Gå til innhold

Sykepleier, Nattevakt.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er utdannet sykepleier og har fått tilbud om nattevaktstilling ved sykehjemmet som er 3 min kjøretur fra hjemmet mitt. Kjenner jeg er meget usikker om jeg skal si ja eller ikke. Så jeg tenker å høre her om eventuelle gode eller dårlige erfaringer med å gå nattevakt?

Jeg kommer til å jobbe

Uke 1: Natt til Tirsdag, Natt til Onsdag. Natt Til lørdag, Natt til søndag og natt til mandag.

Uke 2: Natt til Torsdag og Natt til Fredag.

Uke 3: Fri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nyutdannet er det jo ofte sånn at man tar det man får, og i kortere perioder er det nok greit å jobbe nattevakt. Men det er også veldig mye forskning som viser at nattevakter kan være helsefarlige. De er snakk om blant annet økt risiko for brystkreft, tarmsykdommer, hjerte- og karsydommer, ustabilt blodsukker, dårlig søvnkvalitet og økt risiko for ulykker.

Du kan lese mer her og her.

Mener ikke å skremme deg, altså. Noen fikser det helt greit, men vær klar over at det kan være tøft i lengden.

Lenke til kommentar

Jo yngre du er jo betre takkler du nattevakter.

Den store fordelen med nattevakt er du tjener greit med forholdsvis få arbeidstimar. Det som er mest negativt er at det sosiale livet kan bli dårligere då du jobber/sover når ansre har fri.

Eg hadde uansett takka ja til stillinga, om ikkje anna for å opparbeide meg erfaring. Men vær litt oppmerksom på kva faglig ansvar du skal ha, og om du ender opp med å jobbe åleine. Som nyutdanna er det ein fordel å få jobbe i eit fagmiljø slik at du raskt får heva kompetansen slik at du kan være meir sjølvsikker når du skal jobbe sjølvstendig.

Lenke til kommentar

Jeg har en bror som jobber nattevakt (riktignok ikke i helse sektoren) og stortrives.

Godt betalt får han også.

Og ikke lider det stort på det sosiale for han heller, da han har lagt om døgnet slik at han sover på formiddagen (da andre er på jobb/skole) og har ettermiddag/kveld til sosialisering før han går på jobb utpå natta.

Lenke til kommentar

Jo yngre du er jo betre takkler du nattevakter.

Den store fordelen med nattevakt er du tjener greit med forholdsvis få arbeidstimar. Det som er mest negativt er at det sosiale livet kan bli dårligere då du jobber/sover når ansre har fri.

Eg hadde uansett takka ja til stillinga, om ikkje anna for å opparbeide meg erfaring. Men vær litt oppmerksom på kva faglig ansvar du skal ha, og om du ender opp med å jobbe åleine. Som nyutdanna er det ein fordel å få jobbe i eit fagmiljø slik at du raskt får heva kompetansen slik at du kan være meir sjølvsikker når du skal jobbe sjølvstendig.

Jeg er ikke helt nyutdannet, vært spl i ett år.

Jeg klarer ikke se for meg at det sosiale kan bli verre enn det er nå med dag og kveldsjobbing da jeg nå jobber mye oftere kveld feks og jeg kommer ikke til å sove når andre har fri da det er ettermiddagen oftest. Å med 9 dager fri i strekk hver 3 uke så er det mye mer enn jeg har nå så får tid til mye den uken ☺ Nå har jeg maks 3 dager etter hverandre på 6 uker. Men dette er bare tanker da, vil vise seg ☺

Lenke til kommentar

Har jobbet natt i snart 5 år (95% stilling) i helsesektoren.

Er litt hardt når jeg har 5 nattevakter etter hverandre, men har 8 dager fri i strekk etter det, så da går det greit :)

Man lærer seg "triks" etter hvert, og da blir det lettere og lettere å gå natt.

I begynnelsen sov jeg mye etter hver nattevakt og var lite sosial, men det går seg til. Nå sover jeg mens andre er på jobb, og så står jeg opp på tidlig ettermiddag.

Ville takket ja til jobben, og hvis det ikke skulle gå av helsemessige årsaker, så har du rett til å få annen jobb med D/A-vakter :)

Lenke til kommentar

Har jobbet natt i snart 5 år (95% stilling) i helsesektoren.

Er litt hardt når jeg har 5 nattevakter etter hverandre, men har 8 dager fri i strekk etter det, så da går det greit :)

Man lærer seg "triks" etter hvert, og da blir det lettere og lettere å gå natt.

I begynnelsen sov jeg mye etter hver nattevakt og var lite sosial, men det går seg til. Nå sover jeg mens andre er på jobb, og så står jeg opp på tidlig ettermiddag.

Ville takket ja til jobben, og hvis det ikke skulle gå av helsemessige årsaker, så har du rett til å få annen jobb med D/A-vakter :)

95% vil si du er tøff. Tror det meste jeg har hørt om er 70%, 5 netter nok ikke bare bare nei. Meste jeg skal ha er 3 etter hverandre.. Stillingen er 60.8% og planen er å ta ekstra i tillegg ☺ Verdt er forsøk i det minste

! Takk for svar ☺

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...