg bruke manuell tilordning for Ip rundt DHCP listen? denne innstillingen ligger under LAN-DHCP Server, så om jeg aktiverer denne så får vel kun de Ipadressene som jeg legger til manuellt adgang via lan, da spiller det vel ingen rolle om jeg ikke bruker Mac adresse, eneste er jo om han skulle finne ut av dette (Lite tvilsomtI) og kopierer ipadressen til en av tv'ene i huset.

Lenke til kommentar

Det du snakker om, TS, høres litt ut som en blanding av forskjellgie ting. Dersom DHCP-serveren skal sette fast IP til klienter så må den knyttes opp mot en MAC-addresse. Du kan også velge slik at kun godkjente IP-MAC par får lov til å koble seg opp, men det er strengt tatt ikke så forskjellig fra å kun whiteliste noen MAC-addresser.

Jeg tror kanskje det lureste er å sette det opp slik at routeren som han kobler seg oppimot sin MAC-addresse er sperret på nattestid. Da må han koble seg til den adnre routeren for å få det samme til, og kanskje den står på et mer ugunstig sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...