Gå til innhold

Marvel, hvor begynner man?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett alle avengersfilmene, og seriene. Jeg syntes det er ett kult univers, og har lyst til lese tegneseriene, men hvor begynner jeg? Jeg syntes Captain america er den kuleste, men også Thor, og resten av avengers. Hvor skal jeg begynne, og er filmene og tegneseriene like?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FIlmene og tegneseriene er ikke like. Filmene er kun basert på tegneseriene. Marvel har #.1-utgivelser, som er myntet på å de som starter med å lese. Finn nærmeste .1-utgivelse av tittelen du vil lese, og start der.

 

Men. Marvel kommer til å gjøre noe med hele hoveduniverset sitt nå i sommer, så det kan være litt dumt å starte nå. Eller så kan du starte nå uansett, og se hvordan det utarter seg.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Marvel masseproduserer serier med karakterene sine og det aller meste av det er rutinepregede og forutsigbare "villain of the week"-historier, så hvis du simpelten har tenkt å "lese fra begynnelsen" tror jeg du vil ende opp med å lese altfor mange og altfor dårlige tegneserier til at du gidder å fortsette. En del av de lengre historiene som har løpt over flere nummer er imidlertid verdt å få med seg - jeg tenker på Phoenix Saga, Secret Wars, Infinity Gauntlet, Kree-Skrull War, Age of Apocalypse++ - og det jeg anbefaler er å kjøpe de bøkene som samler disse historiene mellom to permer (Outland og lignende tegneserierbutikker har alltid massevis av dem). Da får du alle de beste historiene uten å slite deg gjennom alt det rullebåndsproduserte fillermaterialet i mellom.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+130498

Jeg har sett alle avengersfilmene, og seriene. Jeg syntes det er ett kult univers, og har lyst til lese tegneseriene, men hvor begynner jeg? Jeg syntes Captain america er den kuleste, men også Thor, og resten av avengers. Hvor skal jeg begynne, og er filmene og tegneseriene like?

 

Det er et veldig godt spm. Jeg har fulgt med og lest Marvel tegneserier en god stund nå, men de siste årene, og spesielt etter at Disney overtok sjappa har det blitt helt ekstremt, det er vanskelig å få med seg alle sammenfletingene, kronologisk rekkefølge, selv ved å følge en helt slavisk kan det plutselig ha dukket opp stor begivenhet mellom 2 bøker uten å få noen videre beskrivelse av hva som har skjedd. Hva som skjer etter sommeren er det vel ytterst få ved siden av tegnere og manus skrivere som vet, eneste jeg vet er at de vil tyne enda mer penger ut av oss forbrukere. 

 

Så mitt tips til deg er, finn en serie du vil følge og bare start et sted og ta det derfra. Selv kjøper jeg bare Punisher serier, ettersom dette er en karakter som er rimelig konstant uten de store omveltningene som Disney holder på med annenhver måned for tiden. Synd de ikke kommer til å innlemme Frank Castle i MCU med det aller første :hm:

Lenke til kommentar

Trenger du seriene i fysisk form, eller holder det med digitale tegneserier? Jeg anbefaler i så fall comixology.com. Der får du tak i det meste fra en hel drøss utgivere. Eller bare last ned en Marvel Comics app på et nettbrett. Bruker iPad selv uten problem.

 

Angående hvilke tegneserier du bør starte med handler det nok mer om hvilke karakterer du liker, og hva slags stil du liker. Action? Drama? Humor? For å ta noen høydare:

 

- Avengers_ Age of Ultron

- Avengers: Rage of Ultron

 

Det er nok mange flere enn disse, men disse vil gi deg en solid innføring i hvem og hva Ultron er. Kan jo være kjekt med tanke på at den andre Avengers-filmen kommer snart, og heter Age of Ultron... ;)

 

- House of M

Kort sagt har ting gått litt galt med X-men, og Magneto har tapt krigen mot menneskene. Scarlett Witch klikket fullstendig og truer med å ødelegge verden uten engang å vite det, så hva skjer da? Hun sier de tre ordene: "No more mutants..." og vips er det ingen mutanter igjen. Du kan jo tenke deg hvordan folk takler noe sånt. ;)

 

- Civil War

Folk er litt smålei alle disse rare, maskerte superheltene, så de krever at superheltene tar av masken i full offentlighet og registrerer seg som superhelter. Selvsagt er det ikke alle som liker det, og dermed har vi en full borgerkrig på gang, med Tony Stark på den ene siden, og Captain America på den andre. Interessant nok heter den tredje filmen om Cap America nettopp Civil War, og Spider-man var en viktig del av tegneserien. Han er bekreftet å dukke opp i MCU, så regn med å se ham i Cap 3.

 

- Unbeatable Squirrel Girl

Vi avslutter med den mest idiotiske tegneserien jeg har lest på lenge. Foreløpig er det bare tre blader, men alle tre er mildt sagt dritbra. 

 

comics-unbeatable-squirrel-girl-first-lo

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Er egentlig også ute etter hvor jeg starter? Har sett alt av marvel filmene/seriene som er laget, elsker alle sammen! x-men, spiderman, fantastic four, avengers, agents of shield, daredevil .. etc you name it :)

 

Nå har det kommet til det punktet at jeg vil starte med å lese tegneseriene.

Men jeg vil starte fra begynnelsen, har fått med meg det at de nå har startet med slutten på Marvel slik jeg forstår det.. Secret Wars.

Så hvor starter jeg for å få en forståelse av Secret Wars? 

 

takker for alle svar!

Endret av uggy
Lenke til kommentar

Siste historie i Avengers skal lede inn i Secret Wars. Siste historie Miles Morales: Ultimate Spider-Man skal lede inn i Secret Wars. Nå har jeg ikke lest Avengers, men USM gir absolutt ingen mening for Secret Wars, er kun et bilde som nevner Secret Wars.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Tja som skrevet tidligere, det er mange steder å starte, det enkleste er bare å begynne et sted med en helt og ta det derfra. Skal man ta marvel universet kronologisk trenger man masse penger!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...