Gå til innhold

Bør jeg ha kredittkort? Hvilken?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer mitt første kredittkort.

Er i fast deltidsjobb nå, men skal studere til høsten. Skal ta en tur til banken neste uke og høre hva slags muligheter jeg har siden jeg er ung og ikke kommer til å ha stor inntekt pga jeg skal studere, men vil høre her inne om noen har noen tanker.

Har veldig god kontroll på økonomien, og sparer en del.

Grunnen til at jeg vil ha kredittkort er sikkerheten i utlandet pluss reiseforsikringen som inkluderer. Planen er altså å kun bruke kredittkortet når jeg reiser. Mine reiser går gjerne til litt utrygge, eksotiske plasser.

Har sett litt på disse to kortene: http://www.8080.no/kredittkort/sammenligning/gebyrfri.no-vs-remember-card

Noen kort dere vil anbefale? Av disse to, eller andre kort.

Er det slik at jeg ikke taper en eneste øre på å ha det gebyrfrie kredittkortet, sålenge jeg alltid betaler fakturaen i slutten av hver måned? Da vinner jeg jo bare på å ha det? (mtp reiseforsikring og sikkerheten i utlandet)

Håper på hjelp!

Endret av trykkblyanten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de du nevne er jo Santander best som ikke har gebyr på uttak. Så lenge du betaler utestående innen forfall og har e-faktura/avtalrgiro tape du ikke et øre.

Når det et sagt er 365 direkte er bra kort der du fyller med 80øre i rabatt pr liter på Esso og 3.65% rabatt på en hel del utvalgte varer. Koster ingenting året men kontant uttak er gebyrlagt. Bruker dette kun til bensin. Sparer ca 1500kr i åre.

Det andre jeg har er sas sitt mastercard som jeg har knyttet opp med gratis eurobobus medlemskap og ved bruk av mastercard får du 10 poeng pr. 100 lapp på ALLE kjøp så bare ved vanlig forbruk som mat/klær/husholdning etc får jeg et par tre gratis tur/retur flyreiser i året.. Kjekt for deg hvis du reiser litt!

Mvh Kenneth

Endret av Svolp
Lenke til kommentar

Alle SAS kredittkortene har vel årlig avgift, så fortjeneste på dette kortet forutsetter at man husker å bruke poengene :) har selv 365 til drivstoff, og har ( etter å ha blitt møtt med motvilje!) automatisk trekk av hele kreditten hver måned. Dette gir best uttelling om du er flink å fylle på Esso, og kan da anbefales av meg også. Hvis ikke kan det være lurt å vurdere Bensinkort fra noen andre. Se også opp for kort som tar rente fra første dag.

Lenke til kommentar

Hver gang du ser noe som gir deg noe "gratis" bør du spørre deg selv om hva din motpart tjener penger på, og så bør du spørre deg selv om det er sannsynlig at det er eller kan bli deg.

Kredittkort kan være en stor glede, men da må kortet brukes slik at det ikke finnes noen løpende, renteberegnende saldo. Ikke alle kredittkort har "inntil x dager rentefritak", vær obs på kort som Cresco mv. som har rente fra første dag. Dette er gjerne kort som ikke er egentlige kredittkort - Cresco er f.eks. et vanlig BankAxept-kort med Visa-del.

Bensinkort opererer slik at kortoperatøren mer eller mindre "splitter fortjenesten" med deg. Der er situasjonen at kortoperatøren får en viss prosent av summen som betales med disse kortene, og noe av det går videre til deg i "cashback"-format. Det kortoperatøren tjener penger på er da at du bruker kortet andre steder, hvor fortjenesten går uavkortet til dem. Denne fortjenesten betaler også for de 45 rentefrie dagene.

Ett spørsmål er hvilket kredittkort man skal ha, et annet er hvor mye kreditt man skal ha. Hvis du har en buffer (en sum penger avsatt på sparekonto for uforutsette utgifter) bør kreditten ikke være mer enn halvparten av bufferen. Har du ingen buffer bør kreditten ikke være mer enn halvparten av din disponible inntekt etter at alle dine utgifter er dekket. Mer enn det og du er i risikosonen for å få en løpende, rentebærende balanse.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ett spørsmål er hvilket kredittkort man skal ha, et annet er hvor mye kreditt man skal ha. Hvis du har en buffer (en sum penger avsatt på sparekonto for uforutsette utgifter) bør kreditten ikke være mer enn halvparten av bufferen. Har du ingen buffer bør kreditten ikke være mer enn halvparten av din disponible inntekt etter at alle dine utgifter er dekket. Mer enn det og du er i risikosonen for å få en løpende, rentebærende balanse.

Tja, ikke om du har kontroll på hva du gjør. Jeg aner ikke hva jeg har i total kreditt (har tre-fire kredittkort til forskjellig bruk), men det er ikke en issue fordi jeg aldri bruker mer enn det som kan betales ned samme måned. Kortene brukes for å ha kontroll, og for den sikkerheten de gir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre sier her, kan det være greit med kredittkort forutsett at hele beløpet betales ved forfall.

Angående kontantuttak av penger, så bør du være obs på at rentene løper fra den dagen pengene ble tatt ut med enkelte kort. (bl. a. Gebyrfri).

BankNorwegian har gebyrfritt kontantuttak og rente løper ikke fra uttaksdato ved bruk i utlandet. I tillegg sparer man CashPoints på alle kjøp med kortet.

Lenke til kommentar
Tja, ikke om du har kontroll på hva du gjør. Jeg aner ikke hva jeg har i total kreditt (har tre-fire kredittkort til forskjellig bruk), men det er ikke en issue fordi jeg aldri bruker mer enn det som kan betales ned samme måned. Kortene brukes for å ha kontroll, og for den sikkerheten de gir.

Et fair poeng, mitt råd går mer på de som enten ikke vet om de har kontroll eller vet de vil slite med det.

Lenke til kommentar

Av de du nevne er jo Santander best som ikke har gebyr på uttak. Så lenge du betaler utestående innen forfall og har e-faktura/avtalrgiro tape du ikke et øre.

Når det et sagt er 365 direkte er bra kort der du fyller med 80øre i rabatt pr liter på Esso og 3.65% rabatt på en hel del utvalgte varer. Koster ingenting året men kontant uttak er gebyrlagt. Bruker dette kun til bensin. Sparer ca 1500kr i åre.

Det andre jeg har er sas sitt mastercard som jeg har knyttet opp med gratis eurobobus medlemskap og ved bruk av mastercard får du 10 poeng pr. 100 lapp på ALLE kjøp så bare ved vanlig forbruk som mat/klær/husholdning etc får jeg et par tre gratis tur/retur flyreiser i året.. Kjekt for deg hvis du reiser litt!

Mvh Kenneth

Alle SAS kredittkortene har vel årlig avgift, så fortjeneste på dette kortet forutsetter at man husker å bruke poengene :) har selv 365 til drivstoff, og har ( etter å ha blitt møtt med motvilje!) automatisk trekk av hele kreditten hver måned. Dette gir best uttelling om du er flink å fylle på Esso, og kan da anbefales av meg også. Hvis ikke kan det være lurt å vurdere Bensinkort fra noen andre. Se også opp for kort som tar rente fra første dag.

Hvor mye bruker dere på drivstoff i måneden ca og hva blir fortjenesten på? Bare for å få en pekepinn på hvor mye man bør bruke for å få fortjeneste på det

Det SAS-kortet virker genialt, men det blir påpekt her er det årsavgift på kortet. Første året slipper man avgift. http://www.saseurobonusmastercard.no/- er det andre gebyrer på dette som man må være obs på?

Hver gang du ser noe som gir deg noe "gratis" bør du spørre deg selv om hva din motpart tjener penger på, og så bør du spørre deg selv om det er sannsynlig at det er eller kan bli deg.

Kredittkort kan være en stor glede, men da må kortet brukes slik at det ikke finnes noen løpende, renteberegnende saldo. Ikke alle kredittkort har "inntil x dager rentefritak", vær obs på kort som Cresco mv. som har rente fra første dag. Dette er gjerne kort som ikke er egentlige kredittkort - Cresco er f.eks. et vanlig BankAxept-kort med Visa-del.

Bensinkort opererer slik at kortoperatøren mer eller mindre "splitter fortjenesten" med deg. Der er situasjonen at kortoperatøren får en viss prosent av summen som betales med disse kortene, og noe av det går videre til deg i "cashback"-format. Det kortoperatøren tjener penger på er da at du bruker kortet andre steder, hvor fortjenesten går uavkortet til dem. Denne fortjenesten betaler også for de 45 rentefrie dagene.

Takk for en viktig påminnelse. Viktig å huske på når man bruker kredittkort. Ikke kjør på med kredittkort om du ikke regner med å kunne betale det tilbake ved forfall - da ender man med å måtte betale tilbake mer, og man får betalingsanmerkning som har betydning for senere søknader osv.

Som andre sier her, kan det være greit med kredittkort forutsett at hele beløpet betales ved forfall.

Angående kontantuttak av penger, så bør du være obs på at rentene løper fra den dagen pengene ble tatt ut med enkelte kort. (bl. a. Gebyrfri).

BankNorwegian har gebyrfritt kontantuttak og rente løper ikke fra uttaksdato ved bruk i utlandet. I tillegg sparer man CashPoints på alle kjøp med kortet.

Hvor store er disse rentene på, på kontantuttak? Vil det si at man bør betale tilbake med engang man har mulighet for å ikke pådra seg løpende renter? F.eks dagen etter.

Er det noen her som vil anbefale SAS sitt kort over Norwegians, eller omvendt?

Lenke til kommentar

En annen sak jeg lurer på ang. kredittgrense. La oss si at den er på 15 000. Betyr dette beløpet man har disponibelt per måned eller per år?

Og hvordan kan man få økt grensen? Vet det er mulig å be om dette etter noen mnd og man har vært flink og betalt alt til rett tid, men hva om man trenger en høyere grense enn den man får utdelt med engang når man søker?

Om man f.eks skal bestille flybilletter, og beløpet er 5000 kr over.. Kan jeg be dem sette opp grensen med engang?

Endret av trykkblyanten
Lenke til kommentar

En annen sak jeg lurer på ang. kredittgrense. La oss si at den er på 15 000. Betyr dette beløpet man har disponibelt per måned eller per år?

Og hvordan kan man få økt grensen? Er det enkelt å la seg gjøre, eller vanskelig?

det er hvor mye du kan skylde banken. før kortet ikke virker lenger. Det pleier å være lett å øke grensen hvis du bruker det aktivt. Jeg har fått tilbud om økning flere ganker.

Lenke til kommentar

Og hvordan kan man få økt grensen? Er det enkelt å la seg gjøre, eller vanskelig?

det er hvor mye du kan skylde banken. før kortet ikke virker lenger. Det pleier å være lett å øke grensen hvis du bruker det aktivt. Jeg har fått tilbud om økning flere ganker.

Ok, så det er altså det man kan bruke... Jeg var innom banken og snakket med dem. Jeg har tenkt til å bestille en reise for meg og familien som koster noen tusenlapper mer enn kredittgrensa de tilbydde meg. Hva kan jeg gjøre?

Det står også at om man betaler minst 50% med kredittkortet får man reise-/avbestillingsforsikring. Er det mulig når man bestiller flybilletter på nett å delvis betale med kreditt og delvis med bankkort? Da må da være mulig, men hvordan?

Lenke til kommentar

Hvis man TRENGER kredittkort anbefales det å la være. Fin tommelregel.

Jeg bruker det til å kjøpe flybiletter og setter inn litt og litt penger på det når jeg er i utlandet og bruker kun kredittkort tilfelle svindel.

Har kun tenkt til å bruke det i forbindelse med reiser. Vil ha kortet pga sikkerheten i utlandet + reiseforsikringen som medfølger.

Må man betale gebyr når man setter penger inn på kredittkortet?

Og er det mulig å betale flybilletter delvis med kreditt og delvis med bankkort?

Lenke til kommentar

F.eks 15000 er disponibelt uansett, men da max 15000. Beløp over det nå du da søke om og få opphevet kredittgrensen. Ingen problem. Årsavgift på 300 og noe krover men så mye jeg bruker kortet syntes jeg at det er verdt det mtp flybillettene jeg får mulighet til og kjøpe for disse poengene.

Jeg fyller for ca 1000-2000kr mnd og får totalt ved fylling på Esso tilbakebetalt mellom 800-1200 i året.. Ikke veldig mye men litt penger spart der også!

Lenke til kommentar

På generelt grunnlag er ikke reiseforsikringen som følger med kredittkort spesielt god. Alltid diskusjoner hva 50% av reisens kostnader omfatter. Kjører man bil - er det både ferge og bensinutgifter? Hva med hotell/camping/hytte osv? Er matutgifter inkludert? Hva om man kun har 10'000 i kredittgrense og kjæreste skal være med? Totalpris for fly+hotell overstiger raskt kredittramma...

Helårs reiseforsikring er genialt, den gjelder i de fleste tilfeller fra det sekundet man går utafor trappa hjemme. Kjekt hvis man blir tatt av en bil på vei til treningssenter f.eks. Jeg møtte en hissig bilist når jeg syklet engang, og der tok Gjensidige seg av både sykkel, ødelagte klær og legeregninger for røntgen, gips og bandasje. Bilisten var smart og kjørte videre...

Lenke til kommentar

Jeg har aldri stolt på disse reiseforsikringene gjennom kredittkort. Hvordan vet man at selskapene ikke setter seg på bakbeina og begynner å argumentere med at "du har kjørt taxi med et annet kort i utlandet. Taxi regnes som en del av reisen, så du har ikke lenger bebetalt halvparten av reisen med vårt kredittkort. Du kvalifiserer ikke lenger for reiseforsikring."?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...