Mattkim Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Hei! Siden laptoppen min takket for seg i går er jeg på jakt etter en ny laptop. Har tidligere hatt en Asus g73jw som jeg har vært storfornøyd med. Den er bare veldig klumpete å drasse med seg Lurte på om dere hadde noen tips til en tynnere laptop. Brukes mest til Indesign, photoshop, illustrator. 3ds max, zbrush, maya og noe videoredigering. småspill og diablo 3. Specs jeg kunne tenkt meg: Tynn laptop, men kan godt ha vifter. 17" - godt mulig 15-16 også holder (bare deilig med stor skjerm med grafisk arbeid) 512-1024gb hardisk / ssd? Vil ha en del plass! 8gb ram (med plass til muligens 16) Trenger ikke dvdrom . Batterilevetid er ikke så veldig viktig. Har ikke peiling på grafikkort! Har hatt Asus i mange år, de pleier alltid å henge seg opp så kanskje prøve et annet merke? Ssd - hørt at disse ikke holder så lenge? Tusen takk for tips Lenke til kommentar
Mattkim Skrevet 6. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2015 *Kan sikkert strekke meg til 11.000 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Kanskje denne? https://www.dustinhome.no/product/5010795688/probook-470-g2 Ikke la deg lure av tykkelsen på 25mm. Notebookcheck målte det til 32,2mm i deres test. Skjermen har elendig fargegjengivelse før kalibrering, men ser ut til at den er OK etter kalibrering. Det er fortsatt TN-panel som vil gi dårlig innsynsvinkel. Skjermkortet er ganske svakt og vil nok slite om spillene blir mer krevende enn Diablo3. Hvis du kan gå enda litt mer opp i pris får du denne som ikke er på lager enda. Den har IPS-skjerm som gir bedre innsynsvinkel også har den raskere skjermkort enn probooken. NB: Den har svensk tastatur. Begge maskinene har egenlig ganske dårlige spesifikasjoner om man sammenligner med hva som er tilgjengelige av forbrukermodeller. Men jeg antar de har noe høyere kvalitet. Lenke til kommentar
MattFall Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Den så ganske fin ut i specs. skal se litt nærmere tusen takk. har sett på denne:https://www.komplett.no/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt-demo/824323#!tab:extramen usikker på grafikkkortet og om Acer er bra? Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 ^^ Stoler mere på dell/ hp og lenovo sine business serier. Lenke til kommentar
MattFall Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Da skal jeg se nærmere på de tusen takk. Det er bare så utrolig mange å velge mellom. sett litt på denne også: https://prisguiden.no/produkt/lenovo-y70-70-80du0051mt-225345#anchor-specifications De kongeskipet listet opp burde vel holde egentlig. noen ekstra tips til hva jeg burde se etter ? Denne virket ganske perfekt (med ikke hørt så mye om MSI - men har 3 bra omtaler i alle fall....) http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MSIGE702PC270/msi-ge70-2pc-270ne-17-3-barbar-gaming-pc#tab-more-info Endret 6. mars 2015 av MattFall Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Den Aceren er et godt eksempel på hvordan forbrukermaskiner kan ha langt bedre spesifikasjoner i samme prisklasse. Nå er jo den demobrukt, men både Prosessor, grafikk og disk er vesentlig raskere enn på probooken jeg foreslo. Jeg stoler likevel mer på bedriftseriene til HP, Lenovo og Dell. Nå er riktignok Probook 400(0)-serien HP sin aller billigste bedriftserie så kvaliteten kan godt være nede på nivå med mange av fobrukermaskinene. Men jeg føler likevell det er et tryggere valg fordi jeg kjenner til serien og vet litt hvilken kvalitet en kan forvente. Jeg kjenner flere som har Probook 4000-serie som har holdt seg nokså bra gjennom videregående skole med tøff bruk. Når det gjelder Acer sine maskiner har jeg ingen forståelse av sammenhengen mellom produktnavn og kvalitet. Tester gir heller ikke noe godt intrykk av hvor godt de holder seg over tid. Det kan likevell hjelpe litt å se i tester hvor stivt kabinettet er med tanke på at om kabinettet bøyer seg lett kan printbanene på hovedkortet etter hvert bli slitt og forårsake ustabilitet og feil. SSD er stort sett bare fordeler i forhold til harddisk. Tror ikke du skal være redd for at den holder kortere. Kanskje noen få TLC-baserte SSDer er mulig å slite ut fortere enn en harddisk med ekstreme mengder skriving. Men til laptoper vil SSD normalt holde vesentlig lengre fordi den tåler bedre vibrasjoner som helst skal unngås for harddisker som er i drift. Ulempen er først og fremst pris i forhold til størrelse, og det er omtrent umulig å gjenopprette data fra en SSD om noe skulle gå galt. Hvis du ønsker stor lagringsplass og samtidig ytelsen til SSD kan det være lurt å kjøpe en maskin der du kan ha både en liten SSD og stor harddisk samtidig. På de fleste maskiner med optisk drev kan du bytte den ut med En harddisk/SSD. På noen maskiner kan du også ha en SSD i form av et lite kretskort (m.2 eller mSata) kombinert med en større tradisjonell disk. Lenke til kommentar
MattFall Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har alltid hørt dårlige ting om HP. men ting har vel forandret seg på en del år hehe. litt ny innen SSD så takk for at du forklarte det ! jeg redigerte innlegget mitt og la til en MSI . men da får jeg se videre på HP, Lenovo og dell sine laptoper! så du ville anbefalt en HP fremfor de andre? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Det er godt mulig at de dårlige tingene du har hørt om HP fortsatt gjelder. Men jeg tror det først og fremst handler om forbrukermaskinene som f.eks. Pavilion. Nå er Probook 400-serien den bedriftserien som er nærmest Pavilion-skrotet og kan nok ha noen likhetstrekk, men er nok ikke fullt så ille. Lenke til kommentar
MattFall Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 ah skjønner ! likte denne godt...bra spec i forhold til pris. 1 TB Hybrid Drive ( 8 GB flash ) - Er dette en blanding av HD/SSD da? https://www.komplett.no/lenovo-z710-173-full-hd/817320#!tab:extra nå er den også mye bedre enn min g73jw som døde. Hva synes du kongeskipet? Føler jeg kommer til å bli sittende i en uke for å finne en hehe. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Hybriddiskene er OK, men de er igrunnen bare en ordinær disk med 8Gb cache(en minnepenn om du vil). Dvs den tåler litt mer dataoverføring før hastigheten stuper. Ville selv valgt en maskin med 2 disker. En SSD og en lagringsdisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå