Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morris Mini Cooper - Bensin på dieselbil, hjelp!?

Anbefalte innlegg

Hei,

Nettopp bæsjet ganske kraftig på leggen, spørsmålet er hvor mye...

Lånte bilen til fruen i dag som kun hadde 20km til stopp.

I litt hastverk fylte jeg bensin for rundt en 100lapp.

Kjørte røflig 5mil, før jeg parkerte den.

Opplevde litt humping under kjøring, ellers ingenting utover det vanlig.

Lynet slo ned i hodet mitt etter et par timer, noe som medførte en samtale til Falcken.

Så her sitter jeg nå med en bil som er levert på verksted.

Ble opplyst om at jeg skulle ringe inn ditt imorgen, noe som jeg gruer meg litt til.

Det jeg nå lurer på er hvor mye bæsj som har kommet på leggen min?

Lest skrekkhistorer på beløper opptil 100.000kr, noe som får meg til å skjelve i buksene..

Til informasjon er det en nyere Morris Mini Cooper.

På forhånd, takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umulig for oss å si.

Det værste man kan gjøre er å starte den og kjøre, her kan man i teorien 20dobble kostnaden.

Så spørs det på motoren da, er det bare tette dyser eller er noe skadet for godt.

Mener da mangel på smøringen som disse delene får av dieselen.

Kjørte du 5 mil med feil drivstoff?

Har sett biler stoppe etter 50 meter.

Endret av War
Lenke til kommentar

Utfallet vil variere alt etter motortype og blandingsforholdet mellom rett og feul drivstoff.

Sidan du har klart å kjøyre så langt så spørs det om ikkje bensinen har skilt seg frå dieselen slik at motoren stortsett har blitt forsynt av den tyngre dieselen utan at det har komt så mykje bensin inn i blandinga.

Lenke til kommentar

Varierer fra bil til bil. Jeg er vant til at dem tåler det.

100 000 i utgifter pga feilfylling hører bare til større biler etter min erfaring. Spesielt Volvo og Bennz. De stopper helt etter 300 meter og det er worst case scenario hver gang.

Høres ut som det har gått greit. Det skal rykke å nappe litt når man har fylt feil og du hadde ikke akkurat spander buksene på :p. Fyll full tank med Diesel å la den gå på tomgang til knakkingen gir seg.

Siden den allerede står på verksted hadde jeg vel flush frem til Dieselfilteret og byttet det samtidig.

Lenke til kommentar

Umulig for oss å si.

Det værste man kan gjøre er å starte den og kjøre, her kan man i teorien 20dobble kostnaden.

Så spørs det på motoren da, er det bare tette dyser eller er noe skadet for godt.

Mener da mangel på smøringen som disse delene får av dieselen.

Kjørte du 5 mil med feil drivstoff?

Har sett biler stoppe etter 50 meter.

Kjørte 5 mil på feil drivstoff ja.

Syntes det er litt merklig at bilen gikk såpass fint over en så lang strekning, så får bare krysse fingrene for at tilbakemelding fra verkstedet imorgen ikke er så alt for ille.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Varierer fra bil til bil. Jeg er vant til at dem tåler det.

100 000 i utgifter pga feilfylling hører bare til større biler etter min erfaring. Spesielt Volvo og Bennz. De stopper helt etter 300 meter og det er worst case scenario hver gang.

Høres ut som det har gått greit. Det skal rykke å nappe litt når man har fylt feil og du hadde ikke akkurat spander buksene på :p. Fyll full tank med Diesel å la den gå på tomgang til knakkingen gir seg.

Siden den allerede står på verksted hadde jeg vel flush frem til Dieselfilteret og byttet det samtidig.

Rykket og nappet smått, men ikke noe allverden.

Takk og lov for at de buksene var på idag!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Andre vegen er det værre, kan bli brann i katalysator og den kan lett koste flere lapper en fingre alene.

Nå snakker vi om deler som jobber under høyt trykk som ikke får smøring.

Kanskje du var heldig og fikk litt smøring med det som ble blandet ut.

Så er det jo positivt at den ikke stoppet som den ville ha gjort om det låste seg helt.

Det er iallefall ikke 100% sikkert at delene må byttes, som det nesten hadde vært om motoren bare døde med et smell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...