Gå til innhold

MMORPG som man virkelig kan bruke tid på

Anbefalte innlegg

Av de MMOene jeg har drevet med så tar jeg lite hensyn til hvordan de fungerte da og ikke til hvordan de er nå.. bare litt "obs obs" der.

Guild Wars 2: Fantastisk level-up experience der en føler at det er alltid noe en kan gjøre for å levele opp og en har en del fokus på crafting siden det også regnes med at du driver med en del under level-up fasen, Men tilbake da jeg spilte var slutt spillet ( endgame ) ikke eksisterende og spillet har udefinerte roller som kan være litt krøll å komme seg inn i om du er vant til "Tank-Healer-DPS" formatet.

EVE online: Er nok det spillet som er det eneste som har klart "sandbox" bra, til tross for friheten i roller en kan ta så er det VELDIG newbie uvennelig om de ikke har fiksa en bedre tutorial, men selv da så må du investere en del tid bare for å komme deg i en brukbart nivå i en rolle. Anbefales at du finner deg noen å spille med.

Final Fantasy XIV: Mitt nåværende MMORPG, har et system der du ikke er "låst" til en klasse i andre lignende MMOs. Du kan fritt hoppe imellom klassene og leveler dem separat og noen av disse gir også noen "cross class skills" til hverandre. Med den siste patchen så la de til gambling sonen "Golden Saucer" som legger til andre "progresjoner" som Kortspill og Chocobo racing med sine egne interessante "metas". Ellers så har spillet noe likt ifra GW2 at de har random dynamiske quest events ( eller FATEs ) som skjer rundt i soner i tillegg til et tradisjonelt quest system.

Alle spillene har et en del PVP å tilby, men EVE online har nok det som gir mest "bang for buck" når det kommer til PVP, GW2 har et system som lar deg PVP på lik linje med alle andre ifra starten av ( utlånte max levels ), mens i FFXIV har du friheten til å hoppe mellom klasser på samme karakter og har et "3 faction battlefield" som GW2 har i tillegg til de vanlige arena kampene som er mellom 5 personer i ulike level katagorier.

Endret av Dracoknight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spill som WoW hvor den eneste utfordringen er hardcore raids er ikke det jeg leter etter. Anarchy Online var helt eksemplarisk på character development og tweaking av utstyr for å bli "bedre" enn de andre spillerne.

Har et savn etter et MMORPG som virkelig drar fram entusiasmen og gleden ved å spille sammen med andre for å fullføre vanskelig oppdrag eller bekjempe farlige monstre.

Litt selvmotsigelse her?

Kan du spesifisere hva du faktisk er ute etter, om det da ikke er å bekjempe vanskelige bosser sammen med andre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spill som WoW hvor den eneste utfordringen er hardcore raids er ikke det jeg leter etter. Anarchy Online var helt eksemplarisk på character development og tweaking av utstyr for å bli "bedre" enn de andre spillerne.

Har et savn etter et MMORPG som virkelig drar fram entusiasmen og gleden ved å spille sammen med andre for å fullføre vanskelig oppdrag eller bekjempe farlige monstre.

Litt selvmotsigelse her?

Kan du spesifisere hva du faktisk er ute etter, om det da ikke er å bekjempe vanskelige bosser sammen med andre?

Jeg ser hvordan det kan tolkes som en selvmotsigelse, men jeg er ikke en raider og ønsker derfor et spill hvor du blir utfordret også mens du levler. Gjerne i form av world bosses eller sjeldne mobs som vandrer rundt i spillverdenen.

Anarchy Online hadde en del slike bosser rundt om i spillverdenen, men du kunne også tilkalle aliens i spillerbyen.

Lenke til kommentar

Litt selvmotsigelse her?

Jeg ser hvordan det kan tolkes som en selvmotsigelse, men jeg er ikke en raider og ønsker derfor et spill hvor du blir utfordret også mens du levler. Gjerne i form av world bosses eller sjeldne mobs som vandrer rundt i spillverdenen.

Anarchy Online hadde en del slike bosser rundt om i spillverdenen, men du kunne også tilkalle aliens i spillerbyen.

Kanksje du rett og slett er ferdig med mmorpgs ? Var selv i den situasjonen, og uansett hva jeg prøvde av mmorpgs som kom ut var det ingen som virkelig fenget meg lengre. Levlinga var grei nok, men straks man når topplevel og man liksom må begynne å grinde bedre utstyr så jeg rett og slett ikke vitsen lengre. Det er vel 2 år siden jeg slutta med mmorpgs og savner det ikke.

World of tanks og warthunder gir meg den utfordringen med levle opp tanksene og samtidig er jeg ikke låst i en halvdag pga et raid eller dungeon som må gåes igjennom for å ha en liten sjans på å få det utstyret man finner på enden.

Lenke til kommentar

TES: Online har dette.

Lenke til kommentar

Litt selvmotsigelse her?

Skjønner.

Ikke så sikker på at det finnes noen gode MMORPGS med innholdet du er ute etter.

Jeg har prøvd det meste av det som har kommet de siste årene. Det som etter min mening er mest likt det du ønsker, er The Secret World.

Vet ikke om du har testet dette, men du kan jo gi det et forsøk.

Problemet mitt når det gjelder spillene som har kommet i denne sjangeren, er at jeg automatisk sammenligner de med WoW, som var et av mine første MMORPG. Spillte AO før WoW.

Det ender alltid opp med at WoW "vinner" på det aller meste, desverre.

Endret av El Fantasma
Lenke til kommentar

Kanksje du rett og slett er ferdig med mmorpgs ? Var selv i den situasjonen, og uansett hva jeg prøvde av mmorpgs som kom ut var det ingen som virkelig fenget meg lengre.

Eller kanskje det meste av MMORPGer rett og slett har vært rimelig gørrkjedelige de siste årene. Jeg var i samme situasjon med FPSer og RTSer. Jeg var en stor fan av FPSer frem til Unreal Tournament, Quake 3 Arena, Half-Life og alt det der, men det er mange år siden jeg virkelig koste meg med et FPS. Så kom Wolfenstein: The New Order (hvem skulle trodd det?), og jeg var hektet igjen en god stund. Riktignok ikke nok til å fullføre, men det var moro så lenge det varte. Det samme gjelder RTSer. Etter Starcraft 1 mistet jeg interessen, men Warhammer 40k: Dawn of War og (kanskje spesielt) Dawn of War 2 fikk meg interessert igjen. Deretter mistet jeg interessen igjen, dessverre.

Poenget er at FPS, RTS og MMORPG en store sjangre, så man blir nok aldri "ferdig" med dem. Problemet er vel heller at det tar lang tid mellom hver gang man får noe som virkelig fenger. Når det gjelder MMORPGer er det nok alt for mange WoW-kloner man har spilt utallige ganger før, og da går man jo fort lei. Prøv heller litt alternative MMORPGer som f.eks Neverwinter. Ja, Neverwinter er F2P, men det betyr fint lite i praksis. Gameplayet er også helt annerledes enn WoW, så det føles mye mer som et actionspill. Det er også ett av de få RPGene hvor jeg har nådd maks level, og jeg fortsatte å spille det ganske lenge. Eneste problemet der er at når Icewind Dale-utvidelsen kom måtte man grinde daily quests pr karakter i to uker for å få lov til å komme dit. Det gadd jeg ikke, derfor sluttet jeg. Men de har i etterkant kommet med en ny historie (Tyranny of dragons, mener jeg det het) som man kan spille som en alternative historie før man er maks level. Har lenge vært interessert i den, men aldri somlet meg til å reinstallere. Men det frister. :)

Mener Neverwinter kommer til XBone snart, så det er jo en stor mulighet til å plukke det opp igjen da. Og ja, det er F2P, men gjør deg selv en stor tjeneste og prøv det. Tro meg, du vil ikke bli skuffet. F2P er ikke et skjellsord. Det heter "gratis AAA-spill" i mange tilfeller, som Neverwinter og Marvel Heroes. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det lov å spørre om hvorfor man styrer unna raid, når man ønsker utfordringer som man skal løse med andre i en MMORPG og man er villig til å bruke mye tid?

Hvis man er i et veldig bra raideguild i WoW må man bruke tid på å optimalisere karakteren for å prestere på best mulig vis, man må prestere i hvert raid, og man er avhengig av (og kan stole på) en gruppe som fungerer rundt en.

Lenke til kommentar

Hei du kan jo prøve Tera Online, det er veldig gøy, stort og tidkrevende i
et interessant univers med mange roller og lange story quests etc.

Om du virkelig vil at alle spillere må finne sin unike "build" og rares kan du prøve
Elder Scrolls Online, man begynner fra grunnen av i et middeladersk univers etc.

Om du virkelig vil ha et tidkrevende spill, og du liker å fly rundt i verdensrommet

i ditt eget romskip og blir aldri lei av det, oppgradere utstyret, samle råvarer fra planeter,
reise gjennom ormhull og ikke har noe i mot å bruke svært lang tid til å oppgradere
romskipet eller kjøpe et nye og raskere romskip og liker rotete overdetaljerte grensesnitt
som tar minst en måned å få en anelse av forståelse av, ja da er kanskje Eve Online
noe for deg? Og god helg.

Endret av Alink
Lenke til kommentar

Ikke enkelt å finne det du er ute etter, for jeg er nok i samme båt ofte selv. Vi har spilt stort sett ALT siden MMOenes morgen på midten av nittitallet. Dessverre ser vi at AAA MMORPGene ikke fokuserer på å lage utfordrene innhold, avanserte crafting system og dype progressjonssyetemer som lar oss theorycrafte i det uendelige. Dagens AAA MMO er desverre ikke laget for oss, de er enkle, lite tidskrevende og lette og sette seg inn i.

Heldigvis er det håp! Flere og flere av utviklerne løvriver seg fra utgiverne og lager de spillene de selv ønsker å spille og ikke de utgiverne kan tjene mest mulig penger på. Det er også mye bra indie MMO på vei!

VI elsker fortsatt gaming og bruker fortsatt mye tid men har kansje familie, kvelds aktiviteter eller jobb som gjør at vi ikke kan spille fra 17:00 til 23:00 som de fleste organiserte grupper opererer med. Vi spiller kanskje 4-5 timer etter barna er i seng eller at fotball trening er ferdig. Eller så spiller vi 4-6 timer på morgenen og formiddagen før vi drar på kveldsvakt på jobben.

Er det lov å spørre om hvorfor man styrer unna raid, når man ønsker utfordringer som man skal løse med andre i en MMORPG og man er villig til å bruke mye tid?

Hvis man er i et veldig bra raideguild i WoW må man bruke tid på å optimalisere karakteren for å prestere på best mulig vis, man må prestere i hvert raid, og man er avhengig av (og kan stole på) en gruppe som fungerer rundt en.

Det er fordi det er en del av oss som har jobber som gjør at vi ikke kan sitte fast foran pcen hver kveld. Vi har masser av tid til å spille, men tidsperioden varierer fra dag til dag og uke til uke. Ikke så lett å finne guilds som raider fra 10:00 eller 22:00 desverre.

Jeg har raidet med 2 av verdens beste guilder i WoW (vanilla) og det var kjempe gøy når man hadde den muligheten. Men når man skifter jobb og får litt andre arbeidstider så er ikke det alltid mulig lenger dessverre.

Personlig så elsker jeg eventer som gjøres sammen som en hel server om å åpne opp nye områder eller nye dungeons. Jeg elsker langvarige eventer som man må jobbe med over lang tid der man er avhengig av hjelp av andre spillertyper. Noe må kanskje gjøres av en combat class, mens annet skal gjøres av en crafter og det tredje må utføres med en spesifikk tradeskill. Slike eventer må gjerne ha flere faser man låser opp etterhvert før man omsider låser opp "Endgame"! Slike type eventer krever ikke at jeg er online fra 17:00 til 23:00 hver kveld ;)

Over til topic:

Personlig så har jeg spilt så og si alt av mmo sjangeren de siste 18 årene. Det er en del elementer som er viktig for et bra MMORPG. Ingen MMO har til dags dato klart å få med seg alt.

Crafting: Star Wars Galaxies hadde at fantastisk crafting system. Ingen andre spill, MMO eller ikke har vært i nærheten av å lage et crafting system som en gang kan samenlignes med det fantastiske crafting systemet til SWG. Kanskje vil The Repopulation klare å nærme seg. Vanguard Saga of Heroes hadde et godt crafting system som fortjener å nevnes.

Combat: Dette er vansklig siden combat systemene hele tiden er under utvikling også i MMO sjangeren. Jeg nevner WoW, Tera og Mabinogi Heroes. Som alle har vært viktige i utviklingen av combat systemer i MMORPG sjangeren.

Social: Som en oldschool gamer så er de sosiale aspektene i et MMORPG en viktig faktor. Og med dette så mener jeg følgende: Hvor avhengig er du av andre spillere for healing, crafting, buffing, trading osv i nøytrale soner. Som crafter i SWG var jeg hele tiden i kontakt med kundene som kjøpte mine produkter, det skapte relasjoner. Var du en entertainer eller doctor i SWG så var du hele tiden i kontakt med andre spillere som trengte buffs. I de fleste MMO er du avhenging av andre spillere for å crafte gear.

Dessverre har Action House ødelagt mye av kontakten mellom spillere i moderne MMO, jo mere du kan gjøre uten hjelp fra andre jo mindre MMO blir det for meg. Når du ikke lenger trenger hjelp fra andre spillere utenfor combat så forsvinner mye av gleden for meg.

Enviroment: En ting er grafikk, det er ikke spesielt viktig i mine øyne. Noe som derimot er superviktig og som de fleste spill bommer totalt på ved release er å skape en levende verden. Når jeg spiller et MMORPG så ønsker jeg å føle at jeg er en del av noe større. Du løper rundt sammen med masse andre helter, men alt annet av NPCer og byer er bare statiske kulisser. Jeg vil ha "A living breathing world full of life".

Endgame: Vi alle vet hva endgame er og at det er elementert. Dette kan være i form at raids, world events, Vansklige quest lines, faction grind, utfordrende dungeons, crafting og mye annet. Det som er viktig å poengtere er at vi har forskjellige oppfatning av hva engame er. For noen så er det nok med vansklige raids, andre vil ha utfordrende solo content og andre et komplisert og utfordrende crafting system.

Personlig elsker jeg sammarbeids oppgaver som enten gjøres av hele serveren sammen for å låse opp nytt content eller nye omeråder eller open world bosser. World Bossene i WoW vanilla var et godt eksempel på dette. Guildene måtte ha spottere på hver boss for å se når de kom opp også var det ofte et race mellom 4-6 andre guilds for å komme til bossen først. Bossene var utfordrene nok i selv om ikke en rivaliserende guild sto og mind controlla tanken din mitt under fighten!

PvP: Enten PvP er i form av open world pvp eller instanced PvP så er vi alle forskjellig. Noen liker best open world "tilfeldig" pvp, mens andre liker bedre organisert pvp enten det er solo eller i en organisert gruppe. Personlig elsket jeg Alterac Valley i WoW i vanilla når sonen var mye mye større en den er i dag og man kunne joine som 40 man raid. Noen av de beste minene fra PvP er akkuratt derfra.

Nylige favoritter:

Skyforge: Closed beta 1 er akuratt ferdig, dette er et nytt mmorpg som blander fantasi og scifi på en herlig måte. Har et gøy combat system, et spennende og dypt progresjon system og et fritt klassesystem. Closed Beta 2 starter 25 Mars, dette er et spill jeg kommer til å følge tett fremover da det ser ut til å ha mye av det jeg personlig har lengtet etter i lang lang tid.

The Repopulation: Dette er et scifi MMORPG som har hentet mye av sin inspirasjon fra Star Wars Galaxies og Ultima Online. De har mye spennende på gang. Nok et MMO som kommer til å fryde de som ønsker at ting er litt vanskligere og mer utfordrende på alle måter.

Mer tradisjonelle: Det er nok av velutviklede MMOer der ute og jeg har er mine favoritter som jeg spiller med jevne mellomrom. Wildstar, Aion, WoW, Archage, TSW, PSO2, SWTOR, STO, Rift, GW2, BG, ESO, Tera og NW. Har fortsatt stor glede av mange av disse i perioder. Phantasy Star Online 2 er da ikke tilgjengelig i Norge, litt mer knot og fikse seg en japansk konto ;)

Har dysleksi så helt sikkert masse skrivefeil!

Endret av SnakeEye_
Lenke til kommentar

Lotro! Ett spill med masse historie, mye oppdrag, masse god grafikk og kjente landskap fra bøker og film. dette er ett spill du kan kose deg med i masse timer! Du har vel nå level 100 trur jeg, og ett drøss med klasser. Free 2 play. PvP er også supergøy når det er aktivitet der. Har aldri funnet ett mmo som er like bra som lotro. hands down!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...