Gå til innhold

Streiken i Norwegian. Splittes selskapet i 3?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Så er de igang igjen.

 

Denne gang ser det ut til å være mer alvorlig. Man kan komme til å streike selskapet ut av markedet.

 

Lytt til debatten på NrK1 21.30 med følgende deltagere (i alfabetisk rekkefølge):

  1. Ansatte.
  2. Ledelse.
  3. LO
  4. SAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Her

 

http://tv.nrk.no/serie/debatten/nnfa51030515/05-03-2015

 

er lenke til sendingen.

 

Mitt inntrykk etter å ha sett 3/4 (45) minutter av sendingen er:

  1. Ledelsen har ikke forstått reglene i norsk arbeidsliv godt nok.
  2. De ansatte har ikke forstått "Corporate finance" og konkurransen i et globalt marked godt nok.

Fikk faktisk et bedre inntrykk av Kjos enn av representanten fra SAS som begynte med å trekke sikkerhets kortet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Ingen tvil om at Kjos og gjengen vant debatten med god retorikk og appell. Men det vil ikke automatisk si at de har rett.

Lenke til kommentar

Det som gjør meg mest kvalm med dette her, er hvordan de fremstiller Kjos som en kynisk kapitalist, mens Parat er til for de ansatte. Parats medlemskontigent øker i takt med medlemmenes lønn, jo bedre avtaler pilotene får, jo mer penger tjener Parat. Så: Norwegian vil tjene penger, Parat vil tjene penger, pilotene vil tjene penger.

 

Fagforeninger har generelt sett for mye makt i Norge. Pilotene vet godt det at i en så prisintens bransje er krise å holde flyene på bakken bare noen få dager. De driver, med støtte i loven, med utpressing av selskapet, fordi de, med støtte i loven, kan det. Beste hadde vært å kriminalisere alle andre fagforeninger enn LO, det er åpenbart greit at arbeiderne gir seg faen i Norwegian, men at Norwegian gir seg faen i arbeiderne (de kan jo bare hente nye arbeidere fra Thailand og India) er ikke greit.

Endret av LimeCanes
Lenke til kommentar

Norwegian er ikke lenger et 'Norsk' eller 'Skandinavisk' selskap! Det er nå internationalt, og har nesten all sin omsetning i utlandet!

 

Skal Kjos liksom gi 'Norske' betingelser til alle sine ansatte? Gjør Coca Cola det? Gjør Mc Donalds det? Gjør Apple det?

Kjos og Norwegian følger norsk lov, og de norske pilotene har norske betingelser!

 

Kravet til pilotene om 'styringrett' i Norwegian gidder jeg ikke kommentere en gang.

Hva tror dere Apple i California hadde sagt om de ansatte i det norske Eplehuset hadde krevd tilsvarende?

 

Pilotene har ikke tatt inn over seg at Norwegian har vokst, og at de har langt større planer enn SAS!

Vil de være med på det, så bør de lese seg litt opp på 'international corporations', holde kjeft og og jobbe for den lønnen som tilbys, eller begynne i SAS, som, hvis ikke jeg husker feil, ble reddet fra konkurs av staten for ikke så veldig lenge siden! Utrolig stort av Kjos å ikke trekke dét kortet i debatten! (Kvalmende å se SAS representanten stå å være SÅ selvgod om SAS sin fantastiskt medarbeidervennlige butikk!)

Kanskje forretningsmodellen til Norwegian ikke er så ille likevel?

Endret av ozone
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Personlig tror jeg Norwegian sin forretnings modell er nødvendig for å overleve. Skal vi få slike streiker hvert år, så kan Norwegian komme til å gå konkurs om Kjos ikke greier å splitte selskapet i ulike selskaper, hvor det norske går konkurs. Blir Norwegian reddet av staten om de er konkurstruet? Neppe slik som SAS som endog ble reddet av skattepenger betalt av Norwegian. Staten har vel ikke aksjer i SAS.

 

Kjos er en kynisk forretningsmann, men det er dessverre de som overlever i dagens beinharde marked.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det som gjør meg mest kvalm med dette her, er hvordan de fremstiller Kjos som en kynisk kapitalist, mens Parat er til for de ansatte. Parats medlemskontigent øker i takt med medlemmenes lønn, jo bedre avtaler pilotene får, jo mer penger tjener Parat. Så: Norwegian vil tjene penger, Parat vil tjene penger, pilotene vil tjene penger.

 

Fagforeninger har generelt sett for mye makt i Norge. Pilotene vet godt det at i en så prisintens bransje er krise å holde flyene på bakken bare noen få dager. De driver, med støtte i loven, med utpressing av selskapet, fordi de, med støtte i loven, kan det. Beste hadde vært å kriminalisere alle andre fagforeninger enn LO, det er åpenbart greit at arbeiderne gir seg faen i Norwegian, men at Norwegian gir seg faen i arbeiderne (de kan jo bare hente nye arbeidere fra Thailand og India) er ikke greit.

 

Det som gjør meg kvalm er at når vi har det så godt som vi har det, glemmer hvordan vi kom oss hit. Uansett hva du måtte mene så har fagforeningene hatt mye å si for arbeiderenes rettigheter og selv om de av og til blir litt høy på seg selv så er det viktig at de er der.

 

Dette med styringsrett vet jeg ikke så mye om (fint om noen kunne forklare hva som menes her?) så det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg mener bastant at pilotyrket skal være høystatus og godt betalt. Jeg foretrekker at det er "kremen" som sitter bak spakene når jeg skal ut å fly. Så kan jeg gjerne betale et par hundre ekstra for en flytur. Dagens prisnivå er latterlig lavt.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker at det er "kremen" som sitter bak spakene når jeg skal ut å fly. Så kan jeg gjerne betale et par hundre ekstra for en flytur. Dagens prisnivå er latterlig lavt.

 

 

Dette kommer nok til å endre seg. Problemet er i bunn og grunn vi har for mange arbeidsledige piloter i Europa, og det er flere flyselskap som utnytter dette på sitt verste. Norwegian er dog ikke en av disse, men er i ferd med å bli.

 

Som det meste i vår verden må det en ulykke til før vi tar grep. Dette har blitt gjort i USA - men det må vel skje rett foran nesen vår før noen forstår alvoret hvor hard bransjen har blitt.

 

Det er heller ikke lett å konkurrere på markedet i Europa.. men det er kanskje på tide at flybilletten kan stige til et normalt nivå? Jeg mener; det koster meg mer å ta flytoget og pizzastykke med cola på Gardermoen enn flyreise til London?

Skremmende utvikling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette kommer nok til å endre seg. Problemet er i bunn og grunn vi har for mange arbeidsledige piloter i Europa, og det er flere flyselskap som utnytter dette på sitt verste. Norwegian er dog ikke en av disse, men er i ferd med å bli.

Hvem er det som utnytter noen her? Et fritt marked fungerer sånn at dersom det er overskudd av arbeidskraft så synker lønningene, dersom det er underskudd så øker lønningene. Det er kun staten som kan gi skyhøye lønninger til mennesker som ikke bidrar med noe som helst. Dersom NAS skulle kjørt på slik som SAS har gjort så ville de gått konk før vi hadde rukket å si streikebryter, dette da NAS ikke har mulighet til å sende regningen videre til skattebetalerne slik SAS har gjort en rekke ganger.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette med styringsrett vet jeg ikke så mye om (fint om noen kunne forklare hva som menes her?) så det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg mener bastant at pilotyrket skal være høystatus og godt betalt. Jeg foretrekker at det er "kremen" som sitter bak spakene når jeg skal ut å fly. Så kan jeg gjerne betale et par hundre ekstra for en flytur. Dagens prisnivå er latterlig lavt.

Piloter gjør helt klart en viktig jobb, men de må forholde seg til den virkelig verden slik som alle andre; og virkeligheten er den at NAS ikke kan kjøre på slik SAS har gjort i en årrekke. Dersom pilotene ikke liker disse premissene så står de helt fritt til å søke seg til et annet selskap, men de får ikke mye sympati slik de holder på nå.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Dette med styringsrett vet jeg ikke så mye om (fint om noen kunne forklare hva som menes her?) så det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg mener bastant at pilotyrket skal være høystatus og godt betalt. Jeg foretrekker at det er "kremen" som sitter bak spakene når jeg skal ut å fly. Så kan jeg gjerne betale et par hundre ekstra for en flytur. Dagens prisnivå er latterlig lavt.

 

Piloter gjør helt klart en viktig jobb, men de må forholde seg til den virkelig verden slik som alle andre. Dersom de ikke liker vilkårene som arbeidsgiveren gir så står de helt fritt til å søke seg til et annet selskap.

Uten slike reaksjoner som vi ser i dag havner alle selskaper der endag, så da hjelper det ikke å bytte jobb. Siste årene har jeg hatt rundt 100 flygninger, aldri om jeg hadde gjort det samme med lavprisselskapene. Utslitte piloter og flygninger på reservetank er ikke noe for meg. Og det tror jeg de fleste andre er enig med meg i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Uten slike reaksjoner som vi ser i dag havner alle selskaper der endag, så da hjelper det ikke å bytte jobb. Siste årene har jeg hatt rundt 100 flygninger, aldri om jeg hadde gjort det samme med lavprisselskapene. Utslitte piloter og flygninger på reservetank er ikke noe for meg. Og det tror jeg de fleste andre er enig med meg i.

Vil alle flyselskaper havne "der"? Og hvor er "der" egentlig? Føler at det bedrives litt vel mye svartmaling i denne saken. :)

Lenke til kommentar

 

Uten slike reaksjoner som vi ser i dag havner alle selskaper der endag, så da hjelper det ikke å bytte jobb. Siste årene har jeg hatt rundt 100 flygninger, aldri om jeg hadde gjort det samme med lavprisselskapene. Utslitte piloter og flygninger på reservetank er ikke noe for meg. Og det tror jeg de fleste andre er enig med meg i.

 

Vil alle flyselskaper havne "der"? Og hvor er "der" egentlig? Føler at det bedrives litt vel mye svartmaling i denne saken. :)
Ja når lavprisselskapene presser prisene må de andre følge med eller gi opp. Men hvor langt skal de gå? Det er allerede risikofaktorer inne i bildet som piloter som ikke sover, flyr med for lite drivstoff osv. Jeg betaler glatt 1000-2000 til London kontra 500-1000 med lavprisselskapene for å føle meg i trygge. Hender. Det er trossalt ikke dyrt noen av delene...

 

Edit: for å sette litt perspektiv, fløy Chicago - Stavanger med sas i går, betalte 2-2,5 pr kilometer skulle jeg ha tatt bussen til byen hjemme i fra ville det kostet meg 7-8 kr pr kilometer. Vi trenger virkelig ikke å presse prisene for fly reise mer, iallefall når en tenker på konsekvensene. Hadde aldri tatt bussen til byen med en sjåfør som ikke hadde sovet det siste døgnet, dårlige bremser eller andre ting som kan føre til komplikasjoner for å spare 10-20 kr..

 

Litt lesestoff for deg..

http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/exclusive-safety-warning-as-budget-airlines-such-as-ryanair-cut-fuel-levels-for-flights-8749046.html

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke strategien til Kjos å flagge ut, for da kan de ansette billig arbeidskraft "fra fillipinene" type opplegg? I så fall spør jeg meg hvor mye er igjen av arvesølvet da, og hva sitter nasjonen Norge tilbake med av nytteverdi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dersom du vil betale ekstra for en flybillett så er det jo bare å velge et annet flyselskap, hva er egentlig problemet? Det er ingen som tvinger deg til å fly med verken Norwegian eller Ryanair, men det er mange som synes det er greit å kunne kjøpe billige flybilletter fra slike "lavprisselskap". Ellers så har nok Norwegian like mye fokus på sikkerhet som andre, dyrere selskap. Jeg velger ihvertfall å tro det inntil det motsatte blir bevist. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er ikke strategien til Kjos å flagge ut, for da kan de ansette billig arbeidskraft "fra fillipinene" type opplegg? I så fall spør jeg meg hvor mye er igjen av arvesølvet da, og hva sitter nasjonen Norge tilbake med av nytteverdi?

Det kan godt være. Dersom Kjos ønsker å overleve i konkurranse med internasjonale flyselskap så har han ikke råd til å bukke under for bortskjemte norske fagforeninger.

Lenke til kommentar

Dersom du vil betale ekstra for en flybillett så er det jo bare å velge et annet flyselskap, hva er egentlig problemet? Det er ingen som tvinger deg til å fly med verken Norwegian eller Ryanair, men det er mange som synes det er greit å kunne kjøpe billige flybilletter fra slike "lavprisselskap". Ellers så har nok Norwegian like mye fokus på sikkerhet som andre, dyrere selskap. Jeg velger ihvertfall å tro det inntil det motsatte blir bevist. :)

Altså finnes den muligheten så forsvinner de normale selskapene, det forstår jo du også. Bare legg merke til neste gang fly ikke kan lande. Se hvilke selskaper som slutter med sirklingen først og drar til nærmeste flyplass og tenk hvorfor. Jeg som bor på Vestlandet opplever dette til stadighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...