Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skjøte radioledning

Anbefalte innlegg

Katten vår tydge istykker ledningen til vår lille "liksom"-tivoli-radio. Jeg tenkte å skjøte den sammen igjen. Tenkte å bruke krympestrømpe.
MEN, jeg har null peiling på hvordan el fungerer (men har erfaring med skjøting og det tekniske med det, så vidt).
Ledningen består av to ledninger, to separate. Inni gummien er det kobbertråder. Her er problemet: Betyr det hvilken vei jeg skjøter? Altså, at jeg ender opp med å ikke koble rett ledning i skjøten.
Hvis f.eks ledningen går fra radioen, med høyre og venstre ledning, og jeg skjøter slik at venstre side kobles på høyre og motsatt. Skjønner? Betyr det noe?
På større ting har man brun og blå og slikt, slik man vet hvilke skal kobles til hvilken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte på slike så er det ekstern omformer (altså en boks på støpselet du kobler i stikkontakta), noe som jeg synes blir mer sannsynlig når TS antyder at det ikke er farge på isolasjonen, eller dobbeltisolert. Samt det faktum at en katt tydeligvis har gnagd seg i gjennom (noe skeptisk til at slik skjer på 230V), selv om det også KAN skje om det er frakoblet. Jaja, lett å sjekke så spiller vel ingen rolle hva jeg tror.

Uansett, hvis dette stemmer, så er det DC. Og da MÅ du koble riktig, eller så vil du mest sannsynligvis ta livet av apparatet. I beste fall vil det bare ikke fungere.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...