Gå til innhold

Bør jeg ha kredittkort? Hvilken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med min beskjedne erfaring med slikt er det vanlig. Hvert fall om du skal ha en kredittramme av litt størrelse. Da jeg søkte om 365-kortet la jeg ved to lønnslipper, men jeg redigerte bort sensitiv informasjon. DET har ikke de noe med. Det viktige er at de ser en sum og ditt navn.

Lenke til kommentar

Med min beskjedne erfaring med slikt er det vanlig. Hvert fall om du skal ha en kredittramme av litt størrelse. Da jeg søkte om 365-kortet la jeg ved to lønnslipper, men jeg redigerte bort sensitiv informasjon. DET har ikke de noe med. Det viktige er at de ser en sum og ditt navn.

Takk! Jeg skal gjøre det samme.

Noen som har svaret på følgende?

Kredittgrense er på 10 000. Jeg ønsker å betale for en reise som koster 25 000. Jeg overfører derfor 15 000 fra min brukskonto til kredittkortet. Da har jeg nok i kredittkortet til å betale for hele reisen. Så er spørsmålet: får jeg reiseforsikring med kortet? Kravet er at minst 50% av reisens totale sum skal være betalt med kortet - og det er den jo, men så hadde jeg jo et innskudd til kredittkortet på 15 000 fra min egen konto?

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål, siden Trykkblyanten sveiper innom temaet:

Kan man overføre hvor mye man vil fra brukskonto til et kredittkort? F eks hvis man er lei av bankkortets gebyrer så kan man overføre så mye man har tenkt å bruke den aktuelle måneden til kredittkortet og bruke det som om det var et bankkort?

Beklager om spørsmålet var off-topic.

Lenke til kommentar

Kan man overføre hvor mye man vil fra brukskonto til et kredittkort? F eks hvis man er lei av bankkortets gebyrer så kan man overføre så mye man har tenkt å bruke den aktuelle måneden til kredittkortet og bruke det som om det var et bankkort?

Ja, dette er det ingenting i veien for. Det eneste problemet (hvert fall som jeg kan se for meg) er at ikke alle steder godtar kredittkort. F. eks om en butikk bare støtter BankAxept og ditt kredittkort ikke har dette vil du ikke få betalt med det.

Lenke til kommentar

Ja, dette er det ingenting i veien for. Det eneste problemet (hvert fall som jeg kan se for meg) er at ikke alle steder godtar kredittkort. F. eks om en butikk bare støtter BankAxept og ditt kredittkort ikke har dette vil du ikke få betalt med det.

Takk for svar.

De aller fleste butikker i dag godkjenner MC og Visa har jeg inntrykket av, men det er vel kanskje noen unntak fremdeles. Hyggelig for turister.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Takk for svar.

De aller fleste butikker i dag godkjenner MC og Visa har jeg inntrykket av, men det er vel kanskje noen unntak fremdeles. Hyggelig for turister.

De fleste gjør nok det, men det er litt leit når du støter på en butikk som ikke gjør det. Jeg begynte på et lignende prosjekt for mange år siden, men da jeg fant ut at min lokale matbutikk (Rema) ikke godtok kredittkort slutta jeg med det. Det ble for tungvint ettersom det stort sett var der jeg brukte kortet mitt.

Å motta betaling gjennom VISA koster butikkene mange ganger mer enn med Bankaxept så noen velger det faktisk bort for de ønsker ikke å bære den kostnaden selv. Mener jeg leste noe om at Norgesgruppen "taper" 100 millioner i året på at de tar kostnaden for korttransaksjoner i stedet for å skyve dette over på kunden (om de tar igjen dette på vareprisene er en annen diskusjon).

Lenke til kommentar

Bankaxept koster i området 10-20 øre pr transaksjon, mens på VISA/Mastercard og de øvrige kredittkortene ligger transaksjonskostnadene på mellom 2-3% av kjøpesummen. Det er klart de fleste butikker egentlig ikke ønsker denne kostnaden. Derfor er det endel butikker som ikke tar kredittkort, det koster rett og slett for mye.

Kan ikke skjønne at folk vurderer å sette inn penger fra brukskonto til kredittkonto for å kunne bruke kredittkort til hverdags.. Tungvint, baklengs og dyrt for butikkene man handler i. " F eks hvis man er lei av bankkortets gebyrer" Da er det på tide å bytte bank. Banker idag bør ikke ha gebyrer for kortbruk

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne at folk vurderer å sette inn penger fra brukskonto til kredittkonto for å kunne bruke kredittkort til hverdags.. Tungvint, baklengs og dyrt for butikkene man handler i. " F eks hvis man er lei av bankkortets gebyrer" Da er det på tide å bytte bank. Banker idag bør ikke ha gebyrer for kortbruk

Jeg vurderer det vel egentlig ikke så veldig sterkt. Var bare nysgjerrig på om det var teknisk mulig.

Og ja, det er nok enklere å bytte bank. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...