FelixKalle Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Hei, skal ha snart ha en presentasjon i naturfag der jeg forteller litt om krefter. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal begynne å snakke, og hva som er relevant å snakke om. Hvis noen har noen bra kilder (helst på norsk), eller erfaring med dette, hadde det vært fint. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Er det snakk om ungdomsskolenivå naturfag? Har dere hatt noe om Isaac Newton og Newtons lover? De handler om hva kraft er og hvordan krefter fungerer. Kraft kan vel sies å være det som får noe til å bevege seg - kanskje det er greit som en innledning? Videre er for eksempel tyngdekraft et felt som oppstår rundt alt som består av masse, og når det er så mye masse som planeten vår, blir dette relativt sett sterke krefter. Tyngdekraft kan utnyttes til å for eksempel lage energi (vannkraftverk). Det kan sies mye mer om krefter, men dette er sikkert nok for en kort presentasjon. Søk litt på nettet for å fylle litt ut. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Du kan nevne at de grunnleggende kreftene er gravitasjon, elektrisk og magnetisk, samt sterk og svak kjernekraft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå