Gå til innhold

Streiken i Norwegian. Splittes selskapet i 3?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

 

Er ikke strategien til Kjos å flagge ut, for da kan de ansette billig arbeidskraft "fra fillipinene" type opplegg? I så fall spør jeg meg hvor mye er igjen av arvesølvet da, og hva sitter nasjonen Norge tilbake med av nytteverdi?

 

Det kan godt være. Dersom Kjos ønsker å overleve i konkurranse med internasjonale flyselskap så har han ikke råd til å bukke under for bortskjemte norske fagforeninger.

Tenk å tenke så fælt om foreningene som har ordnet alle godene du har i arbeidslivet i dag. Vet ikke hvem som er bortskjemt jeg.

 

Forøvrig aner jeg ikke hvorfor Norwegian ikke bytter navn, de har jo ingen interesse eller respekt for Norge. Latterlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som gjør meg kvalm er at når vi har det så godt som vi har det, glemmer hvordan vi kom oss hit. Uansett hva du måtte mene så har fagforeningene hatt mye å si for arbeiderenes rettigheter og selv om de av og til blir litt høy på seg selv så er det viktig at de er der.

Selvfølgelig har de hatt mye å si for arbeidernes rettigheter, men det betyr ikke at jeg liker dem av den grunn. Saken er at arbeiderne i fellesskap alltid vil ha mer makt i en bedrift enn de som styrer bedriften, fordi det er et ensidig avhengighetsforhold her. Det betyr også at arbeiderne med vilje og hold i loven kan utnytte bedriftseierne til sin egen fordel, som i denne saken.

 

- Arbeiderne tenker på seg selv og lønna si

- Arbeidsgiveren tenker på seg selv og lønna si og bedriften sin

 

Det er helt ulogisk at vi skal akseptere et samfunn der de som bryr seg minst om arbeidsplassen sin skal få økt relativ makt. En bedrift bør tillate det som er fordelaktig for bedriften, og det er å gi de folkene med mest interesser i bedriften mest mulig makt.

Lenke til kommentar

 

Er ikke strategien til Kjos å flagge ut, for da kan de ansette billig arbeidskraft "fra fillipinene" type opplegg? I så fall spør jeg meg hvor mye er igjen av arvesølvet da, og hva sitter nasjonen Norge tilbake med av nytteverdi?

 

Det kan godt være. Dersom Kjos ønsker å overleve i konkurranse med internasjonale flyselskap så har han ikke råd til å bukke under for bortskjemte norske fagforeninger.

 

 

Vel, da bør han "nektes" å bruke navnet "Norwegian" for blir jo misvisende hvis hverken piloter eller øvrig crew er norske etterhvert. Deretter blir det vel også null betalt skatt til fedrelandet, slik som når rederiene flagget ut handelsflåten for endel tiår siden og bemannet seg med lavpris-besettning.

 

Mulig han må gjøre dette for å overleve (det sier de alle) men da er ikke virksomheten spesielt verneverdig for nasjonen Norge.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

 

Uten slike reaksjoner som vi ser i dag havner alle selskaper der endag, så da hjelper det ikke å bytte jobb. Siste årene har jeg hatt rundt 100 flygninger, aldri om jeg hadde gjort det samme med lavprisselskapene. Utslitte piloter og flygninger på reservetank er ikke noe for meg. Og det tror jeg de fleste andre er enig med meg i.

Vil alle flyselskaper havne "der"? Og hvor er "der" egentlig? Føler at det bedrives litt vel mye svartmaling i denne saken. :)

 

 

Hvilken bransje jobber du i? Hva gjør du? Om det ikke blir for mye å spørre om?

Lenke til kommentar

Jeg velger ihvertfall å tro det inntil det motsatte blir bevist. :)

 

Nøyaktig hva jeg poengterte tidligere.

 

La folk dø først - så ser vi på problemet.

 

Når jeg tok PPL-A teorien fikk vi streng beskjed å ikke fly om vi var stresset eller påvirket på en eller annen måte som gjorde at vi ikke var opplagte. I visse lavprisselskap er nok terskelen å sykemelde seg noe høyere enn de "vanlige" selskapene(http://www.nrk.no/ostfold/pilotene-frykter-alvorlige-ulykker-1.7984793 - gammel kilde, dog. aktuell).

 

Norsk flygerforbunds leder Petter Førde hadde tidligere i år en sak på Aftenposten ang. flysikkerhet, verdt en titt: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Flysikkerheten-er-under-press-7849113.html. Står generelt sett mye om utmattelse på nett, da piloter i EU demonstrerte(http://dead-tired.eu/) mot EASA og deres nye lovforslag om dette. Google "EASA fatigue" for mer info. Noe lignende har blitt gjort i USA, men etter noen dødsulykker knyttet til utmattelse ble det gjort endringer.

Var også et fly som måtte nødlande i Tyskland for ett år siden, da pilotene var for trøtt til å følge normal landingsprosedyre. Kommer dog ikke på hvilket selskap dette gjaldt.

 

Har tidligere jobbet i handlingselskap på en større norsk flyplass hvor jeg jobbet med mange (titalls) piloter. En blanding mellom ferske og erfarne piloter, enkelte fra Norwegian som ikke klarte å få endene til å møtes da de var plassert på basen i Spania.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

 

Jeg velger ihvertfall å tro det inntil det motsatte blir bevist. :)

 

Nøyaktig hva jeg poengterte tidligere.

 

La folk dø først - så ser vi på problemet.

 

Når jeg tok PPL-A teorien fikk vi streng beskjed å ikke fly om vi var stresset eller påvirket på en eller annen måte som gjorde at vi ikke var opplagte. I visse lavprisselskap er nok terskelen å sykemelde seg noe høyere enn de "vanlige" selskapene(http://www.nrk.no/ostfold/pilotene-frykter-alvorlige-ulykker-1.7984793 - gammel kilde, dog. aktuell).

 

Norsk flygerforbunds leder Petter Førde hadde tidligere i år en sak på Aftenposten ang. flysikkerhet, verdt en titt: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Flysikkerheten-er-under-press-7849113.html. Står generelt sett mye om utmattelse på nett, da piloter i EU demonstrerte(http://dead-tired.eu/) mot EASA og deres nye lovforslag om dette. Google "EASA fatigue" for mer info. Noe lignende har blitt gjort i USA, men etter noen dødsulykker knyttet til utmattelse ble det gjort endringer.

Var også et fly som måtte nødlande i Tyskland for ett år siden, da pilotene var for trøtt til å følge normal landingsprosedyre. Kommer dog ikke på hvilket selskap dette gjaldt.

 

Har tidligere jobbet i handlingselskap på en større norsk flyplass hvor jeg jobbet med mange (titalls) piloter. En blanding mellom ferske og erfarne piloter, enkelte fra Norwegian som ikke klarte å få endene til å møtes da de var plassert på basen i Spania.

Helt tragisk! Alt dette slik at vi kan spare hundrelapper på feriene som de fleste legger i baren på turen...

 

Søkte selv på flyskole og kom inn, etter litt lesing fant jeg fort ut at det ikke er verdt det(økonomisk sett)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg velger ihvertfall å tro det inntil det motsatte blir bevist. :)

Nøyaktig hva jeg poengterte tidligere.

 

La folk dø først - så ser vi på problemet.

 

Når jeg tok PPL-A teorien fikk vi streng beskjed å ikke fly om vi var stresset eller påvirket på en eller annen måte som gjorde at vi ikke var opplagte. I visse lavprisselskap er nok terskelen å sykemelde seg noe høyere enn de "vanlige" selskapene(http://www.nrk.no/ostfold/pilotene-frykter-alvorlige-ulykker-1.7984793 - gammel kilde, dog. aktuell).

 

Norsk flygerforbunds leder Petter Førde hadde tidligere i år en sak på Aftenposten ang. flysikkerhet, verdt en titt: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Flysikkerheten-er-under-press-7849113.html. Står generelt sett mye om utmattelse på nett, da piloter i EU demonstrerte(http://dead-tired.eu/) mot EASA og deres nye lovforslag om dette. Google "EASA fatigue" for mer info. Noe lignende har blitt gjort i USA, men etter noen dødsulykker knyttet til utmattelse ble det gjort endringer.

Var også et fly som måtte nødlande i Tyskland for ett år siden, da pilotene var for trøtt til å følge normal landingsprosedyre. Kommer dog ikke på hvilket selskap dette gjaldt.

 

Har tidligere jobbet i handlingselskap på en større norsk flyplass hvor jeg jobbet med mange (titalls) piloter. En blanding mellom ferske og erfarne piloter, enkelte fra Norwegian som ikke klarte å få endene til å møtes da de var plassert på basen i Spania.

Helt tragisk! Alt dette slik at vi kan spare hundrelapper på feriene som de fleste legger i baren på turen...

 

Søkte selv på flyskole og kom inn, etter litt lesing fant jeg fort ut at det ikke er verdt det(økonomisk sett)

 

 

Jeg var i samme båt. Jeg sparte i mange år og hadde både skoleplass, finansiering og intervju med den Amerikanske ambassaden. Selv om det var(er) en drøm, er det rett og slett en bransje jeg ikke tørr å gå inn i. Hva som skjer med Norwegian nå er noe jeg har spådd og fryktet ganske lenge. Jobbet som stuer på en større norsk flyplass etter forsvaret hvor jeg møtte flere nyutdannede og erfarne piloter. Var svært få av de som stod med jobb - da det ikke var mulig å få endene til å møtes om de takket ja. Selv om lønna til Cpt. hos Norwegian er relativt bra, tar det lang tid å opparbeide seg lønna. I tillegg til utdannelse på 1 million, typerating på 200-250.000(som selvfølgelig ikke Norwegian betaler(en nokså normal trend i disse dager)) i tillegg til leilighet/hus, barn og så videre.

 

Det finnes en mellomting mellom Norwegian og SAS, som blant. annet KLM og British Airways.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Altså finnes den muligheten så forsvinner de normale selskapene, det forstår jo du også. Bare legg merke til neste gang fly ikke kan lande. Se hvilke selskaper som slutter med sirklingen først og drar til nærmeste flyplass og tenk hvorfor. Jeg som bor på Vestlandet opplever dette til stadighet.

Nei jeg forstår det ikke. Det jeg forstår er at vi har billige flyselskaper som Ryanair samt mer tradisjonelle flyselskap med bedre service og dyrere billetter. Det er rom for begge deler og du kan selv velge hvem du vil fly med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tenk å tenke så fælt om foreningene som har ordnet alle godene du har i arbeidslivet i dag. Vet ikke hvem som er bortskjemt jeg.

Forøvrig aner jeg ikke hvorfor Norwegian ikke bytter navn, de har jo ingen interesse eller respekt for Norge. Latterlig

Ja fortell meg, hvilke goder har fagforeningene ordnet for meg? Sist jeg var medlem av en fagforening var det masse penger ut av vinduet uten at jeg fikk noe igjen for det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvilken bransje jobber du i? Hva gjør du? Om det ikke blir for mye å spørre om?

Hvorfor er det relevant for saken? Tenker du å prøve på en avsporing nå? Men dersom du MÅ vite det så jobber jeg i en bransje preget av outsourcing, men jeg gnåler ikke av den grunn. Jeg forholder meg til virkeligheten, i motsetning til bortskjemte fagforeninger.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

....La folk dø først - så ser vi på problemet....

Hvem snakker om at noen skal dø? Flyselskap som med viten og vilje setter passasjerenes liv i fare bør fratas retten til å drive flyselskap.

Lenke til kommentar

 

Tenk å tenke så fælt om foreningene som har ordnet alle godene du har i arbeidslivet i dag. Vet ikke hvem som er bortskjemt jeg.

 

Forøvrig aner jeg ikke hvorfor Norwegian ikke bytter navn, de har jo ingen interesse eller respekt for Norge. Latterlig

 

Ja fortell meg, hvilke goder har fagforeningene ordnet for meg? Sist jeg var medlem av en fagforening var det masse penger ut av vinduet uten at jeg fikk noe igjen for det. :)

37,5/40 timers uke 4/5 uker ferie pr år osv. Alt kommer fra arbeid fra fagbevegelsen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altså finnes den muligheten så forsvinner de normale selskapene, det forstår jo du også. Bare legg merke til neste gang fly ikke kan lande. Se hvilke selskaper som slutter med sirklingen først og drar til nærmeste flyplass og tenk hvorfor. Jeg som bor på Vestlandet opplever dette til stadighet.

 

Nei jeg forstår det ikke. Det jeg forstår er at vi har billige flyselskaper som Ryanair samt mer tradisjonelle flyselskap med bedre service og dyrere billetter. Det er rom for begge deler og du kan selv velge hvem du vil fly med.

Du er blind, bare se på sas hvordan de sliter pga lavprisselskapene og må følge etter deres dårlige holdningnger for å presse prisen. Forferdelig utvikling.

Lenke til kommentar

37,5/40 timers uke 4/5 uker ferie pr år osv. Alt kommer fra arbeid fra fagbevegelsen..

 

Kan du gi meg en god forklaring på hvorfor ikke dette kunne vært kontraktsfestet i en forhandling mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, fremfor å gå via betalte foreninger? Litt av problemet med fagforeninger er at man ikke kan diskriminere på avtalene. Hvorfor skal en glimrende pilot (0,001% ulykkessjanse (ja det er tåpelig men du ser poenget)) ha samme vilkårene som en dårligere pilot (0,009 % ulykkessjanse)?

 

De som vinner på slike avtaler er de som sitter med dårlige forhandlingskort i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller har nettdebatter en tendens til å trekkes mot ekstreme ytterpunkter? Det er fullt mulig å anerkjenne fagforeningenes historisk viktige rolle for å sikre goder som man tar for gitt i dag og å innse at trepartssamarbeidet er grunnleggende viktig for stabiliteten i norsk økonomi, uten at man nødvendigvis må være enig med alle fagforeninger i alle krav som blir fremsatt i enhver forhandlingsprosess. Jeg er selv organisert men synes at kravet om å ha en tariffavtale direkte knyttet opp mot moderselskapet er i overkant ambisiøst, mtp hvor uvanlig dette er blant store flyselskaper. Jeg er en tilhenger av uttrykket "det er lov å prøve seg", men akkurat her burde Parat for lengst ha skjønt at det kravet ikke kan innfris og funnet en annen mellomløsning i stedet for å utsette tusenvis av passasjerer for så mye ukvem til ingen nytte. Det er ikke slik at Parat har gjort en dårlig jobb før - Norwegian-pilotene har svært gode betingelser sammenlignet med de fleste yrkesgrupper - og de kan bli oppfattet som useriøse hvis de kjører for hardt.

 

Eller tror jeg det er noe dystopisk og kanskje også litt navlebeskuende å forutsette at flybransjen må regulres etter norsk standard for å forhindre at vi kun ender opp med Ryanair-kopier der alt handler om pris. De selskapene vil alltid finnes, samtidig mener jeg det er ganske tydelig at det også er en etterspørsel etter selskaper som tilbyr en høyere standard og jeg tror ikke det er en utvikling som må tvinges frem (ikke at det ville fungert godt uansett).

Lenke til kommentar

 

Kan du gi meg en god forklaring på hvorfor ikke dette kunne vært kontraktsfestet i en forhandling mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, fremfor å gå via betalte foreninger? Litt av problemet med fagforeninger er at man ikke kan diskriminere på avtalene. Hvorfor skal en glimrende pilot (0,001% ulykkessjanse (ja det er tåpelig men du ser poenget)) ha samme vilkårene som en dårligere pilot (0,009 % ulykkessjanse)?

 

De som vinner på slike avtaler er de som sitter med dårlige forhandlingskort i utgangspunktet.

 

 

Med andre ord de fleste. Det er de færreste som sitter på så sjelden kompetanse at de ikke kan erstattes, og det vil alltid finnes fattigere land og mennesker som er villige til å gjøre den samme jobben til en lavere pris - det blir kappløpet mot bunnen, med alle de konsekvenser det har for den nasjonale økonomien. Vi bruker gjerne "middelmådighet" som et nedsettende ord, men faktum er at de aller, aller fleste av oss er middelmådige som arbeidssøkere, og det er kun de med eksepsjonell kompetanse som vil tjene på å forhandle alene fremfor samlet. Jeg registrerer imidlertid en overdreven tro på egen forhandlingsstyrke blant mange unge menn.

Lenke til kommentar

Med andre ord de fleste. Det er de færreste som sitter på så sjelden kompetanse at de ikke kan erstattes, og det vil alltid finnes fattigere land og mennesker som er villige til å gjøre den samme jobben til en lavere pris - det blir kappløpet mot bunnen, med alle de konsekvenser det har for den nasjonale økonomien. Vi bruker gjerne "middelmådighet" som et nedsettende ord, men faktum er at de aller, aller fleste av oss er middelmådige som arbeidssøkere, og det er kun de med eksepsjonell kompetanse som vil tjene på å forhandle alene fremfor samlet. Jeg registrerer imidlertid en overdreven tro på egen forhandlingsstyrke blant mange unge menn.

Hva om kravet for å få gode jobber var at man måtte hatt B i snitt ut av utdanningen sin? Alle andre fikk ta til takke med å finne seg noe annet å gjøre.

 

Tror du et selskap som hadde reklamert med: "Alle våre ansatte har minst B i snitt ut av studiet sitt" hadde slått negativt ut på omsetningen og etterspørselen?

 

Jeg tipper en slik ordning hadde fått samtlige fagforeninger i Norge til å steile hardt.

Endret av LimeCanes
Lenke til kommentar

 

Med andre ord de fleste. Det er de færreste som sitter på så sjelden kompetanse at de ikke kan erstattes, og det vil alltid finnes fattigere land og mennesker som er villige til å gjøre den samme jobben til en lavere pris - det blir kappløpet mot bunnen, med alle de konsekvenser det har for den nasjonale økonomien. Vi bruker gjerne "middelmådighet" som et nedsettende ord, men faktum er at de aller, aller fleste av oss er middelmådige som arbeidssøkere, og det er kun de med eksepsjonell kompetanse som vil tjene på å forhandle alene fremfor samlet. Jeg registrerer imidlertid en overdreven tro på egen forhandlingsstyrke blant mange unge menn.

Hva om kravet for å få gode jobber var at man måtte hatt B i snitt ut av utdanningen sin? Alle andre fikk ta til takke med å finne seg noe annet å gjøre.

 

Tror du et selskap som hadde reklamert med: "Alle våre ansatte har minst B i snitt ut av studiet sitt" hadde slått negativt ut på omsetningen og etterspørselen?

 

Jeg tipper en slik ordning hadde fått samtlige fagforeninger i Norge til å steile hardt.

 

 

Nå har ikke jeg noen jussbakgrunn, men såvidt jeg vet ville det ikke vært ulovlig å ha dette som et uttalt minstekrav for ansettelse som kan kunne skrevet i jobbannonsene. Min erfaring er at hos oss er det uansett så mange søkere på jobbene at med mindre enn B i snitt er det ingen som kommer til intervju i utgangspunktet. Det er imidlertid ingen grunn til å tro at en B i snitt gjør en til noe spesielt; det vil alltid være hundrevis av andre der ute med både B og høyere i snitt som kan gjøre den samme jobben og de ville garantert akseptert å gjøre det for en lavere lønn hvis alternativet var ledighet.

 

Men så oppstår det heller ingen problemener med lønnsforhandlinger og stillingsvern før etter at man er ansatt, og da fortrinnsvis fast og ikke på en midlertidig kontrakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

37,5/40 timers uke 4/5 uker ferie pr år osv. Alt kommer fra arbeid fra fagbevegelsen..

Er det utenkelig at slike ting kan eksistere også uten en fagbevegelse? Henry Ford for eksempel gikk jo veldig lang for å gi sine ansatte gode arbeidsvilkår.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...