Gå til innhold

[Løst] Recovery: Hente ut filer fra HDD uten filsystem

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp byttet laptop/workstation. Jeg tok da ut begge drev fra gammel maskin (en 840 Pro SSD og en Toshiba HDD). Jeg satte inn SSD i ny maskin og installerte OS. Etterpå satte jeg inn HDD.

Denne HDD kommer opp uten filsystem (merket RAW i disk management). Jeg har forsøkt å sette HDD tilbake i den gamle maskinen, og har der bootet på en Linux Live CD (systemrescuecd-x86-4.5.1) og kjørt GParted på HDD men har forløpig ikke klart å hente noe fornuftig ut av HDD. Jeg kan "se" drevet, men jeg må formatere den for å fikse problemene med den. Dette ønsker jeg selvsagt ikke.

Jeg lurer på om feilen som har skjedd her er:

I den gamle maskinen var sata mode satt til Raid. I den nye er det ACHI. OS var ikke installert på HDD! Denne var kun brukt til backup av dokumenter.

Er all informasjon på denne tapt, eller er det noen som har noen gode recovery funksjoner til meg?

Driver nå å kjører GetDataBack i bakgrunnen her, håper denne finer noe ...

Tips tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GetDataBack brukte 2 timer på å finne ut at det manglet filsystem. He he ubrukelig.

Kjører R-Studio nå og det virker veldig lovende!

Blir å prøve forslaget ditt etterpå hvis dette ikke fungerer.

Syntes det er rart at filsystemet bare forsvant på denne måten.

Lenke til kommentar

Harddisken har det fint den - og jeg kan fint få drevet til å fungere igjen. Det er ikke det som er problemet - jeg syntes bare det er rart at filsystemet forsvinner på den måten. Alle filene ligger der, jeg må bare få dem ut. Rescue fungerer, jeg er bare ikke spesialist på det.

Lenke til kommentar

Hvis harddisken hadde hatt det "fint", så hadde du for lengst hatt tilgang til filene dine.

Harddisker kan feile på så mange måter, men i ditt tilfelle kan det dreie seg om at partisjonstabellen har blitt korrupt av en eller annen grunn, og da snakker vi om at det magnetiske signalet som er "preget" inn i disken plater ikke lenger gir noen mening når disken forsøker å lese det tilbake. Når partisjonstabellen ikke lenger fungerer, så vet ikke PC'en hvordan den skal finne igjen mapper og filer.

Hårek gir alltid gode råd. (You're welcome.)

Jeg har hatt hell med Active@ File Recovery Pro en gang da jeg var i samme situasjon som deg.

Etter den gang har jeg kjørt automatisk, kontinuerlig backup av det jeg ikke vil miste, og da er det bare å kassere disker som "dør". Tid spart.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

GetDataBack kjørte gjennom en 2 timers sekvens bare for å rapportere tilbake at den ikke fant noe filsystem (ntfs). Den kunne ikke gjøre noe virket det som.

Skal jeg formatere drevet for å gi det et filsystem?

Kan gjerne betale for brukbar software ja, gjør det en del jeg.

Lenke til kommentar

Det er mft records og fil index programmer skal finne og linke sammen til blocks hvor filers data ligger og getdataback hadde nok gått over til den modusen, eller du kunne startet det der selv mener jeg å huske.

Formattere på nytt som skriver over alle blokker gjør jo recovery umulig annet enn på ibas nivå.

Du skal ikke skrive «noen ting» til en hdd du skal gjøre recovery på, helst skal du ta et dd image av den og jobbe med klonen .

At disken er raw eller uten igjennkjennbart filsystem betyr ingenting for programmer som ontrack ,getdataback og tilsvarende. Men det hjelper på analyse tiden ved at du forteller visse kjente parametere til programmet om filsystem start blokk på partisjoner etc.

Recovery på tb store disker kan du sikkert godt være nødt å vente mange timer på føre det ligger strukturer og filliste klar.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du skrev jo at disken sto i ett raid.

Så kobler du den til på en annen maskin uten disken(e) den stod sammen med i raid og prøver å få ut filer.

Du forstår at den hadde felles filsystem sammen med de andre diskene i raidet. Å få ut filer no kan du bare glemme. Det eneste du kan håpe fungerer er å sette den tilbake der den sto før, sammen med de sammen diskene og håpe på at raidet ikkje har blitt ødelagt.

Lenke til kommentar

At disken er raw eller uten igjennkjennbart filsystem betyr ingenting for programmer som ontrack ,getdataback og tilsvarende. Men det hjelper på analyse tiden ved at du forteller visse kjente parametere til programmet om filsystem start blokk på partisjoner etc.

ontrack easy recovery finner et god del med sin "formatted media recovery"

http://blog.krollontrack.co.uk/top-tips/recover-data-hard-drive-saying-needs-formatting-using-ontrack-easyrecovery/?utm_source=Eloqua&utm_medium=Email&utm_campaign=OER-trial-download

Men mappene og filene har jeg ingen kjennskap til - det ser helt "gresk" ut.

Er dette normalt? Og er det noe sjans for at hvis jeg prøver å lagre dette til en annen harddisk, så bygges filene opp?

Eller er det slik at "what you see is what you get" etter selve analysen/scan'et ?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det du ser er normalt det du får restoret til et alternativt drive .

Hva "du mener" med greske navn kan jeg ikke uttale meg om. Men det er normalt at navn autogenereres av programmet hvis disken ikke gir full recovery av fil index og master file table. Filnavn og mappenavn lagres ikke i noen av blokkene hvor data lagres .

Lenke til kommentar

Hmm ... Folk må lære seg å lese.

Det du ser er normalt det du får restoret til et alternativt drive .
Hva "du mener" med greske navn kan jeg ikke uttale meg om. Men det er normalt at navn autogenereres av programmet hvis disken ikke gir full recovery av fil index og master file table. Filnavn og mappenavn lagres ikke i noen av blokkene hvor data lagres .

Jeg skal poste et bilde av det jeg ser. Så går vi fra der

Hadde vært kult hvis det fungerte - men det betyr ingenting om det ikke gjør det.

Og til alle som spør lure spørsmål, og kommenterer backup. Hei til dere også :) Jeg har selvsagt backup.

Tråden handler om jeg kan få ut data fra en HDD som har tatt en eller annen form for skade og mistet filsystemet. Det er ikke skrevet noe til drevet etter dette skjedde. Skaden har oppstått når drevet har ligget på en kontorpult i omtrent 16h, i mellom reinstall av et OS på en helt separat SSD. Sånn da var det forklart :) (??)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har hatt hell med å hente ut filer for en venn av meg.. Fra en harddisk som dukket opp som uformatert, dette var en 1TB disk, med kun en NTFS partisjon.

Plutselig en dag, begynte Windows å mase om at den ikke var formatert..

Bootet opp med ultimate boot cd, valgte Gparted, så brukte jeg "TestDisk", som etter en analyse, klarte å se alle mapper og filer på disken, med riktig struktur :)

Men fant aldri ut hvordan jeg kunne bygge opp igjen partisjonstabellen.. men brukte ikke mye tid på å finne det ut heller..

Valgte heller bruke TestDisk til å kopiere aller filer over på en annen disk, for så å formatere den første, og legge dem tilbake.

Tror alle filer overlevde.

Verdt et forsøk, og koster deg ikke annet enn tid :)

Lenke til kommentar

Det står at folders er fra en tidligere exFAT partisjon og orphaned/lost fra seneste filliste.

Husk at recovery program også gjerne finner spor fra tidligere partisjoneringer/formateringer enn den forrige dersom disse datablokkene ikke er overskrevet enda av forrige oppsett bruk.

Det er ikke gjenopprettet noen direktory struktur.

Ontrack ser jeg har oppretter folders basert på filtyper/extensions.

Det er f.eks gjenopprettet 71 jpeg bilder.

Eks hvordan jeg kan tolke de kinesiske mappenavn /filnavn.

A)

i 2012-2013 brukt som exFAT

Blocks 1024-40000.

B)

2014 slettet partisjoner og formatert til nifs

2014-2015 brukt som lagring med oppsatt til NTFS.

Blocks 1024-40000

Ontrack recovery kjøres 2015

Finner remains av filer/mapper fra situasjon a) i lba block med exFAT filpartisjon striktur enda ikke overdrevne fra situasjon B) og klarer ikke bygge fil /mappe liste da denne er tapt/lost (kinesiske tegn) Orphaned i ordets betydning betyr ingen parent folders å ligge under.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg mente jo at dette disken ikke har vært brukt til noe tidligere... Men dette er en leasingmaskin så ikke godt å si. Det er en lang historikk bak denne maskinen (skikkelig mandagsmaskin ..).

Testdisk finner ingen partisjoner, så klarer ikke kopiere noe med det programmet.

Jeg tror jeg dropper å kjøpe en 1. års lisens på ontrack bare for å prøve å lagre noe av det vi ser i post#18 (Tror du jeg hadde fått ut noe fornuftig?) Leverer disken til en aldri så liten magiker på jobb, kanskje han kan få ut noe og der har vi allerede lisenser.

Melder tilbake hvordan det gikk.

Det er ingenting her som ikke kan erstattes - Jeg syntes bare det er så enormt tilfeldig at dette skjedde akkurat nå. Shit happens i guess.

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...