Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frakt av bil

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe delebil, og trenger å frakte den fra a - b. Har ikke tilgang til biltralle og lurer derfor på å bruke en vanlig tysse henger, 2 aksling. Noen som har erfaring å dele? Eventuelt hvem bør jeg snakke med og hvilke "problem" kan oppstå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på 2-akslede Tyssehengere. Du har en proff-serie, den kan nok tåle dette. Men du får utfordring med overheng/vektfordeling. Vet ikke helt om jeg hadde våget meg på dette.

På tidlig 90-tall lånte jeg vekk min Volvo 244L til en som skulle hente en spesialbygget Alfa Romeo (med glassfiberkarosseri, bla.a., under tonnet iallfall) som var frontkrasjet så radiatorer var sprukket, ca 8 timers kjøring. De hadde med seg en Tyssehenger type proff. Hengeren var stor nok til den lille bilen, men de fikk ikke bilen oppå. Du skal ha ganske lang og stabil rampe for å klare det, fant de ut. De endte med å slepe Alfaen og ha henger huket på Alfaen (bil til en mill, med hengerfeste?! Løgne karer!). Det gikk egentlig ganske greit, sånn bortsett fra at han som styrte Alfaen holdt på å fryse ihjel, han måtte sitte med huet ut av vinduet for å se noe. Frontruten var helt nedugget og batteri kunne ikke brukes så bilen var uten strøm. Dagen etter, når jeg skulle bruke min bil igjen, døde kløtsjen på bilen etter en knapp times kjøring. Når jeg plukket kløtsjen så jeg at slitebelegget var helt fint, men alle platene lå i bunn av huset. Kobbernaglene som hadde holdt platene var sprukket opp til pulver. Så der hadde det nok vært en smule varmt ja Jeg fikk ny kløtsj, og vi alle fikk en god historie. Fra den gang slikt som dette bare var litt ulovlig og nesten ikke farlig :eek::green:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som fikse skriver, skal du ha en rimelig lang rampe for å få opp bilen. En biltralle er en del lavere enn de fleste varehengere. Og ikke bruk 2"x4" eller lignende som rampe, veldig lett at bilen sklir.

Mange bensinstasjoner leier ut biltralle, og det er en del firmaer/privatpersoner som leier ut på finn.no. Prisen er som regel rundt 500,- for et døgn, noe mindre hvis det bare er et par timer det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...