Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Overclocking failed! på nybygd pc. Vet ikke hvorfor.

Anbefalte innlegg

Akkurat bygd meg ny pc som fungerer utmerket bortsett fra en ting. Noen ganger ved oppstart har jeg fått "overclocking failed!"-melding. Det står at jeg kan trykke F1, men ingenting skjer. Eneste løsning er å holde inne powerknappen til pcen "drepes".

Jeg har ikke gjort noe annet med komponentene enn å sette maskinen sammen (og oppdatere).

Så kan dere hjelpe meg med hva som kan være grunnen og hvordan man fikser det?

Pcen består av:

MSI GeForce GTX 970 Gaming grafikkort
EVGA SuperNOVA 850 G2 strømforsyning
Intel i7-5930K
ASUS X99-deluxe hovedkort
NZXT Kraken X61 vannkjøling
Crucial MX100 512gb ssd
Seagate Desktop SSHD 2TB 3.5 harddisk
ASUS BW-16D blu-ray- og dvd-brenner

post-179335-0-78113100-1425586944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er grei, da

Har du forandret vcore?

Jeg klarte å levere for lite kraft til prosessoren første gang jeg forandret på vcore frekvensen. Da ble det å resette BIOS :hrm: (måtte avmontere CPU-kjøleren min for å komme til batteriet :tease: )

Kan du ikke bare trykke F5 i bios du?

#Mainstream socket :green:

(Bare kødder meg deg)

Glemte å skrive at det er Ballistix 16 gb DDR4 2x8 2400MHz ram.

Skal prøve det i morgen og gi beskjed! :)

Ville prøvd det, mine brikker klarer ikke stock hastighet helt, altså 2133Mhz 1.2V.. Men så har jeg litt kæppa brikker da :p

Lenke til kommentar

Har vært borti lignende problemer selv.

Problemet lå i strømforsyningen som måtte ha en "kald" restart innimellom.

Så fort den ble byttet forsvant problemene , men det trenger ikke å være ditt problem dog. Har du en annen psu så kan det være greit å teste den , alternativt kan du jo sjekke hvilke verdier du har på de forskjellige spenningene og se om det er noe problem der.

Lenke til kommentar

Overclocking failed betyr noe helt annet på ASUS hovedkort enn forslagene over.

Det kommer fra ASUS sin egen feature som feiler å bruke forrige performance innstillinger (autotuning )

Sett uefi til «Normal» performance hvis du ikke vil ha auto tuning .

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå nettopp fikk jeg samme feil. Det skjedde etter jeg restartet pcen fordi tastaturet ikke fungerte etter pcen var i dvale. Jeg har Razer blackwidow stealth. Det at tastaturet ikke har fungert etter dvale har skjedd flere ganger. Har nå avinstallert andre tastatur som har blitt brukt tidligere så håpet det skulle hjelpe. Hadde ikke dette tastaturet når problemet først oppsto.

Lenke til kommentar

Restartet du PC'en på normal måte, eller brukte du Reset knappen? Som syar2003 nevnte så er de fleste Asus HK litt "spesielle" da BIOS prøver Autotuning stort sett hele tiden.

Jeg får samme melding hvis jeg bruker Reset knappen, men driter stort sett i den medling, går bare inn i BIOS og velger "Exit". Deretter starter PC'en helt normalt til neste gang den blir restartet ved hejlp av Reset knappen.

Lenke til kommentar

Akkurat bygd meg ny pc som fungerer utmerket bortsett fra en ting. Noen ganger ved oppstart har jeg fått "overclocking failed!"-melding. Det står at jeg kan trykke F1, men ingenting skjer. Eneste løsning er å holde inne powerknappen til pcen "drepes".

Jeg har ikke gjort noe annet med komponentene enn å sette maskinen sammen (og oppdatere). 

Pcen består av:

Intel i7-5930K
Crucial MX100 512gb ssd

Jeg tror ikke strømforsyning er problemet, men det er ikke umulig.

Når skjer dette?

Starter maskinen opp jevnt? Eller kuttes strømmen når den forsøker å starte opp?

Skjer det når du kutter strømtilførsel til PSU? (Slår av bryter på skjøteledning f.eks.)

Er klokken riktig når dette skjer eller må den stilles på nytt?

Er bios oppdatert?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Pcen består av:

Intel i7-5930K
Crucial MX100 512gb ssd

Når skjer dette?

Starter maskinen opp jevnt? Eller kuttes strømmen når den forsøker å starte opp?

Skjer det når du kutter strømtilførsel til PSU? (Slår av bryter på skjøteledning f.eks.)

Er bios oppdatert?

Bare en liten digresjon : 

Har selv hatt mange asus hovedkort og de er "ømfintlige" i forhold til strømmen som blir levert i oppstart. Noen ganger er det så enkelt å restarte ordentlig ved å tømme hovedkortets Caps / mosfets for spenning ved å koble fra eller slå av bryteren på psu'en og la det gå noen minutter samtidlig som man trykker på power on knappen to tre ganger for å få ut siste rest ( da stopper som regel led pæra å lyse) .

Nå er jeg litt usikker på om det er en designfeil eller om det er strømforsyningene som det er noe galt med, jeg har i alle fall fått godkjent RMA på de corsair HX'ene jeg hadde (2 helt døde og 1 som hadde sporadisk oppstart) som hadde disse symptomene i starten før de tok kvelden. Den nyeste strømforsyningen jeg nå har viser ingen slike problemer i det hele tatt ved oppstart.

Lenke til kommentar

Restartet du PC'en på normal måte, eller brukte du Reset knappen? Som syar2003 nevnte så er de fleste Asus HK litt "spesielle" da BIOS prøver Autotuning stort sett hele tiden.

Jeg får samme melding hvis jeg bruker Reset knappen, men driter stort sett i den medling, går bare inn i BIOS og velger "Exit". Deretter starter PC'en helt normalt til neste gang den blir restartet ved hejlp av Reset knappen.

Det jeg gjør er å "kvele" maskinen med powerknappen før jeg starter den på nytt. Gir den riktignok ikke mange sekundene før jeg starter pcen på nytt.

Lenke til kommentar

Det jeg gjør er å "kvele" maskinen med powerknappen før jeg starter den på nytt. Gir den riktignok ikke mange sekundene før jeg starter pcen på nytt.

Test ut å slå den av helt og slå bryteren på psu til av eller trekke ut kontakten, så venter du noen minutter til eventuelle lys på hovedkort ikke lyser mer og starter maskinen på nytt.

Lenke til kommentar

Pcen består av:

Intel i7-5930K
Crucial MX100 512gb ssd

Når skjer dette?

Er bios oppdatert?

bios er oppdatert.

"overclocking" har skjedd til oppstart forskjellige ganger uten at noe går igjen som jeg har lagt merke til. Men akkurat nå skjedde det etter jeg hadde skrudd pcen av og på. 

Ikke hatt noe problem med at maskinen ikke starter opp jevnt eller at strømmen kuttes ved oppstart. Klokken er riktig innstilt. 

Ikke prøvd å kutte strømtilførselen. 

Nå har jeg reist på påskeferie så får ikke prøvd mer med det første desverre. Skal sjekke mer når det skjer neste gang.

Lenke til kommentar

Test ut å slå den av helt og slå bryteren på psu til av eller trekke ut kontakten, så venter du noen minutter til eventuelle lys på hovedkort ikke lyser mer og starter maskinen på nytt.

Det skal jeg gjøre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...