AfterGlow Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Og nå har selskapet også avslørt lanseringstidspunktet.Sonys VR-briller har blitt enda bedre Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Bildekvaliteten til OLED vil nok og hjelpe på virkelighetsfølelsen. Skulle nok gjerne vært en 1440p skjerm da. Synes jeg har lest at du bør ha ganske høy oppløsning på disse skjermene. De er jo tross alt ganske nært øye, og det skal være akkurat som virkeligheten. Ellers er jeg veldig spent på hva Sony vil bruke brillene til. Oculus har allerede masse samarbeid med spill. HTC og valve samarbeider, så ikke noe tvil der. Sony har selvfølgelig PS4, men den kjører 720p @ 30 fps. Selv på mindre krevende spill mangler den jo håpløst mye kraft for å klare dette. Spill må jo bli lagd på ny for disse brillene, og da vil grafikken være helt forferdelig sannsynligvis. Er nå greit at den klarer 30 fps, men hvis grafikken ser ut som et spill fra 2000 ødelegger det litt for den reality delen. De kan jo sikkert porte noen mobilspill til PS4 da. Likevel tror jeg nok de fleste da vil foretrekke konkurrentene som kjører skikkelige spill. Lenke til kommentar
Edjoman Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Mener å ha lest en tråd der en utvikler sa at det studioet han jobbet for ikke ønsket å utvikle spill for Morpheus. Dette var fordi det var veldig dyrt og tidkrevende, ps4 ikke har nok kraft til å drive VR skikkelig og det mest sannsynlig kun en liten del av spillerne som kom til å bruke VR. Tror nok kanskje at SONY kommer til å sitte i samme knipen som Nintendo gjorde med WiiU, nemlig at ingen ønsker å utvikle spill for en veldig liten gruppe, og denne gruppen vil ikke vokse fordi det ikke er noen spill. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Bildekvaliteten til OLED vil nok og hjelpe på virkelighetsfølelsen. Skulle nok gjerne vært en 1440p skjerm da. Synes jeg har lest at du bør ha ganske høy oppløsning på disse skjermene. De er jo tross alt ganske nært øye, og det skal være akkurat som virkeligheten. Ellers er jeg veldig spent på hva Sony vil bruke brillene til. Oculus har allerede masse samarbeid med spill. HTC og valve samarbeider, så ikke noe tvil der. Sony har selvfølgelig PS4, men den kjører 720p @ 30 fps. Selv på mindre krevende spill mangler den jo håpløst mye kraft for å klare dette. Spill må jo bli lagd på ny for disse brillene, og da vil grafikken være helt forferdelig sannsynligvis. Er nå greit at den klarer 30 fps, men hvis grafikken ser ut som et spill fra 2000 ødelegger det litt for den reality delen. De kan jo sikkert porte noen mobilspill til PS4 da. Likevel tror jeg nok de fleste da vil foretrekke konkurrentene som kjører skikkelige spill. De kjører da virkelig på 60fps i nesten alle spill? Og mange er jo i 1080p i tillegg. Eller har jeg mistforstått noe her? Tror du tenker på PS3? Lenke til kommentar
Simen M Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Mener å ha lest en tråd der en utvikler sa at det studioet han jobbet for ikke ønsket å utvikle spill for Morpheus. Dette var fordi det var veldig dyrt og tidkrevende, ps4 ikke har nok kraft til å drive VR skikkelig og det mest sannsynlig kun en liten del av spillerne som kom til å bruke VR. Tror nok kanskje at SONY kommer til å sitte i samme knipen som Nintendo gjorde med WiiU, nemlig at ingen ønsker å utvikle spill for en veldig liten gruppe, og denne gruppen vil ikke vokse fordi det ikke er noen spill. Var en spillutvikler på reddit så langt som jeg vet. Kort fortalt handlet det om hvordan PS4'en allerede blir presset til grensa, og at de ikke ser vitsen i å bygge et spill fra grunnen av (ingen porting, alt må lages på nytt!) for å støtte VR, som da er for en relativt liten gruppe som de da ikke tjener nokk penger på. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Var en spillutvikler på reddit så langt som jeg vet. Kort fortalt handlet det om hvordan PS4'en allerede blir presset til grensa, og at de ikke ser vitsen i å bygge et spill fra grunnen av (ingen porting, alt må lages på nytt!) for å støtte VR, som da er for en relativt liten gruppe som de da ikke tjener nokk penger på. Sånn er det, når denne konsollgenerasjonen er den kjedeligste i manns minne. Snakker om liten oppgradering, spesielt mtp. at det gikk 6-7 år siden forrige generasjon. At PS4 ikke er kraftig nok kommer ikke som noen overraskelse når de har valgt å bruke en billig mobil cpu fra AMD. Tidligere var det snakk om spesialdesignede cpuer fra for eks. IBM som når de var nye, knuste selv de kraftigste spill-pcer. På toppen av det hele har de adoptert alle de NEGATIVE aspektene ved pc-spilling (installering, patching osv), uten at man har fått noen av fordelene. Patetisk. Endret 6. mars 2015 av hardrock_ram Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Bildekvaliteten til OLED vil nok og hjelpe på virkelighetsfølelsen. Skulle nok gjerne vært en 1440p skjerm da. Synes jeg har lest at du bør ha ganske høy oppløsning på disse skjermene. De er jo tross alt ganske nært øye, og det skal være akkurat som virkeligheten. Ellers er jeg veldig spent på hva Sony vil bruke brillene til. Oculus har allerede masse samarbeid med spill. HTC og valve samarbeider, så ikke noe tvil der. Sony har selvfølgelig PS4, men den kjører 720p @ 30 fps. Selv på mindre krevende spill mangler den jo håpløst mye kraft for å klare dette. Spill må jo bli lagd på ny for disse brillene, og da vil grafikken være helt forferdelig sannsynligvis. Er nå greit at den klarer 30 fps, men hvis grafikken ser ut som et spill fra 2000 ødelegger det litt for den reality delen. De kan jo sikkert porte noen mobilspill til PS4 da. Likevel tror jeg nok de fleste da vil foretrekke konkurrentene som kjører skikkelige spill. De kjører da virkelig på 60fps i nesten alle spill? Og mange er jo i 1080p i tillegg. Eller har jeg mistforstått noe her? Tror du tenker på PS3? Du ville blitt sjøsyk, og få en elendig opplevelse med 60 FPS på VR... Når pikslene strekkes utover hele ditt synsfelt, ja så blir ikke 60 FPS særlig komfortabelt. Blir som å ha et par i promille alkohol innabords. Du bør nok ha minimum 120 FPS, som heldigvis skjermen altså klarer, før det blir godt nok for slik bruk. Litt skuffende med 1080p her ja, spesielt når mobiler og skjermer i den klassen kommer med 1440p. Men det ville naturlig nok krevet ganske mye mer av skjermen sin bildeprosessor. Så at fokuset heller er på 120 FPS er nok smart. PS4 burde selvsagt ikke ha noe problem med 1080p @120 FPS om detaljnivået jekkes ned en god del, og det optimaliseres for det. Endret 6. mars 2015 av Andrull Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Det stemmer at denne generasjonen konsoller ikke er i nærheten av å klare å dra rundt dette. En ting er oppdateringsfrekvensen, i tillegg er det forskjell på bildet på høyre kontra venstre øye. Det krever ikke dobbelt ytelse for å lage det andre bildet, men likevel masse kraft. Så om spillet skaleres ned til å kjøre fint i 1080p/120 så er det fortsatt ikke bra nok. Forstår ikke helt hvor Sony vil med denne satsningen, men det er mulig de har en plan vi ikke vet om enda. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Bildekvaliteten til OLED vil nok og hjelpe på virkelighetsfølelsen. Skulle nok gjerne vært en 1440p skjerm da. Synes jeg har lest at du bør ha ganske høy oppløsning på disse skjermene. De er jo tross alt ganske nært øye, og det skal være akkurat som virkeligheten. Ellers er jeg veldig spent på hva Sony vil bruke brillene til. Oculus har allerede masse samarbeid med spill. HTC og valve samarbeider, så ikke noe tvil der. Sony har selvfølgelig PS4, men den kjører 720p @ 30 fps. Selv på mindre krevende spill mangler den jo håpløst mye kraft for å klare dette. Spill må jo bli lagd på ny for disse brillene, og da vil grafikken være helt forferdelig sannsynligvis. Er nå greit at den klarer 30 fps, men hvis grafikken ser ut som et spill fra 2000 ødelegger det litt for den reality delen. De kan jo sikkert porte noen mobilspill til PS4 da. Likevel tror jeg nok de fleste da vil foretrekke konkurrentene som kjører skikkelige spill. De kjører da virkelig på 60fps i nesten alle spill? Og mange er jo i 1080p i tillegg. Eller har jeg mistforstått noe her? Tror du tenker på PS3? Du ville blitt sjøsyk, og få en elendig opplevelse med 60 FPS på VR... Når pikslene strekkes utover hele ditt synsfelt, ja så blir ikke 60 FPS særlig komfortabelt. Blir som å ha et par i promille alkohol innabords. Du bør nok ha minimum 120 FPS, som heldigvis skjermen altså klarer, før det blir godt nok for slik bruk. Litt skuffende med 1080p her ja, spesielt når mobiler og skjermer i den klassen kommer med 1440p. Men det ville naturlig nok krevet ganske mye mer av skjermen sin bildeprosessor. Så at fokuset heller er på 120 FPS er nok smart. PS4 burde selvsagt ikke ha noe problem med 1080p @120 FPS om detaljnivået jekkes ned en god del, og det optimaliseres for det. Det vil selvfølgelig bli mulig, men det vil bli veldig dyrt. blir jo minst 4 ganger tyngre en en god del PS4 spill i dag, noen vil bli dobbelt så tungt. Da må du gjerne lage en del på ny igjen, og VR versjoner av spill vil være dyre å lage. Da tror jeg de heller vil fokusere på en langt billigere versjon til PC, der alt de trenger å gjøre bortsett fra VR tilpassing er å sette opp minimumskravene. Derfor ser jeg ikke helt hvordan dette kan konkurrere mot Oculus/Valve-HTC Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Bildekvaliteten til OLED vil nok og hjelpe på virkelighetsfølelsen. Skulle nok gjerne vært en 1440p skjerm da. Synes jeg har lest at du bør ha ganske høy oppløsning på disse skjermene. De er jo tross alt ganske nært øye, og det skal være akkurat som virkeligheten. Ellers er jeg veldig spent på hva Sony vil bruke brillene til. Oculus har allerede masse samarbeid med spill. HTC og valve samarbeider, så ikke noe tvil der. Sony har selvfølgelig PS4, men den kjører 720p @ 30 fps. Selv på mindre krevende spill mangler den jo håpløst mye kraft for å klare dette. Spill må jo bli lagd på ny for disse brillene, og da vil grafikken være helt forferdelig sannsynligvis. Er nå greit at den klarer 30 fps, men hvis grafikken ser ut som et spill fra 2000 ødelegger det litt for den reality delen. De kan jo sikkert porte noen mobilspill til PS4 da. Likevel tror jeg nok de fleste da vil foretrekke konkurrentene som kjører skikkelige spill. De kjører da virkelig på 60fps i nesten alle spill? Og mange er jo i 1080p i tillegg. Eller har jeg mistforstått noe her? Tror du tenker på PS3? Den kjører desverre langt ifra 60 fps på alle spill. Oppløsningen er det bedre med. Er greit med spill som klarer 1080p. Så fins det og absolutt spill som kjører på enten 720p eller 900p og 30 fps. Altfor mange. remastered versjoner og lette indiespill er de eneste som kjører 60 @1080. er absolutt remastered spill som ikke klarer dette da. Grunnen er jo at grafikken har fått et løft. Grafikken var jo ikke akkurat imponerende på de 7år gamle maskinene. Desverre er realiteten av konsoll er som en low mid-end PC. Dermed strever de med det meste ved launch. Dessuten er jo 30 fps mer cinematic Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Bildekvaliteten til OLED vil nok og hjelpe på virkelighetsfølelsen. Skulle nok gjerne vært en 1440p skjerm da. Synes jeg har lest at du bør ha ganske høy oppløsning på disse skjermene. De er jo tross alt ganske nært øye, og det skal være akkurat som virkeligheten. Ellers er jeg veldig spent på hva Sony vil bruke brillene til. Oculus har allerede masse samarbeid med spill. HTC og valve samarbeider, så ikke noe tvil der. Sony har selvfølgelig PS4, men den kjører 720p @ 30 fps. Selv på mindre krevende spill mangler den jo håpløst mye kraft for å klare dette. Spill må jo bli lagd på ny for disse brillene, og da vil grafikken være helt forferdelig sannsynligvis. Er nå greit at den klarer 30 fps, men hvis grafikken ser ut som et spill fra 2000 ødelegger det litt for den reality delen. De kan jo sikkert porte noen mobilspill til PS4 da. Likevel tror jeg nok de fleste da vil foretrekke konkurrentene som kjører skikkelige spill. De kjører da virkelig på 60fps i nesten alle spill? Og mange er jo i 1080p i tillegg. Eller har jeg mistforstått noe her? Tror du tenker på PS3? Du ville blitt sjøsyk, og få en elendig opplevelse med 60 FPS på VR... Når pikslene strekkes utover hele ditt synsfelt, ja så blir ikke 60 FPS særlig komfortabelt. Blir som å ha et par i promille alkohol innabords. Du bør nok ha minimum 120 FPS, som heldigvis skjermen altså klarer, før det blir godt nok for slik bruk. Litt skuffende med 1080p her ja, spesielt når mobiler og skjermer i den klassen kommer med 1440p. Men det ville naturlig nok krevet ganske mye mer av skjermen sin bildeprosessor. Så at fokuset heller er på 120 FPS er nok smart. PS4 burde selvsagt ikke ha noe problem med 1080p @120 FPS om detaljnivået jekkes ned en god del, og det optimaliseres for det. Det vil selvfølgelig bli mulig, men det vil bli veldig dyrt. blir jo minst 4 ganger tyngre en en god del PS4 spill i dag, noen vil bli dobbelt så tungt. Da må du gjerne lage en del på ny igjen, og VR versjoner av spill vil være dyre å lage. Da tror jeg de heller vil fokusere på en langt billigere versjon til PC, der alt de trenger å gjøre bortsett fra VR tilpassing er å sette opp minimumskravene. Derfor ser jeg ikke helt hvordan dette kan konkurrere mot Oculus/Valve-HTC Hvis de klarer å legge inn mulighet for å endre grafikkinstillinger i de alelr fleste spill på PC, og da gjerne mange forskjellige valgl, så bør det være en smal sak å lage én ny funksjon som senket grafikken og aktiverte VR på konsoll også. F.eks deaktiverte en del foliage, satte ned teksturoppløsningen, mindre tekstur-filtrering, fjern eventuell AA, fjernet visse objekter, begrenset view-range osv... Ja, selv moddere klarer dette på noen timer i spill. En spillutvikler tviler jeg på bruker for mye tid på en grov nedskalering, og med litt mer tid, få til en god nedskalering. Hadde det vært andre veien, så er det mye vanskeligere, men også her klarer moddere i spill som tillater det å gjøre grafikken bedre .Men da må man ofte legge inn helt nye teksturer og endre mye. Hvis også VR planlegges i baktankene når spillet designet, så koster det dem relativt lite i forhold til PR'en de får. Endret 6. mars 2015 av Andrull Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Bildekvaliteten til OLED vil nok og hjelpe på virkelighetsfølelsen. Skulle nok gjerne vært en 1440p skjerm da. Synes jeg har lest at du bør ha ganske høy oppløsning på disse skjermene. De er jo tross alt ganske nært øye, og det skal være akkurat som virkeligheten. Ellers er jeg veldig spent på hva Sony vil bruke brillene til. Oculus har allerede masse samarbeid med spill. HTC og valve samarbeider, så ikke noe tvil der. Sony har selvfølgelig PS4, men den kjører 720p @ 30 fps. Selv på mindre krevende spill mangler den jo håpløst mye kraft for å klare dette. Spill må jo bli lagd på ny for disse brillene, og da vil grafikken være helt forferdelig sannsynligvis. Er nå greit at den klarer 30 fps, men hvis grafikken ser ut som et spill fra 2000 ødelegger det litt for den reality delen. De kan jo sikkert porte noen mobilspill til PS4 da. Likevel tror jeg nok de fleste da vil foretrekke konkurrentene som kjører skikkelige spill. De kjører da virkelig på 60fps i nesten alle spill? Og mange er jo i 1080p i tillegg. Eller har jeg mistforstått noe her? Tror du tenker på PS3? Du ville blitt sjøsyk, og få en elendig opplevelse med 60 FPS på VR... Når pikslene strekkes utover hele ditt synsfelt, ja så blir ikke 60 FPS særlig komfortabelt. Blir som å ha et par i promille alkohol innabords. Du bør nok ha minimum 120 FPS, som heldigvis skjermen altså klarer, før det blir godt nok for slik bruk. Litt skuffende med 1080p her ja, spesielt når mobiler og skjermer i den klassen kommer med 1440p. Men det ville naturlig nok krevet ganske mye mer av skjermen sin bildeprosessor. Så at fokuset heller er på 120 FPS er nok smart. PS4 burde selvsagt ikke ha noe problem med 1080p @120 FPS om detaljnivået jekkes ned en god del, og det optimaliseres for det. Det vil selvfølgelig bli mulig, men det vil bli veldig dyrt. blir jo minst 4 ganger tyngre en en god del PS4 spill i dag, noen vil bli dobbelt så tungt. Da må du gjerne lage en del på ny igjen, og VR versjoner av spill vil være dyre å lage. Da tror jeg de heller vil fokusere på en langt billigere versjon til PC, der alt de trenger å gjøre bortsett fra VR tilpassing er å sette opp minimumskravene. Derfor ser jeg ikke helt hvordan dette kan konkurrere mot Oculus/Valve-HTC Hvis de klarer å legge inn mulighet for å endre grafikkinstillinger i de alelr fleste spill på PC, og da gjerne mange forskjellige valgl, så bør det være en smal sak å lage én ny funksjon som senket grafikken og aktiverte VR på konsoll også. F.eks deaktiverte en del foliage, satte ned teksturoppløsningen, mindre tekstur-filtrering, fjern eventuell AA, fjernet visse objekter, begrenset view-range osv... Ja, selv moddere klarer dette på noen timer i spill. En spillutvikler tviler jeg på bruker for mye tid på en grov nedskalering, og med litt mer tid, få til en god nedskalering. Hadde det vært andre veien, så er det mye vanskeligere, men også her klarer moddere i spill som tillater det å gjøre grafikken bedre .Men da må man ofte legge inn helt nye teksturer og endre mye. Hvis også VR planlegges i baktankene når spillet designet, så koster det dem relativt lite i forhold til PR'en de får. Forrige generasjons konsoller holdt jo igjen spillutviklere, siden de måtte lage spill som kunne settes langt nok ned til at de skulle være mulige å kjøre på konsoll. League of Legends er jo et utrolig lett spill å kjøre. De prøver jo så godt de kan å få spille til å fungere på selv utrolig svake PCer. Selv om de har skrudd ned nivået utrolig mye, og alt ser virkelig forferdelig ut, bør du ha høyere enn Intel HD 3000 for å kjøre det på stabilt 60 @ 1080p. Så det vil jo være en nedre grense. Kan tenke meg at spill som AC: Unity vil være vanskelig å skalere så langt ned. Nå går jeg jo ut ifra det en game dev sa på reddit. Det er jo selvfølgelig ikke verifisert. Med det regimet MS og Sony driver med så er det jo vanskelig for devs å snakke om begrensningene til konsoll uten å miste støtten sin, så er vel noe de aldri kommer til å gå ut med, med mindre de er anonyme. Selv om det vil være mulig så vil det jo si at spillet vil se ganske forferdelig ut. Langt ifra virkeligheten. Jeg føler at du mister en del av poenget med å gjøre alt for å få det til å føles som virkelighet, når det ser ut som et spill fra tidlig 2000-tallet. Er en grunn til at de kjørte tech demos av Oculus på R 390X. Samme grunn som Sony og MS alltid bruker veldig kraftige PCer til å vise sine egne spill til konsoll. Det ser jo utrolig mye bedre ut. Hvis du bare skal ha deg VR for å ha VR, så kan du jo bare kjøpe en slik holder til telefonen din- Hvis du skal ha skikkelig VR vil jeg tro de fleste og skaffer seg en maskin som er lagd for å kunne bruke dem skikkelig. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Tidlig 2000-tallet ? Det ville sett ut som en mellomting mellom PS3 og PS4. PS4 har altså 40 ganger mer minne tilgjengelig som ikke blir noe mindre og gemerelt sett vesentlig bedre ytelse enn PS3. Ja nærmere 10 ganger totalt sett. Klart, det passer seg best på PC. Og grafikken ville blitt et par år tilbake, men ikke voldsomt. Endret 6. mars 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg